Milyen előnyeik vannak az egyes programmatic hirdetési formátumoknak, mit válasszunk és milyen szempontok szerint? A digitális hirdetési piac egyik legdinamikusabban fejlődő területéről van szó, amely olyan új csatornákra is kiterjed már, mint a podcast és a Connected TV.

A programmatic rendszer lehetőséget ad a hirdetők és a kiadók számára, hogy valós időben, automatizált módon vásároljanak és adjanak el hirdetési felületeket. A technológia adatvezérelt módon biztosítja a célzott elérést, aminek kritériumai lehetnek például demográfiai adatok, érdeklődési körök vagy földrajzi elhelyezkedés. A sikeres programmatic hirdetések kulcsa a célzott elérés és a kreativitás, amelyek segítségével a márkák kiemelkedhetnek a zsúfolt online térben, de fontos a megfelelő formátum kiválasztása. A HOPPex összeszedte, milyen típusok a legnépszerűbben egy ilyen rendszerben.

Standard display hirdetések

Ezek a legismertebb és legelterjedtebb programmatic formátumok. A strandard display hirdetések vizuális tartalmak, amelyek lehetnek statikus vagy animált bannerek. Az előbbiek egyszerű, mozgás nélküli képek, míg az animált bannerek mozgó elemeket, átmeneteket tartalmazhatnak a figyelem megragadása érdekében. Általában könnyen telepíthetőek és költséghatékonyak.

Ez a megoldás széleskörű elérést biztosít, a tartalmak gyorsabban betöltődnek és hamarabb megjelennek a weboldalakon.

A HOPPEX Egy programozott piactér, amely a magyarországi prémium tartalomszolgáltatók, például az Index és a 24.hu hirdetési felületeit teszi elérhetővé a hirdetők számára. A magyar vállalat platformja független, minden médiapartner azonos feltételekkel veheti igénybe. A hazai kiadók összefogásával segíti, hogy ne kerüljenek hátrányos helyzetbe a nemzetközi szereplőkkel szemben a hirdetési piacon.

Rich media hirdetések

A rich media hirdetések interaktív elemekkel vagy funkciókkal, például kibontható, videóval kiegészített vagy gamification funkciókkal rendelkező megoldásokkal fokozzák a felhasználói élményt. Lehetővé teszik, hogy különböző módokon kapcsolatba lépjenek a fogyasztók a tartalommal, például érintéssel, elhúzással, pörgetéssel, stb.

Ezek a hirdetések növelik a weboldal változatosságát, csökkentik a banner-érzéketlenséget, és javítják az általános hirdetési elkötelezettséget, továbbá általában nagyobb felhasználói elköteleződést eredményeznek.

Videós hirdetések

A videós tartalom az egyik leghatékonyabb eszköz a figyelem megragadására és a márkaüzenetek érzelmi közvetítésére. Ez lehet in-stream formátumban (pre-roll, mid-roll, post-roll), valamint out-stream verzióban, amelyek például cikkek között jelenhetnek meg.

Ideálisak storytelling kampányokhoz, illetve jobb elköteleződési rátákkal rendelkeznek, mint a statikus képek, hiszen több információt tudnak átadni és hatékonyabban közvetíteni a történetet.

Hogyan Működik a Programmatic Hirdetés? A hagyományos, manuális vásárlás és tárgyalások helyett a programmatic hirdetés automatizált folyamatokat alkalmaz a hirdetési helyek megvásárlására és eladására, gyakran valós idejű licitálás keretében. A hirdetők különböző célzó kritériumok alapján érhetik el közönségüket, Emellett lehetővé teszi, hogy a hirdetők üzeneteiket több csatornán keresztül juttassák el célközönségükhöz.

Natív hirdetések

A natív hirdetések az oldal tartalmába illeszkedő formátumok, ezért kevésbé zavarják a felhasználói élményt, illetve nehezebb őket figyelmen kívül hagyni vagy átugrani.

Nagyobb elkötelezettséget, magasabb átkattintási arányt lehet velük elérni. Gyakran tartalommarketing kampányokhoz használják őket, miután releváns és értékes információt közvetítenek a felhasználóknak.

A programmatic hirdetések jövője: új formátumok térnyerése

Bár bizonyos hirdetési formátumok, mint a podcast, a Digital Out of Home (DOOH) és a Connected TV (CTV) népszerűsége egyelőre alacsonyabb, ezek egyre nagyobb teret nyernek mind nemzetközi, mind hazai szinten. Külföldön már számos piacon sikeresen jelennek meg rajtuk programmatic vásárlással hirdetések, ez várhatóan nálunk is így lesz.

Podcast

A programmatic rendszerben lehetőség van a podcastokban is a hirdetések valós idejű, dinamikus célzására, akár a hallgatók viselkedése alapján is.

A podcast hirdetések előnye, hogy a hallgató igen elkötelezett és érdeklődő a tartalom iránt, tehát aktívan figyel, így jobban emlékszik a releváns hirdetésre is, ami így magasabb minőségű elérést biztosít.

Ezenkívül a programmatic megoldások lehetővé teszik a hirdetések finomhangolását olyan paraméterek alapján, mint a napszak vagy a használt eszköz típusa.

Digital Out of Home (DOOH) hirdetések

Egyre népszerűbbek, miután a nagy forgalmú helyszíneken, például bevásárlóközpontokban, repülőtereken és közlekedési csomópontokban elhelyezett digitális kijelzők kiváló elérést biztosítanak. Bár a DOOH egyes országokban már programmatic módon is vásárolható, hazai környezetben még nem terjedt el széles körben.

Connected TV hirdetések

Ez az egyik legizgalmasabb fejlődési terület, amely a reklámok célzott elhelyezését teszi lehetővé okostelevíziós streaming platformokon, itt írtunk róla bővebben. A CTV hirdetések kombinálják a hagyományos televíziós reklámok hatékonyságát az adatvezérelt célzási lehetőségekkel.

Mitől lesz hatékony egy hirdetési kreatív?

A sikeres programmatic kampány nemcsak a megfelelő formátum kiválasztásán múlik, hanem a kreatív anyagon is. A jó hirdetés ismérve:

  • Figyelemfelkeltő (ügyes szalagcímmel, szembeötlő képpel, videóval vagy kreatív dizájnnal).
  • Jól látható benne a márka (az emberek emlékezzenek rá, amikor döntést hoznak).
  • Minden eszközön jól mutat (legyen mobilbarát is).
  • Megoldást nyújt a fogyasztók problémáira (világosan kell kommunikálnia, miért van szüksége a termékre az ügyfélnek, és hogyan oldja meg a problémáját).
  • Meggyőző szövege van (és hibamentes).
  • Releváns a célközönség számára (igényeikhez és érdeklődési körükhöz igazodik).
  • Egyszerű és érthető (mivel kevés idő áll rendelkezésre, hogy meggyőzzük a fogyasztót).
  • Érzelmeket vált ki (legyen az öröm, félelem vagy bármilyen más érzelem, ami rezonál a közönséggel).
  • Ösztönöz a cselekvésre (tartalmaz ilyen elemeket és egyértelműen jelzi is, mit vár el a felhasználótól).

Milyen formátumot válasszunk?

A felhasználók naponta száz, sőt ezer hirdetést látnak, ezért muszáj kiemelkedni a tömegből. Milyen szempontok szerint válasszunk formátumot?

  • Cél szerint. Például márkaépítés esetén a méret meghatározó lehet, több helyre van szükség képek, márkaelemek, logók és szöveg megjelenítéséhez, tartós benyomás kialakításához. A közönség elkötelezettségének növelését jobban segíti a videós formátum. A natív hirdetések pedig a weboldal látogatások és konverziók növelésére kiválóak.
  • A hirdetés helye szerint. A különböző formátumok másként működnek különböző hirdetési környezetben.
  • Célközönség szerint. Például a fiatalabb közönség jobban reagál a gamifikációs hirdetésekre, mint a statikus képekre.
  • Teljesítménymutatók szerint. A megfelelő formátum segítheti a kampány teljesítményét, mint például a kattintási arány vagy a konverziós arány.

A programmatic hirdetések egyre népszerűbbek a hirdetők körében, hiszen hatékonyabb és célzottabb reklámmegoldásokaat kínálnak. Ha megértjük, hogy az egyes formátumok hogyan segíthetik elérni a kívánt eredményeket, testreszabhatjuk a reklámokat az adott csatornákra.

Címkék