Frissítés: Az Európai Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján végül eljárást indított a Meta ellen. A Bizottság megállapítása szerint a jelenlegi mechanizmusok – illegális tartalmak jelölése, felhasználói és belső panasztétel – nem egyeznek meg a digitális szolgáltatásokról szóló uniós követelményekkel. Emellett a nyilvánosan elérhető adatokhoz való hozzáférésnél is hiányosságokat tapasztaltak. A Bizottság következő lépésként azt követeli a cégóriástól, hogy nyújtsa be a vonatkozó értékelés elvégzéséhez szükséges információkat. Amennyiben az Európai Bizottság elégtelennek ítéli a vállalat lépéseit, intézkedéseket hozhat a Metával szemben.
Az Európai Unió a digitális szolgáltatásokról szóló törvény, a DSA értelmében szigorú ellenőrzéseket folytat a Facebookkal és az Instagrammal szemben. A vizsgálat arra irányul, hogy az európai parlamenti választások előtt a Meta platformjai megfelelően kezelik-e a politikai hirdetéseket. Az Európai Unió vizsgálatának eredménye május második hetében derül ki. A vizsgálat többek között arra irányul, hogy a Meta felületei hogyan kezelik a hirdetéseket – legfőképpen a politikai hirdetéseket, azaz sértik-e az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvényt, vagyis a DSA-t – írja az Index.
A végrehajtó testület figyeli, hogy a közösségi platformok a DSA értelmében visszaszorítják-e az illegális és káros tartalmakat, például a dezinformáció terjedését. A vállalatok a szabályozások megszegésével bizonyos funkciók felfüggesztését vagy akár a globális bevételeik hat százalékának megfelelő bírságot kockáztatnak. A közösségi platformokat emelett arra kötelezték, hogy a júniusi választásokat megelőzően biztosítsák a politikai hirdetések és az AI-deepfake-ek egyértelmű feltüntetését.
A több különböző közösségi média platformot birtokló Meta egyébként már hónapok óta a szabályozó hatóságok ellenőrzése alatt áll. Többek között azt figyelik, hogy a vállalat miként korlátozza a felhasználók által feltöltött illegális, illetve káros videós tartalmakat. Emellett feltérképezik a dezinformáció esetleges jelenlétét, és azt, hogyan használják a fiatalok a Meta szolgáltatásait.
Márciusban az Európai Unió tájékoztatást kért a Metától
- az algoritmusokról,
- a deepfake-ekről,
- a Meta új, reklámmentes előfizetési modelljéről, a Threads alkalmazásról
- arról, miként korlátozza egyes fiókok vagy posztok láthatóságát,
- az árnyéktiltásról, amikor a felhasználó által feltöltött tartalmakat az értesítése nélkül elrejtik, hogy mások ne találkozzanak azzal.
Ben Walters, a Meta szóvivője elmondta, „jól bevált eljárás van a platformjainkon jelentkező kockázatok azonosítására és mérséklésére” – így teljes nyugalommal folytatják az együttműködést az Európai Bizottsággal.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: NurPhoto / Getty Images)