Az elnökválasztási kampány tapasztalatai is a „hírinfluenszerek” szerepének felértékelődését mutatják az országban. A véleményvezérek személyesebb, a közönség bevonására épülő kommunikációját ugyanakkor a hagyományos médiumok is hasznosíthatják működésükben – írja Trendfigyelőjében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Minden ötödik amerikai felnőtt támaszkodik „hírinfluenszerekre” is a tájékozódásban
Az NMHH cikke szerint a közel 250 milliárd dollár értékűre becsült influenszer szektor szerepe a marketing- és reklámipar mellett a hírfogyasztásban is egyre jelentősebbé válik. Nem pusztán azok száma növekszik, akik – a hírportálok, a nyomtatott sajtó vagy a rádió és televízió helyett – a közösségi médiát jelölik meg elsődleges tájékozódási felületként, de azoké is, akik az online platformokon megtalálható hagyományos hírek mellett a felhasználók vagy influenszerek által generált hírjellegű tartalmakat fogyasztják tájékozódás céljából.
A Pew Research Center 2024. novemberi adatai szerint az amerikai felnőttek 21 százaléka használjarendszeresen a szervezet által „hírinfluenszernek” nevezett személyeket hírforrásként. Ez az arány a közösségi platformokat nagy mértékben preferáló fiatalabb korosztály esetében még magasabb; a 30 év alatti felnőttek körében 37 százalék vallotta ugyanezt. Az ilyen hírforrásokat is használók 65 százaléka látta úgy, hogy az influenszerek segítették őket az aktuális események megértésében, 70 százalékuk pedig azt gondolta, hogy ezek a hírek legalább részben eltérnek a más forrásokból megszerezhetőktől.
A „hírinfluenszerek” népszerűségének növekedésére az amerikai politika is felfigyelt: mindkét nagy párt elnökjelöltje több, ilyen influenszer által gyártott podcastban adott interjút, a tartalomgyártók pedig a hagyományos újságírókhoz hasonló belépési lehetőséget kaptak az egyes jelöltállító konvenciókra is. Ugyanakkor nem mindegyikük helyezi központi szerepbe a politikát, ugyanis a Pew Research adatai szerint a „hírinfluenszerek” közel fele nem foglal egyértelmű politikai álláspontot.
Az influenszerek által alkalmazott módszereket a hagyományos újságírás is hasznosíthatja
Gregory Galant, a PR és kommunikációs célokra használható szoftvereket gyártó Muck Rack alapítója szerint a médiavállalatoknak érdemes az influenszerek által alkalmazott – személyesebb,bizalomra építő és nagyobb kötődést kialakítani képes – technikákat átvenni, mivel a mindenkit egységesen megszólítani szándékozó üzenetek a közönség szegmentációjával egyre kevésbé felelnek meg a fogyasztói elvárásoknak.
Galant szerint az újságírók, riporterek is megjelenhetnek a közösségimédia-platformok felületein a hírek publikációját követően, ahol beszámolhatnak arról, hogy kik ők és hogyan gyűjtöttek információkat. Mindez a közönséggel fenntartott közvetlen kapcsolatot és ezáltal a hírekbe vetett bizalmat is erősítheti. Summer Harlow, a Knight Center for Journalism igazgatóhelyettese szerint ugyanis a tartalomgyártók előnyének számít, hogy sok esetben a hagyományos médiumoknál átláthatóbban, az általuk használt forrásokat bemutatva járnak el. Harlow ezzel együtt kiemeli, hogy
“a hagyományos médiának továbbra is meghatározó szerepe van, hiszen a „hírinfluenszerek” a legtöbb esetben az onnan elérhető információkra hagyatkoznak.”
Az újságírók és a „hírinfluenszerek” közötti személyi átfedés kapcsán a Pew Research azt találta, hogy az utóbbi csoport 23 százaléka kötődik a médiaszektorhoz, hírportál által jelenleg vagykorábban foglalkoztatott újságíróként.