A közösségi médián alapuló influenszer marketing napjaink egyik legalapvetőbb marketing eszköze. Az Instagram és TikTok egyszerű és hatékony felület márka üzenetek közvetítésére és népszerűsítésére, noha a telített piacnak hála egyre nehezebb megtalálni a tökéletes formát. Sokszor adott márkák ahelyett, hogy önerőből, saját felületeiken keresztül próbálnák meggyőzni a potenciális vásárlókat, profi influenszereket alkalmaznak, hogy új vevőket szerezzenek.
Az influenszer kifejezés tág fogalom, gyakorlatilag alkalmazható minden olyan internetes véleményvezérre, aki professzionálisan képes követőit befolyásolni, vásárlási, vagy döntési helyzetben hatni rájuk. Ez akár lehet a klasszikus megközelítés, amikor sportolók, zenészek, színészek „inspirálják” rajongóikat, de mára kialakult azoknak a személyeknek is a köre, akik kimondottan influenszeri munkákat vállalnak, és az évek során felépített milliós követőtáborukat igyekeznek különféle – sokszor a kollaboráló márkák által meghatározott irányokba – terelni.
Egy brandnek ma már fontos kérdés, hogy amikor kvázi reklámarcokat keres, klasszikus értelembe vett sztárokkal, vagy inkább influenszerekkel dolgozzon együtt. Egy néhány évvel ezelőtti Forbes cikk például arra világított rá, hogy a filmcsillagok befolyásoló ereje gyengébb a fiatalok körében, mint kedvenc YouTube tartalomgyártóiké. Mostani cikkünkben elérési alapon hasonlítunk össze klasszikus hírességeket modern influenszerekkel. Vizsgálatunk fókuszában az Y- és Z-generáció kedvelt felületei, az Instagram és a TikTok állnak.
Az Instagram urai
A márkák és influenszerek közti erőkülönbséget jól szemlélteti, hogy mindkét médiafelület top harminca – a követőszámot nézve – zömében hírességekből, vagy influenszerekből áll. Míg az Instagramon az Instagram márkán kívül a Nike, a National Geographic és a Real Madrid jutott be, addig a Tiktokon a brandeket nézve kizárólag a TikTok saját márkája szerepel a harminc legkövetettebb oldal között.
Ahogy azt az Ainfluencer összeszedte, Instagramon jelentős a különbség azon influenszerek között, akik eredetileg egyéb tevékenységük miatt – film, sport zene – lettek híresek, és azok között, akik szimplán influenszeri tevékenységüket emelték magasabb szintre. Ebből adódóan a keresetük értéke, és posztjaikért kapott pénz is eltér. Érdekes, hogy a követőszám nem egyenértékű a posztokért kapott fizetséggel - tekintve, hogy az oldal adatai alapján hiába nagyobb Araina Grande követőtábora, egy poszt Kim Kardashiannál közel százezer dollárral többe kerül.
Ami szintén izgalmas, hogy a top 50 legkövetettebb fiók szinte kizárólag hírességekhez köthető, akik csupán néhány márkával osztoznak a dicsőségen, míg az influenszerek általánosságban százmilliós követőtábornál kevesebbel rendelkeznek. A hírességek közül az első három helyen 2024 kezdetén Christiano Ronaldo (614 millió követő), Lionel Messi (494 millió követő) és Selena Gomez (429 millió követő) állnak. Ők egyenként átlagosan 3 200 000, 2 500 000 – 2 500 000 dollárt kérnek egy-egy együttműködésért.
Az Ainfluencer adatai alapján a nem-hírességek csoportjában a legtöbbet kereső Eleonora Pons, aki mintegy 54 millió Instagram követőjével 180 ezer dollárt kér egy bejegyzésért. A top 15 legjobban fizetett név közé olyan más platformokon ismertté vált influenszerek is bejutottak, mint Zach King, vagy a YouTube egykor legkövetettebb arca, Felix Kjellberg, alias PewDiePie.
Az eredeti cikk a nem-hírességek listáján Virat Kohlit jelöli meg első helyen, azonban Kohli profi indiai krikett játékos, így sokkal inkább a hírességek csoportjába tartozik. Ezen felül az Ainfluencer cikke nem említi Khaby Lame-et, pedig az értetlenkedő úriember 80 millió követőjével messze felülmúlja Eleonora Ponst, és birtokolja a TikTok legkövetettebb személye pozíciót.
A TikTok népe
A TikTok listái ezzel szemben merőben eltérőek. Lame, aki jelenleg mintegy 160 millió követővel áll a videómegosztó élén, még 2022-ben azt nyilatkozta, hogy egy reklámbejegyzésért akár 750 ezer dollárt is el tud kérni, de az átlagos keresete is 400 ezer körül mozog. A New York Post cikke alapján 2022-ben nagyjából 10 millió dolláros bevételre tett szert influenszeri tevékenységével.
Érdekes, hogy számos, toplistát összeállító oldal – legyen szó az Influencer Marketing Hubról, vagy a Pressfarmról – nem is említi Lame-et a legértékesebb, vagy a legtöbbet kereső influenszerek közt a friss adatok alapján. Ezzel szemben a Dexerto első helyen hozza a posztokért szerzett bevételeket nézve, noha a New York Post cikkében említett számoknál jóval kevesebbre, nagyjából 260 ezer dollárra becsüli az egy-egy bejegyzésért kapott fizetségét.
Ami a fent említett oldalak listáiban megegyezik, hogy a legjobban kereső influenszerek top 10-es listájára a TikTok jelenlegi második, harmadik és ötödik helyezettje, név szerint Charli D'Amelio, Bella Poarch és Addison Rae is felkerült. Ennek egyik oka a like-ok arányosítása lehet, mivel az előbb említett három influenszernél igazán magas arányban nyomnak tetszik gombot a követők. Ezt figyelembe véve jelenleg D'Amelio a legkedveltebb TikTok influenszer, aki több mint 10 milliárd like-ot gyűjtött össze videós pályafutása során. Összehasonlításként Khaby Lame „csupán” 2,4 milliárdig jutott – annak ellenére, hogy 2022-ben követőszámban felülmúlta D'Ameliot.
Izgalmas vetület, hogy az egyéb területekről ismert hírességek ezen a platformon kevésbé teljesítenek jól. A top 15-be is éppen csak, hogy bejutottak az olyan színészek és előadók, mint Will Smith, Dwayne Johnson, Selena Gomez vagy a BTS, ráadásul erősen lemaradva az élbolytól.
Noha a fenti információk még nem elegendőek összetettebb konklúziók levonására, annyi bizonyos, hogy az elmúlt évek legdinamikusabban növekvő social media platformján, a TikTokon nem az számít, hogy ki honnan érkezett, közönsége szemlátomást jóval hálásabb az olyan influenszerekért, akik a platformon szerezték hírnevüket.
(Borítókép: Selena Gomez / fotós: Axelle/Bauer-Griffin / Getty Images)