A január óriási szenzációjaként robbant be a köztudatba a DeepSeek, a várakozások ellenére azonban úgy tűnik, nem fog áttörést hozni a marketing területén a kínai mesterségesintelligencia-alkalmazás. A témában Bene Gergő AI marketing szakértőt, az E-Motion Marketing társtulajdonosát kérdeztük.

Az utóbbi években a mesterséges intelligencia rohamos fejlődése forradalmasította a marketingszakmát. Az OpenAI ChatGPT-je mellett most a DeepSeek nyithatna új lehetőségeket a marketingesek számára – ha bízni lehetne benne: hasonlóan képes kérdések megválaszolására, tartalomgenerálásra, elemzésre és összegzések készítésére, viszont egyes területeken eltérő fókuszt alkalmaz. 

Homályos adatkezelés

Ha lehet hinni a híreknek, a DeepSeek fejlesztési költsége jóval alacsonyabb volt, ráadásul korlátlan mértékben ingyenesen lehet igénybe venni, míg a ChatGPT csak egy bizonyos fokig térítésmentes. Az utóbbinál előfizetés nélkül nem lehet létrehozni például Custom GPT-t, vagyis azt a testreszabható verziót, ami igazán jó asszisztense lehet egy marketingesnek, illetve van üzenetküldési korlátozás is az ingyenes verzióban. A DeepSeek esetében ilyen korlátozás nincs, viszont szükség van fiókregisztrációra, amit a ChatGPT már nem kér.

A felületete nagyon hasonlít a ChatGPT-hez, tehát könnyű a váltás, másrészről fenntartásaim vannak az adatkezelést tekintve, a DeepSeeknél ez nagyon homályos. A ChatGPT-nél be tudjuk állítani a fiókunkban, hogy az általunk bevitt információkat az OpenAI ne használja rendszerfejlesztésre. Ez még fokozottabb a ChatGPT Enterprise előfizetése esetén, ami titkosított adatátvitelre és tárolásra is lehetőséget ad. Persze arra, hogy a valóságban pontosan mi történik a háttérben, nem lát rá senki, de a DeepSeeknél be sem állítható az adatvédelem, vagyis olyan szintű céges használatra biztosan nem javasolnám, amelynek során bizalmas információkat visznek be

– szögezi le Bene Gergő, az AI Media alapítója.

Az Egyesült Államok haditengerészete és kongresszusa meg is tiltotta a használatát az alkalmazottai körében a felmerülő biztonsági és etikai aggályok miatt. Így döntött a NASA, Texas és New York állam vezetése, illetve több száz vállalat is, míg Olaszország adatvédelmi hatósága teljesen blokkolta a szolgáltatást. A dél-koreai Nemzeti Hírszerző Szolgálat szintén figyelmeztetést adott ki, miszerint az app intenzíven gyűjti a személyes adatokat, beleértve a billentyűzet beviteli mintáit is, amelyek egyéni azonosításra alkalmasak lehetnek.

A márkaismertség előnye

Ezenfelül a ChatGPT-nek megvan az az előnye a DeepSeek-kel szemben, hogy régebb óta van a piacon, így több irányban is továbbfejlesztették, valamint más szolgáltatók is alkalmazkodtak hozzá, ezért kombinálható egyéb AI szoftverekkel

– állapítja meg a szakember.

Míg a DeepSeek nem is tud képeket generálni, a ChatGPT csatlakozik a Dall-E-hez. Ezáltal akár magyar nyelvű parancsokkal is tudunk képet alkotni rajta, nem kell angolul megfogalmazni, mint a Dall-E sima használatakor. De kombinálható például a MidJourney-vel is, amely fotórealisztikus, részletesebb képeket hoz létre, a ChatGPT pedig segít a promptok megfogalmazásában. Megadhatjuk a célokat, és olyan utasítást ír, ami sokkal részletesebb és hatékonyabb a MidJourney számára. De kombinálható a Leonardo.Ai-al vagy a video generálására képes Runway ML-lel is.

A ChatGPT verhetetlen előnye egyelőre, hogy a fizetős verziójában létre tudunk hozni egy saját cégünkre szabott asszisztenst, amibe feltöltünk minden információt, képes integrálni az adott vállalat nyelvezetét is, így annak a hangvételében tud e-maileket, blogcikkeket, hírleveleket írni, illetve speciális feladatokat ellátni. Ilyen a DeepSeeknél nincs, viszont ez teszi valódi asszisztenssé a ChatGPT-t

– véli Bene Gergő.

Konkrét tapasztalatok

A szakember is teszteli a DeepSeeket a megjelenése óta, mint ahogyan sokan mások is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy csakúgy mint a ChatGPT-nél is jellemző volt az elején, a rendszer sok esetben azt az üzenetet adja, túlterhelt a szerver, próbáljuk később. Ezt azonban valószínűleg idővel megoldják.

A különböző szövegek generálásakor pedig azt vettem észre, hogy a ChatGPT inkább szórakoztatóbb szöveget szokott írni, míg a DeepSeek formálisabban fogalmaz. Tehát a DeepSeeket kipróbálhatjuk például technikai dokumentációk készítésére, de még nagyon új, tehát ez egy korai vélemény

– mondja Bene Gergő.

A szakember úgy látja, hogy a magyar nyelvvel hasonlóan bánik mindkét platform, illetve hasonlóan kell kezelni is a kapott szöveget, elvenni belőle, hozzátenni, tehát a munkarendszer hibrid marad az alkotásban. Mindkét modell képes táblázatokból kinyert adatokat elemezni is.

Most még úgy gondolom, hogy a ChatGPT jóval hasznosabb a DeepSeeknél, de valószínűleg fejleszteni fogják, lesznek fizetős verziói is több funkcióval, tehát ez változhat. Egyelőre tesztelésre használom, ugyanazt a parancsot adom meg neki és a ChatGPT-nek, azután megnézem, szerintem melyik jobb minőségű szöveg, sőt, fogom AB teszteltetni is, lemérjük, melyik hirdetései működnek jobban. Az biztos, hogy nem töltök fel semmilyen bizalmas céges információt, maximum általános szolgáltatás- és termékleírásokat használok a promptokban

– jelenti ki a szakember.

Mire jó az AI egy marketingesnek?

Én személy szerint online kampánytervezéshez használom, ha a Facebookon szeretnénk hirdetni, akkor egy adott ügyfél részére kérek tőle javaslatokat célközönségre, hirdetési szövegvariációkat, illetve kreatívokat. A szövegeket én kezelem, a vizuális megjelenéssel pedig azután a grafikus dolgozik. Tehát hozzáteszünk saját munkát, futtatjuk az általa elkészített kampánystruktúrát, amit nyilván kiegészítünk saját gondolatokkal. Egy adott időintervallum után megmutatjuk neki az eredményeket, hogy ilyen számokat, átkattintásokat, vásárlásokat hozott, és akkor kérjük, hogy adott megtérüléssel tegyen javaslatot arra, hogyan lehet magasabb eredményeket elérni, milyen új irányba érdemes elmozdulni

– sorolja a lehetőségeket Bene Gergő.

A szövegalkotásnál érdemes minden szükséges információt megadni – például egy weboldal esetében, hogy miről szól az oldal, milyen termékeket értékesítenek, mit tudunk ezekről. Ezzel egy olyan alapot nyerhetünk, amivel ugyan dolgozni kell még, de a munka ötven százalékát el tudja végezni az AI.

Ha mondjuk egy Google Ads Performance Max kampányt rakok össze, ahol több címsor van, mindegyiknél megszabva, hogy hány karakter lehet, akkor ezt nekem megoldja. De ha TikTokra akarunk videót készíteni, akkor annak a scriptjét is megíratjuk ChatGPT-vel. Mindenképp hatalmas segítségnek tartom, több órát képes megtakarítani még akkor is, ha minden így gyártott tartalomba bele kell nyúlni. Sok időigényes feladatot tudunk vele megspórolni

– összegzi véleményét Bene Gergő, aki egyetért abban, hogy a generatív AI-modellek egyre inkább formálják a keresési szokásokat.

Címkék