A Nescafé igazán példamutató kampányt indított. Már önmagában az is nagy értékkel bír, hogy céljuk volt csökkenteni az outdoor reklámok fényerejét éjszakára. Ezt végül nem lekapcsolásukkal érték el: a reklám tartalmát alakították úgy, hogy kevesebb energiát igényeljen, de mégis releváns üzenetet adhasson át.

A fényszennyezés hatalmas széndixod-kibocsátással jár és káros az állatvilág számára, de a nagyvárosok erős éjszakai fénye hatást gyakorol a mi cirkadián ritmusunkra is, alvászavarokat okoz, sőt, a hormontermelést befolyásolva hosszú távon daganatos betegségek kialakulásához is vezethet. A nagyvárosok fényeinek részét képezik immár a digitális outdoor reklámok is, ha pedig egy márka az ilyen irányú környezetszennyezését visszafogná, nyilvánvalóan lemaradhat a versenyben: nem úgy a Nescafé, amelynek sikerült két legyet ütnie egy csapása

A brand nemcsak célul tűzte ki, hogy a reklámokkal ne zavarja az aludni vágyókat, hanem képes volt relevánsan beépíteni az elsötétítést a hirdetésbe, a billboard látványosan és ínycsiklandóan feltöltődik kávéval, mint egy pohár, az üzenet pedig az: „Semmi ne tartson ébren!″. Ugyanis a koffeinmentes Nescafé Clásico Decaf álmatlanság nélkül ígéri a kávé ízét. Az üzenethez hozzáfűzik:

Ha a termékünk nem tart ébren, a reklámunknak sem kellene.

Az elsötétedés az egyes reklámciklusok végén, az általános lekapcsolás előtt egy órával valósul meg, a fényerő csökkentése nyugtató hatású lassított felvételekkel folytatódik, amelyeken a koffeinmentes kávé finoman folyik. Ez a figyelmes gesztus plusz egy óra nyugalmat biztosít a város lakóinak.

A kampányt a Dél-amerikai Panamában indították, ahol kifejezetten erős a fényszennyezés, és egy helyre koncentrálódnak a digitális reklámok. Rengeteg a felhőkarcoló, amelyek mindegyikét számos ledfal díszíti, így ezek fénye, villódzása bekúszik az otthonokba. A Decaf Billboards (koffeinmentes hirdetőtáblák) nevet kapott innovatív fejlesztés erre a problémára kereste a megoldást. Az ügynökség a Star5 Creative Ogilvy volt. 

A hazai helyzet

Budapesten is előfordult már, hogy a villódzó, erős fényű digitális reklámok kapcsán panaszt tettek a lakók, legutóbb Óbudán akadt rá példa

Egy 2023-es kormányrendelet tavalyi módosítása alapján ez a terület elvileg szabályozott, eszerint a reklámeszköz

  • villogó, káprázást okozó fényt vagy futófényt nem tartalmazhat,
  • fényerejének automatikusan változtathatónak kell lennie,
  • nappali fényereje nem haladhatja a 6000 nit maximális értéket, továbbá naplemente után, éjszaka az 1500 nit maximális értéket,
  • nem lehet villogó vagy káprázást okozó külső fényforrással megvilágított,
  • felülete fényvisszavető anyagból nem készülhet,
  • közúti jelzéseket, azokkal összetéveszthető ábrákat, feliratokat, fényeket, továbbá a közúti jelzéstechnikában alkalmazottal megegyező vagy ahhoz hasonló színeket nem tartalmazhat.

A nit a fényerő mértékegységét jelenti, amelyet a kijelzők (például monitorok, televíziók, okostelefonok) fényerejének meghatározására használnak. Minél nagyobb a nitszám, annál világosabb a képernyő.

Az látszik, hogy a LED falakat, különböző kijelzőket árusító oldalakon a leírások alapján ezek az eszközök a jogszabályban megszabott határértéknél sokkal magasabb fényerőre is képesek, ezt hirdetik is magukról. Egy iparági szereplőt megkérdezve az derült ki számunkra, hogy a tulajdonosok, ilyen reklámeszközöket telepítők nem kifejezetten foglalkoznak a szabályoknak való megfeleléssel, és nem gyakori az ellenőrzés sem. 

Mit okoz a fényszennyezés?

  • Energiapazarlás: a túlzott világítás rengeteg energiát emészt fel, gyakran szükségtelenül. Ez közvetett módon hozzájárul a szén-dioxid kibocsátáshoz és a klímaváltozáshoz.
  • Fényszmog: a városok fényei elhomályosítják az eget, megszűnik az éjszakai sötétség – ez különösen problémás a csillagászat számára, de egész élővilágunk egyensúlyát is befolyásolja.
  • Éjszakai állatok: zavarja természetes viselkedésüket, aktivitásuk csökken, táplálékszerzésük nehezebb.
  • Vándormadarak: eltéríti őket a városok fénye, gyakran nekirepülnek az épületeknek, kimerülnek és elpusztulnak.
  • Biológiai ritmusok: sok faj szervezete a fények alapján határozza meg ritmusát – ennek megzavarása hatással van a szaporodásra, vadászatra, alvásra.
  • Alvászavarok: a mesterséges fény, különösen a kék fény (ami a LED-ekre, képernyőkre, reklámtáblákra jellemző), csökkenti a melatonintermelést, ami az alvás-ébrenlét ciklusért felel.
  • Hormonális és anyagcsere-zavarok: a hosszú távú melatonin-hiány kapcsolatban áll az elhízással, illetve a cukorbetegség, a depresszió és a rákos megbetegedések fokozott kockázatával is.
  • Stressz és fáradtság: az alváshiány növeli a stresszt, rontja a mentális egészséget, a koncentrációs képességet.
  • Mentális egészség: a folyamatos fényterhelés növelheti a szorongás és a hangulatzavarok esélyét.

Címkék