Örök kérdés egy szervezet számára, hogy meddig mehet el a látogatottság növelése érdekében, milyen kattintásvadász címek férnek bele, mennyire lehet bulvár a tartalom, ha cserében látogatókat hoz. Milyen megközelítést alkalmaz a magyar rendőrség és miért fontos elérnie az állampolgárokat? Utánajártunk.

A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság egyik vicces videója hatalmas nézettséget ért el a közösségi médiában: ezen az látható, hogy a rendőrök „eltüntetnek” egy helikoptert. A videót saját Facebook-oldalukon is több millióan látták, de többek között az eredetileg ilyen tartalmakkal népszerűséget szerző Siegfried and Joy testvérpár is megosztotta, illetve mások is átvették, így mostanra Európa-szerte több mint 200 millióan nézték meg. Az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálatának vezetőjét és szóvivőjét, Gál Kristóf rendőr ezredest kérdeztük arról, miért is jó ilyen tartalmakat megosztani, illetve milyen kihívásokkal néz szembe a rendőrségi kommunikáció.

Egy nagyobb cél érdekében

Tartjuk azt az álláspontot, hogy körülbelül 80 százalékban olyan tartalmakat teszünk közzé, amelyek a közösségi oldalaink látogatottságát, így a követők számát is növelik, mert ezzel felkeltjük az érdeklődést olyan tartalmak iránt, amelyek kevésbé figyelemfelketőek, viszont nagyon hasznosak a baleset- és bűnmegelőzéssel kapcsolatban

– mondja Gál Kristóf. Persze, ez kihívásokkal is jár: fontos, hogy az intézmény irányában ne legyen tiszteletlen a tartalom, ne menjen a szakmai tekintély rovására. A rendőrség kommunikációjának számos kritériuma van, többek között pártsemlegesnek, következetesnek és közérthetőnek kell lennie.

A felsővezetés részéről nagyfokú támogatást élvezünk, de kétségtelen, hogy a belső hierarchiának, a szervezetünk önbecsülésének, a rendőrséggel szemben támasztott társadalmi elvárásoknak is megfelelve szükséges tartalmakat gyártani. Sokszor patikamérlegen kell kiszámolni azt, mi férhet bele mindebbe, és bizony van olyan ötlet, amit elvetünk vagy finomítani szükséges, hogy végül ne legyen méltatlan a rendőrséghez.

– osztja meg tapasztalatait a szakember.

Ez a Paródia még belefért

Siegfried and Joy egy német humorista bűvészduó, az egyik legnépszerűbb viccük, hogy úgy tesznek, mintha egy nagy lepel mögött eltüntetnének valakit vagy valamit, de valójában nem történik semmi, ez egy bűvésztrükk paródiája. Mindenesetre olyan jól hat, hogy világszerte inspirálja a rajongókat, akik sorra megosztják saját verzióikat a közösségi médiában. Ebbe a trendbe illeszkedve született a rendőrségi videó is.

Eleinte sokan szkeptikusak voltak a testülettől, kaptam olyan kritikát is, hogy emiatt üzemanyagot kellett elégetni feleslegesen. De elárulom, nem a videó kedvéért szállt fel a helikopter, a felvételt akkorra időzítették a kollégák, amikor egyébként is szolgálati útra indult. Én most is úgy gondolom, hogy ha valaki ennek a hatására megnéz az oldalunkon egy videót arról is, hogy a halálos balesetek egyharmada úgynevezett magános eset, tehát nincs másik autó, gyalogos vagy vad, hanem pusztán a sofőr fáradtsága, majd a felhasználó elkezd erre odafigyelni, akkor esetleg megmentjük egy ember életét. El kell húzni a mézesmadzagot, jópofának is kell lenni ahhoz, hogy a komolyabb üzenetek célba érjenek

– összegzi Gál Kristóf.

Közelebb

Ha nem egy távoli, hivatalos személy beszél arról, hogy például ne add meg a jelszavad senkinek, hanem egy olyan ember, akinek egyébként humora is van, akit közelebb érzünk magunkhoz, akkor jobban odafigyelünk rá. Ugyanilyen célt szolgálnak azok a videók is, amikor egy kicsit megmutatjuk, hogy a rendőr is ember, neki is van családja, megkéri egy lány kezét. De arra is volt példa, hogy egy anyuka írt nekünk arról, mennyire szereti a kisfia a rendőröket, mi pedig jelentkeztünk és elvittük az óvodába. Nagyon menő volt

– meséli a kommunikációs vezető.

Nem beszélve arról, hogy mikor találkozik a társadalom nagy része rendőrrel: amikor megállítanak valakit egy ellenőrzés során. A társadalom egy részében van negatív kép is rendőrökről, tehát ezért is jobb emberközelivé tenni őket, a rendőrség megítélésének javítása, imidzsének építése is a kommunikáció része.

Toborzás

Az idősebb generáció a testületnél nem mindig ért egyet az ilyen anyagokkal. De azt gondoljuk, érdemes a fiatalokra bízni a tartalomgyártás egy részét, engedni őket érvényesülni, mert ők értik a saját generációjuk nyelvét és ismerik a közösségi média különböző bugyrainak népszerű tartalmait. Nekünk pedig az is nagyon fontos, hogy vonzóvá tegyük a testületet a számukra. Persze, ez nem jelenti azt, hogy nem készült még olyan anyag, amit nem engedtünk megjelenni, tehát tartunk bizonyos kereteket, viszont adunk nekik teret

– magyarázza a rendőr ezredes.

Részben ezért mutatják meg, hogy milyen jó kutyáik, lovaik, helikopterik, Audi márkájú kocsijaik és vízi járműveik vannak.

A direkt típusú tartalmak, hogy legyél te is rendőr, itt a képzésünk, itt lehet jelentkezni, köztünk a helyed, sokkal kevésbé hatnak, mint például egy akció bemutatása, amelynek során betörünk egy ajtót, és kihozunk két kábítószer-kereskedőt. Van, akinek az adrenalin tetszik, de azt is megmutatjuk, amikor nyugdíjba megy egy idős kolléga, aki tiszthelyettes, de sorfalat állva tisztelegnek neki a parancsnokai és az utolsó munkanapján könnyek között vesznek tőle búcsút, mert az egész szervezet szívének a lüktetését adta

– sorolja Gál Kristóf, mi minden lehet vonzó a 18-23 éves korosztály számára.

Az azonnal reakció fontos

Például az iskolai bombariadók idején tettünk fel tartalmakat arról a kamaszok számára, hogy ne ijedjenek meg, mit tegyenek, mit ne tegyenek, kövessék a tanáraik kéréseit. Pillanatok alatt megugrottak a számok, de a kommentek voltak igazán érdekesek, hogy köszi, nem tudtuk, mit csináljunk, lehet-e másnap iskolába menni. Tehát sokszor érdemes gyorsan reagálni

– meséli Gál Kristóf.

A Facebookon inkább felnőttek, sőt, az idősebbek jelentik a célcsoportot, ők azonnal kiteszik az unokás csalásokról szóló tartalmakat, ahogy legutóbb a banktól telefonáló és a személyes adatokat elkérő csalókról szóló anyagokat is. A közösségi média ilyen szempontból is fontos csatorna a rendőrség számára.

A vármegyei rendőr-főkapitányságoknak pedig önálló kommunikációs csapatuk van a helyi eseményekre történő gyors reagálásra. A közösségi médiában ugyanígy minden területi szervnek van Facebook-oldala, és tagjai különböző helyi csoportoknak.

Így például rögtön utána tudtunk járni, amikor elterjedt, hogy állítólag fekete autó áll meg iskolák mellett, és szervkereskedők gyerekeket próbálnak meg elrabolni. A kollégák végül gyorsan kinyomozták, hogy egy nagypapát küldtek az óvodába az unokáért, aki másik csoportban kereste. Egy anyuka ezt azután félreértette, és ebből egész történetek kerekedtek. Ezeket is érdemes helyretenni

– mondja Gál Kristóf.

Beszedés adat, hogy a TikTokon két év alatt 177 ezer követőt sikerült építeniük megtekintéseikkel, ahol jellemzően ez a korosztály van jelen, illetve az Instagramon is jól teljesítenek, továbbá más állami szervezetek közösségi oldalaihoz képest is sikerült nagyobb látogatottságokat elérniük  igaz, a rendőrségnek sokkal több közölnivalója is van

Címkék