A Pentawards versenyén 2007 óta minden évben megmérettetik magukat a csomagolástervezők, a közönség pedig megismerheti a legújabb csomagolási dizájnokat, trendeket és irányzatokat. Ezúttal több mint 2000 nevezés érkezett több mint 60 országból, egyfajta összefoglalót nyújtva 2024-ről és perspektívát adva 2025-re.

A 2024-re vonatkozó trendjelentésben tíz kulcsfontosságú jellemzőt emelnek ki, amely meghatározza a dizájnirányokat, ezeket pedig példákkal illusztrálják. A trendek között vannak vadonatújak, de olyanok is, amelyek azért érdemelnek figyelmet, mert kitartóan állják az idők próbáját.

Ne hagyjunk nyomot!

Az egyes problémák megoldásaként születő tervek mindig kiemelt figyelmet érdemelnek, ezért is kapott Diamond-díjat tavaly a This Way Up, amely a One Good Thing nevű fenntartható snackmárkának készített ehető csomagolást a hulladékcsökkentés és a körforgásos gazdaságra való átállás jegyében. A termék ötlete akkor született, amikor az OGT alapítóját egy vidéki kerékpártúra során megdöbbentette az elképesztő mennyiségű, tájképet romboló szemét. A 100%-ban természetes csomagolást a hagyományos műanyagot, illetve papírt helyettesíti. Aki a higiénia miatt aggódna, azt a cég megnyugtatja, hogy papírdobozban szállítják házhoz a termékeket, más módon pedig nem kaphatók.

Csak szimbolikusan

Eltávolodva a korábbi trendektől, például a rétegezéstől, amelynek célja a hely maximalizálása volt, hogy még több vizuális elem, dizájn, logó és szöveg hirdethesse a termék értékeit, a „Solo Symbolics“ trendje mindent leegyszerűsít, és egyetlen márkajelzőre összpontosít. A brandek ezekkel az egyedi szimbólumokkal és a hatásos tervezéssel hatékonyan kommunikálhatják történetüket, ugyanakkor a hasonló megoldások a fogyasztókkal való kapcsolatot is építik és felismerhetővé teszik a márkát. A Stoney Vineyard borainak palackjain a helyszínről származó kövek képeit találjuk, amelyek megrepedve feltárják a bor színével harmonizáló belsejüket. Demelza Rafferty munkája a Stoney magabiztosságát testesíti meg, miközben felhívja a figyelmet a borokra.

A kockahatás

A kockahatás nemcsak vizuálisan emelkedik ki a kategóriák közül, hanem fenntarthatósági szempontból is magas pontszámot ér el. Ez a gazdaságos forma ugyanis nagyobb mennyiség szállítását teszi lehetővé, csökkentve ezzel a márkák karbonlábnyomát. Szép példa erre a Destiny Spirits italmárka Giorgio's Ricetta nevű röviditala, amely a hagyományos olasz gasztronómia és a klasszikus koktélok fúziójából született. A Supperstudio tervezte csomagolás elemei a klasszikus olasz ételek és gasztronómiai márkák ihletéséből táplálkoznak. Az egyenes vonalú, mattfekete kerámiapalackot szecessziós felirat díszíti, amelyet Milánó és Róma régi koktélbárjai inspiráltak.

Hatással lenni

A dizájn sikeresen kommunikálhat fontos üzeneteket és értékeket. Ez a trend olykor túllép a csomagolásdizájn hagyományain és vizuális jelekkel, illetve történetekkel, az anyagválasztással és az apró részletekkel gyakorol hatást a fogyasztókra. Így tesz a Kids Advertainment nevű spanyol ügynökség által tervezett, limitált kiadású borospalack-sorozat is, amellyel a Bodegas Arráez és a ritka betegségek spanyol szövetsége ezen egészségügyi állapotok kutatásának fontosságára hívta fel a figyelmet.

Vissza az archívumba

A legtöbb nevezés a re-dizájn kategóriába érkezett, ami sokat elmond arról, mekkora hőfokon is ég a nosztalgia. Sok márka pedig szerencsés helyzetben van, mert van minhez visszanyúlnia. Az olasz Agnesi tészta példa a csomagolásával azokra a hajóutakra emlékszik, amelyekkel a 19. század elején meghódította a világot. De említhetjük a Pepsit is, amely redizájnjával összekötötte a múltat és a jövőt.

Art deco

A tavalyi év kulcsfontosságú lakberendezési trendjének kikiáltott Art Deco a csomagolások tervezésében is újra népszerűvé vált. Az összetéveszthetetlen, markáns geometrikus struktúrák és a pazar színek a csillogás érintését hozták el, különösen az italágazatba, amely sokat merített az 1920-as évek Párizsának ikonikus építészetéből.

A Wes Anderson-hatás

Ebből is látható, hogy a csomgolásdizájn a művészet, a kultúra, a társadalom és általában a körülöttünk lévő világ bármely eleméből inspirálódhat. Ilyen „elem“ volt Wes Anderson filmrendező cukorkapasztell világa is, amely retorhangulatot áraszt, mégis modern. A Gloria nevű italmárka boralapú italaihoz régi olasz képeslapokból és plakátokból merített, fagylalszínekkel idézve a nyarat és a pihenést, Wes Anderson stílusa előtt tisztelegve.

Egyszerű formák, élénk színek

A Bold Visuals trend továbbfejlődése az egyszerű, de figyelemfelkeltő geometriai formák megjelenése, melyeket élénk alapszínek kísérnek. Ez a játékos, élénk trend megkapó designelemeket hoz minden kategóriában. Luciano Monosilio séf Pasta Luciano nevű tésztája a Dispenser Studio által tervezett, élénk színű dobozokban kapható, amelyek tükrözik a férfi energikus személyiségét és a termék különlegességét.

Pszichedelikus minták

A pszichedelikus minták és színek visszatérése a '60-as évek meghatározó hatásait tükrözi. Ez érhető tetten a Coca-Cola első mesterséges intelligencia segítségével készült italának dobozán, amelyre szintén AI generálta a szöveget és a képet. A hagyományos logó itt új digitális elemekkel és szokatlan színvilággal ötvöződik, futurisztikus hatást keltve.

Kulturális kapcsolatok

A kulturális hatások többféleképpen is kulcsszerepet játszottak a pályázatokban: mind az időn, mind a téren átívelő kapcsolatteremtés a középpontba került, ahogyan az a Lettera7-nek a Trucillo's Estatico számára készült, a kávékultúrát az esztétikai kultúrával ötvöző csomagolásán is tetten érhető. A dizájn eksztatikus geometriai formákat és törzsi szimbólumokat idéz, amelyek hondurasi, brazíliai és guatemalai kávétermelőkről mesélnek.

Címkék