A marketingszakma mára szinte leggyakrabban feltett kérdése az, vajon mennyire veszi el az iparágban dolgozók munkáját az AI? Joanelli Tamást, BeSocial ügyvezetőjét kérdeztük.

Okkal foglalkoztat ez sok embert, hiszen a kicsit több, mint egy éve berobbant technológia folyamatosan kápráztatja el az embereket a képességeivel. Olyan szédületes tempóban fejlődik a gépi tanulás, hogy mi szakmabeliek is csak kapkodjuk a fejünket olykor. Ami tegnap még csak egy „de jó lenne, ha ezt is tudná…” sóhaj volt, az mára már két kattintással pillanatok alatt elérhető. Nem múlik el olyan hét, amikor ne csodálkoznánk rá egy újabb olyan funkcióra, amivel a mesterséges intelligencia alapú eszközök megkönnyítik, sőt, bizony olykor el is végzik az emberi munkát.

Természetesen adódik a kérdés: kell-e féltenie a munkahelyét a reklámiparban dolgozó szakembereknek?  Joanelli Tamás, a  BeSocial ügyvezetője szerint ma már erre egyértelmű tagadó választ nem lehet adni, mert jelenleg is sok területen gyorsabban és olykor talán ügyesebben is meg lehet oldani feladatokat AI alapú eszközökkel, mint humán erőforrással. Megfelelő utasítások (promptok) mentén a gépi tudás segítségével pillanatok alatt tökéletesen megkomponált szövegjavaslatokat kaphatunk, legyen szó akár rövid, közösségi média posztokról, akár hosszabb blogbejegyzésekről. 

A képgeneráló alkalmazásokkal csodálatos, szinte fotó minőségű képeket készíttethetünk, megkímélve magunkat hosszú percek, órák keresgélésétől a stockfotó adatbázisokban. Animációk készíthetők pár mondatos utasításokkal, akár több mutációban egyidejűleg, hogy el tudjuk dönteni, melyik a legjobb számunkra. Hirdetések tervezhetők meg percek alatt, több platformra optimalizált verziókban. Analitikák, kampány kiértékelések végezhetők el a korábbinál sokkal rövidebb idő alatt olyan részletességgel, amiről eddig álmodni sem mertünk. 

Amivel eddig órákat töltöttünk, azok most percekre, sőt akár másodpercekre rövidülnek, de csak akkor, ha tudjuk, hogyan használjuk a rendelkezésünkre álló eszközöket. Joanelli Tamás azonban az alkalmazás egy nagyon fontos elemére is felhívta a figyelmet: hiába áll rendelkezésünkre bármilyen okos gépi tudás, ha nem tudjuk, hogyan kell jól kérdezni, kérni tőle. Ha ebben nem vagyunk jók, akkor bizony sokkal több lesz a kudarcélményünk, mint a siker.

A szakma egyik gyakori mondása, hogy 

csak egy jó briefre lehet jó munkát tervezni.

Pontosan így van ez az AI alapú eszközöknél is: ha nem tanuljuk meg, hogyan kell jó promptokat készíteni, hogyan kell ügyesen használni, akkor ezek az eszközök nem hogy segítségünkre nem lesznek, de még sok bosszúságot is okozhatnak a használóiknak.

Esély a szakmának

A BeSocial vezetője szerint maga a marketingszakma itt kap egy újabb esélyt, hiszen egyetlen ügyféltől sem várható el, hogy megtanulja a mesterséges intelligenciát marketingcélokra használni. Ez nem az ő feladata, hanem a vele dolgozó ügynökségé. Ahol a munkatársak a jövőben lehet, hogy nem hosszú blogcikkek írásával foglalkoznak majd, a grafikusok pedig nem nulláról készítenek képeket, a hirdetős kolléga nem tölt órákat kampánytervezéssel és a fotós sem zarándokol el egy szép háttér kedvéért a távoli messzeségbe, mert ezeket már elvégzik helyettük a számítógépek. 

Ezeket a rendszereket nem csak használni, hanem jól használni felbecsülhetetlen tudás lesz a jövőben. Fontos, de néha elfeledett alapvetés az is, hogy egyedi, kreatív ötletek ma még csak az emberek fejéből tudnak kipattanni. A gépek csak abban tudnak segíteni nekünk, hogy a jó ötlet után a kivitelezést gyorsabban, hatékonyabban végezhessük el.

Joanelli szerint nehéz megjósolni, hogy mit hoz a kicsit távolabbi jövő. De, amit az elmúlt egy év rohamtempójú fejlődéséből látunk, abból kétségkívül kirajzolódnak nem csak a fenyegetések, de a lehetőségek is. Hiszen soha ilyen könnyen nem lehetett még idegen nyelvterületre kalandozni: ma már a nyelvi korlátok nem csak képben, írásban, de akár hangban is halványulni, eltűnni látszanak. 

Egy magyar ügynökség reklámfilmje – kis túlzással – otthoni számítógép előtt is átültethető bármilyen nyelvre, a szereplők még a szájmozgásukkal is az idegen nyelvet imitálják majd.

A közösségi oldalakon eltűnnek a nyelvi akadályok. A fejlett rendszereknek köszönhetően szinte automatizáltan válaszolhatunk idegen nyelvű üzenetekre. A képfelismerő algoritmusok segítségével másodpercek alatt validálhatunk bármilyen tartalmat, hogy megfelel-e az adott régió normáinak. És sorolhatnánk még a számtalan lehetőséget, melyeket szolgálatba állítva kinyílhat a világ és eltűnhetnek az országhatárok.

Nincs más feladatunk, mint fejlődni a mesterséges intelligenciával együtt. Ha ezt nem tesszük meg, akkor lemaradunk, és akkor valóban veszélyben lehet a munkánk – összegezte gondolatait Joanelli Tamás.

(Borítókép: Getty Images Hungary)

Cimkék