„Zajt kell kelteni. Én ezt csinálom, amikor fizetős vécéhasználatról vagy állójegyekről beszélek. Az ilyen nonszensz dolgokat a közösségi média csak jobban kihangosítja” – nyilatkozta a céget vezető Michael O’Leary, aki nem éppen politikailag korrekt nyilatkozatairól ismert.
Nála szinte soha nem lehet tudni, hogy amikor valami igazán vad ötletről nyilatkozik – lásd a fentieket –, akkor komolyan gondolja, vagy épp csak szeretné a Ryanair nevét megpörgetni a médiában. Ennek oka is van persze, a magasabb profit érdekében a repüléshez fűződő komfortot meglehetősen szűkre szabó fapadosok mezőnyében is kiemelkedően sok panaszt hallani az általuk nyújtott szolgáltatásra.
Erre a cég fittyet hány, sőt, úgy tűnik, a közösségi médiában azt szeretnék bebizonyítani, hogy még ezzel együtt sem fogjuk tudni megkerülni őket.
Valószínűleg igazuk van: amíg a legmegfizethetőbb alternatíva egy hosszabb útra a fapados repjegy lesz, addig hiába panaszkodnak az utasok a kis lábtérről, a nagy késésekről, a borsos poggyászdíjakról és a többiről, végül mégis a Ryanair vagy valamelyik vetélytársa oldalán vásárolnak repülőjegyet.

Ilyen a Ryanair arca a közösségi médiában
Extra díj a túl nagy poggyászért? Ablak melletti ülés ablak nélkül? Kiszámíthatatlan esetekben kirótt pótdíjak? A Ryanair TikTok-csatornáján mindegyikre reagál, a platformnak megfelelő hosszban, egy bizarr, beszélő repülőgép segítségével.
Üres melletted az ülés, és feltetted a lábad? Extra díj! A gép rossz oldalán ülsz, így naplemente helyett a sötétséget nézed? Mostantól a naplementének is extra díja lesz, ne félj!
Poszter méretben kinyomtatott beszállókártya? Ezért is büntetés jár majd.
@ryanair we do it all✈️ #ryanair ♬ original sound - Ryanair
Ha valaki viccből betaggeli valamilyen kéréssel, kérdéssel a Ryanairt, biztosan kap egy vitriolos választ – de jut videó azoknak is, akik képtelenek helyesen leírni a társaság nevét, vagy lekésik a gépet, de azért mégis elvárnák, hogy elszállítsa őket a cég.
Nem értem a TikTokot, nem követek senkit, meg se néztem. Szerintem agyatlan hülyeség, de emberek milliói követik a Ryanair csatornáját. Mostanra szerintem az egyik legkomolyabb jelenléttel rendelkező cég vagyunk a TikTokon
– mondta el O’Leary, aki azt is elárulta, hogy a TikTok mellett Instagram-, Facebook- és X-csatornáikat is 25 év alatti fiatalokra bízták azzal, hogy csináljanak, amit akarnak.
we’ll find you https://t.co/J1g2WGCoKP
— Ryanair (@Ryanair) February 11, 2025
Ennek jegyében az X-en például újratwittelték egy felhasználó bejegyzését – aki abbéli örömét fejezte ki, hogy bár nem fizetett érte, mégis egymás mellé ülhettek útitársával – azzal a megjegyzéssel, hogy majd meg fogják találni. A két ablak kilátását élvező utas posztját annyival kommentelték, hogy nem érdekli őket a dolog, és megelőző csapásként azt is tisztázták még Valentin-nap előtt, hogy aki nem fizet érte, azt bizony a szerelmesek ünnepén sem fogják partnere mellé ültetni gépeiken „jófejségből”.
Eltalálják a kényes egyensúlyt
A Facebookon vagy az Instagramon ugyanezek a tartalmak jelennek meg, de mindhárom felületet sajátossá teszi a tény, miszerint járatnyitások és akciók bejelentései közé keverednek be a gúnyolódó vagy éppenséggel tényleg vicces bejegyzések, melyeknek visszatérő eleme, hogy a farmerben utazókra megjegyzéseket tesznek a társaság nevében.
@ryanair it's lonely at the top #stitch w/ @Maf3s #Ryanair ♬ original sound - Ryanair
Az is kiderül O’ Leary nyilatkozatából, hogy valóban szabad kezet ad a társaság felületeit kezelő adminisztrátoroknak: csupán két szabály van, két kikötés azzal kapcsolatosan, hogy mivel nem lehet viccelődni.
Az egyik a repülés biztonsága – Európa egyik legbiztonságosabba repülő légitársaságáról van szó –, a másik pedig II. Erzsébet személye.
A néhai királynő halálakor azt kifejezetten megtiltották, hogy vele kapcsolatosan poénkodjanak a közösségi csatornák üzemeltetői, a fenti két témán kívül azonban minden más szabad.
Ehhez képest egyébként még akár visszafogottnak is tekinthetnénk a Ryanair közösségi oldalait: a jóízlés határain belül maradnak a tartalmakkal kapcsolatosan, végigpörgetve azokat persze csóválhatjuk a fejünket, azon gondolkozva, hogy vajon utasaik körében általános viselkedési formát kipellengérezni mennyire kifizetődő, de van egy határ, amit nem lépnek át.
Olyan poénjuk egy sincs, amely tényleg ízléstelen lenne, amely bármilyen csoporthoz tartozó emberek tömege számára keltene rossz érzéseket.
Ha csak a profitot nézzük, az utasok sem fordulnak el a társaságtól – az elmúlt 15 évet tekintve a 2023-2024-es szezonban tették szert a legnagyobb profitra, gyorsan kilábalva a Covid alatt elszenvedett veszteségekből. A Ryanair valószínűleg megtalálta a közösségi médiában is azt a vékony mezsgyét, amely már épp eléggé átmerészkedett a mémek területére ahhoz, hogy működjön, de nem hozza az egyszeri internetező alpáriságát, amiből viszont a legkülönbözőbb Facebook-csoportok inkorrekt poénjait olvasva már tömegeknek van elege. A görbe tükörbe benézve az utasok vagy nevetnek, vagy ha bosszankodnak is, végül mégis a pénztárcájuk szerint döntenek – azaz a Ryanairnak igaza van.