Ez az újgenerációs közösségimédia-platform nem csupán a szokásos funkciókat kínálja, hanem decentralizált működési modelljével új lehetőségeket nyit meg a felhasználók előtt. De mit érdemes tudni a Bluesky-ról, és miért lehet sokak kedvenc alkalmazása?
Mi az a Bluesky?
Már több mint két éve, hogy Elon Musk megvásárolta a Twittert, és a ma már X néven futó felületből rengetegen kiábrándultak a trollok megnövekedett száma, valamint a cenzúrázatlan és pornográf tartalmak miatt. Pedig a kis kék madaras mikroblogolást nagyon kedvelték az emberek, mert a karakterlimit nagyobb szókimondásra, egyedi stílus megtalálására ösztökélte a felhasználókat. Ráadásul olvasóként rövidebb terjedelemben értesülhettünk a világban történt eseményekről.
Közkedvelt formátuma miatt a kiábrándult X felhasználók szerettek volna egy, a Twitterhez hasonló felületet, így az elmúlt években számos szövegalapú közösségimédia-platform ütötte fel a fejét kisebb-nagyobb sikerekkel. Ilyen a Mastodon, a Spill, a Post, a Pebble (utóbbi kettő már le is húzta a rolót), a Meta Threads-e, illetve a Bluesky is, amely 2024 végére több mint 24 millió felhasználóval rendelkezett.
A Bluesky egy decentralizált közösségimédia-platform, amelyet Jack Dorsey, a Twitter egyik alapítója indított el. Kinézete és felhasználói kezelőfelülete alapján egy Twitter-klón, így azoknak az X-eseknek, akik új platformot kerestek, ismerősnek fog hatni már az első pillanattól. Az alkalmazás célja, hogy egy nyílt protokollra épülő közösségi hálót hozzon létre, ahol a felhasználók nagyobb kontrollt gyakorolhatnak adataik, tartalmaik és élményük felett. A platform mögötti technológia az Atmosphere névre hallgat. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy testre szabják a saját hírfolyamukat, onnantól kezdve, hogy milyen típusú tartalmat szeretnének vagy nem szeretnének az oldalukon látni, egészen addig, hogy melyik oldal és ismerős aktivitásával szeretnének gyakrabban (vagy egyáltalán nem) találkozni.
Ez a különbség a zárt rendszerekhez képest
A nyílt protokollra épülő közösségi hálókkal szemben a zárt protokollú rendszerek általában egy cég vagy szervezet tulajdonában vannak, amely teljes ellenőrzést gyakorol azok működése és a felhasználói adatok felett. Ezeket az adatokat és a funkcionalitást pedig nem lehet más szolgáltatásokkal megosztani (mint pl. a Google). Előnye, hogy egyszerűbb a felhasználói élmény, mivel minden egy kézben van, és magasabb szintű a moderáció, kontroll van a tartalmak felett. Ismertebb zárt protokollú közösségi média például a LinkedIn, míg nyílt protokollú közösségi média többek között a Pinterest.
A Bluesky ígérete, hogy egy olyan felületet biztosít, mint amilyennek egy social media site-nak valóban lennie kellene, ahol megtalálhatod a saját közösséged, és kiélheted újra a kreativitásod. Ezt tükrözi szlogenje is:
“Social media as it should be. Find your community among millions of users, unleash your creativity, and have some fun again.”
Főbb jellemzők
Négy fő jellemzője van a Bluesky platformnak:
- Decentralizált rendszer: A Bluesky különböző szerverekből álló hálózatot használ, ahol a felhasználók eldönthetik, melyikhez szeretnének csatlakozni. Ez nagyobb szabadságot ad az adatvédelem és moderáció terén.
- Egyedi algoritmusok: A felhasználók nem egy központilag működtetett algoritmus alapján látják a tartalmakat, hanem testre szabhatják hírfolyamukat a saját ízlésük szerint: ide tartozik, hogy milyen típusú tartalomra kíváncsiak, és melyik oldal híreit olvasnák gyakrabban.
- Nyílt protokoll: Az Atmosphere lehetővé teszi, hogy más alkalmazások és szolgáltatások is könnyen csatlakozzanak a Bluesky hálózatához.
- Adatvédelem és kontroll: A felhasználók maguk dönthetnek arról, hogy milyen adatokat osztanak meg, és ki férhet hozzá ezekhez.
A főbb jellemzők mellett ráadásul folyamatosan fejlesztik a Bluesky rendszerét a felhasználói visszajelzések mentén, így már hashtag-ek szerint is tudunk keresni a felületen, videókat oszthatunk meg a feedben, valamint privát üzeneteket küldhetünk egymásnak.
Miért érdemes használni?
Bár a mikroblogolás műfaja leginkább Amerikában és Nyugat-Európában ért el áttörő sikereket, a Bluesky mégis vonzó lehet azok számára, akik már belefáradtak a hagyományos közösségimédia-platformok manipulált algoritmusaiba, és szoktak, szeretnek külföldi – elsősorban angol nyelvű – tartalmakat fogyasztani és megosztani. A decentralizált modell garantálja, hogy a tartalmak felett a felhasználók rendelkezzenek, és minimalizálja a cenzúra lehetőségét. Ez a platform ideális választás azoknak, akik szeretnék újradefiniálni a közösségi média használatát, és biztonságosabb, átláthatóbb környezetben szeretnének kapcsolatot tartani másokkal.
“A nemrég felfejlődő közösségi felület, a Bluesky elemzők szerint azoknak a menedékévé vált, akiket Elon Musk és Donald Trump szövetsége óta elriasztott az X-en tapasztalható szélsőjobboldali aktivizmus mellett a félretájékoztatás és a sértő bejegyzések sora”
– olvasható az Index egyik cikkében.
Most, hogy január elején Mark Zuckerberg a Meta tulajdonosa is bejelentette, hogy az X-hez hasonlóan megszüntetik a Meta tényellenőrzési programját a vállalat összes platformján, köztük a Facebookon és az Instagramon, egyre jobban felértékelődnek az olyan platformok, mint a Bluesky, ahol a valódi közösségformálásra való törekvés a cél.
Ez tehát nem csupán egy újabb közösségimédia-alkalmazás, hanem ígéret a tisztább, demokratikusabb online tér felé. Ha nyitott vagy az innovációra, és szeretnéd jobban kontrollálni az online jelenléted, mindenképpen érdemes kipróbálnod.
A szerzőről
Diószegi Judit // kommunikációs tanácsadó, a Dívány.hu, Az Én Kutyám, Az Én Macskám site-ok marketing managere, a MediaFuture vendégszerzője.