Shumacher Vanda technológiai és AI tartalomgyártó, a PFR Group egyik influenszere, színész, műsorvezető, a Block7 digitális marketingcég alapítója és tulajdonosa, a Realfy AI startup társalapítója és CMO-ja a Digital Marketing Forumon beszélt a témáról.
Mi vezetett az AI influenszerek kialakulásához?
Egyre több márka nyit az AI-influenszerek felé, a cégek több mint 60 százaléka dolgozik együtt évente több mint 10 influenszerrel, viszont ebben van kockázat is. Sokan rövid idő alatt tesznek szert óriási követőtáborra, éppen azért, mert hatalmas irántuk a kereslet, viszont rengetegszer láttuk már, hogy nem feltétlen van profizmus mögöttük, ilyen például Hawk Tuah Girl esete
– vezette be a témát Schumacher Vanda.
Mi történt Hawk Tuah Girl-el? A 22 éves, Tennesseeben élő Haliey Welch 2024 júniusában vált ismertté egy YouTube-videó révén, amivel az aktuális mémkultúra középpontjába került. A hirtelen jött hírnevet kihasználva saját márkát épített, podcastet indított, és hamar jelentős vagyonra tett szert. 2024 decemberében elindította saját kriptovalutáját, a $HAWK tokent, ám a projekt botrányba fulladt, csalással vádolták meg, így visszavonulót kellett fújnia.
Tehát egy influnszer le is rombolhatja egy márka reputációját, részben ez a kockázat magyarázza a virtuális vagy AI influencerek terjedését: a brandeknek nagy szükségük van megfelelő minőségű tartalomra, amit ilyen formában könnyebb legyártani.
Magyar AI-influenszerek
A magyar piac virtuális influenszereinek egyike Bíró Ada, aki műsorvezetőként látható a Duna tévé műsorán, és a csatorna hús-vér munkatársaival is együtt dolgozik.
Viszont az Aisa megmondja sokkal inkább klasszikus AI influencer Schumacher Vanda szerint:
Egy valós személy áll mögötte, aki nem szerepel, viszont üzenetet közvetít az AI-n keresztül. Ez a folyamat egyre inkább terjed, más cégek is ezt az utat választják, nem a maguk fizikai valóságában szeretnének megjelenni, külsős influenszereket sem szeretnének felkérni a márka reprezentálsára, hanem létrehoznak egy olyan karaktert, ami száz százalékban megfelel a céljuknak.
Aisa egyébként egy túlsúlyos karakter, aki életmódtanácsokat ad, de felhívja a figyelmet a környezet- és állatvédelemre is, illetve a túlsúlyából fakadóan edukál is az internetes bántalmazással kapcsolatban.
Az előnye: irányítható
Az AI-influenszerek legnagyobb előnye az, hogy brand safe tartalmat jelentenek, hiszen teljes mértékben a márka irányítása alatt állnak, nem állítanak elő nem kívánatos tartalmakat, nem kerülnek olyan helyzetbe, hogy nem tudnak megfelelő állapotban eljutni egy forgatásra, nem tesznek olyan nyilatkozatokat, amelyek a branddel nincsenek összhangban. A mesterséges intelligencia nem hoz autonóm döntéseket, tehát nem rombolhatja a brand reputációját.
A terjedésük másik oka az, hogy testreszabhatóak, ez nagyon hasznos olyan nemzetközi cégek számára, amelyek több országban is jelen vannak, több nyelven kommunikálnak, és akár különböző etnikumoknak is gyártanak tartalmat. Szintén fontos szempont a folyamatosan fenntartható minőség, hiszen az emberi influenszerek elfáradhatnak, inspirációs válságba kerülhetnek, míg az AI-influenszerek pontosan olyan tartalmat gyártanak, amit az adott márka megkíván
– magyarázza Shumacher Vanda.
Szintén előnye a virtuális influenszereknek, hogy könnyen korrigálhatóak. Tehát szükség esetén, a visszajelzések alapján lehet változtatni a kinézetükön, stílusukon, a kommunikációjuk módján.
Hátránya: nem ember
Egy jó influencer legfontosabb ismérve a hitelessége, úgy képes befolyásolni a követői véleményét, vásárlási szokásait, hogy a saját tapasztalatairól számol be, tehát így tud hitelesen ajánlani például egy sminkterméket vagy bármi mást, amivel neki már volt tapasztalata.
Szintén probléma, hogy kevés jogi szabályozás terjed ki erre a területre, illetve az emóciók hiányát sok márka említi az AI-infuenszerekkel kapcsolatban.
Úgy gondolták a kezdetekben, hogy az AI-influenszerek nem tudnak kialakítani érzelmeket, így óriási követőtáborokat sem tudnak megmozgatni, de kiderült, hogy ez nem így van
– vélte a technológiai és AI tartalomgyártó. Nemzetközi szinten most már rengeteg olyan AI-influenszer van, amely klasszikus influenszerként működik, és számos kampányban vesz részt eredményesen.
Hogyan alakítja át az AI a tartalomgyártást?
A mesterséges intelligencia Vanda szerint forradalmasítja a tartalomgyártást, sokkal gyorsabbá, hatékonyabbá és üzleti szempontból skálázhatóbbá teszi a munkafolyamatokat. Ez teljes mértékben megváltoztatja azt, hogy a későbbiekben hogyan állnak hozzá a brandek vagy a kreatív tartalomgyártók egy adott kampány megalkotásához.
Az elmúlt években több nagy márka, köztük a Samsung az Audi is nyitott az AI-influenszerek felé.
Az elsők
Vanda néhány nemzetközi példát is hozott a legrégebbi AI-influenszerekről. A kétmillió követővel rendelkekző Lil Miquela mögött például egy egész csapat áll, szerteágazó figura, aki zenei karriert is befutott. Első Instagram-bejegyzése 2016. április 23-án készült.
Shudut, a világ első AI-modelljét pedig Cameron-James Wilson divatfotós alkotta meg, aki 2017 áprilisában megalapította a világ első teljesen digitális modellügynökségét, a The Digitalst, ahol egyébként elérhető számos további AI-influenszer, köztük egy földönkívüli és Down-szindromás karakter is. Az utóbbi a fogyatékkal élők online képviseletének nagykövete. Shudu szerepelt már Louis Vuitton és Paco Rabanne kampányokban is.
Vanda szerint a mesterséges intelligencia egyre inkább befolyásolja a marketing világát, és valószínű, hogy az AI-influenszerek szerepe tovább fog nőni. Az influencer marketing fejlődése ugyanis folyamatos, és az AI megjelenése egy új korszakot nyitott meg ezen a területen. A brandek számára pedig bizonyos esetekben az AI, más esetekben a valóságos influenszerek megbízása lesz majd a jobb döntés attól függően, mely stratégiával érik el a legjobb eredményeket.