Idén ősszel új fejezetet nyitott Közép-Európa egyik legnagyobb márkakommunikációs konferenciája, a BrandFestival. Amellett, hogy Budapestről Berlinbe költözött az esemény, olyan stratégiai partnerekkel közösen valósította meg a nemzetközi színrelépést, mint a Superbrands Germany, az AI Film Fest Amsterdam és az IU Internationale Hochschule (International University).
“23 éve indult útjára a BrandFestival, az idő alatt pedig számtalanszor kaptuk azt a visszajelzést – mind a vendégeinktől, mind az előadóinktól –, hogy “ez a rendezvény bizony világszínvonalú”. Éppen ezért régóta foglalkoztatott a kérdés: “tényleg az?” – meséli Barna Tamás.
Mint hozzátette, már a Covid előtt is tervezgették a BrandFestival tesztelését külföldön, de akkor a járvány keresztülhúzta a számításaikat. Már ekkor is számos nemzetközi ügyfél volt a portfóliójukban, többek között ők feleltek az egyik legnagyobb osztrák biztosító startupjának német piacra való bevezetéséért. Ugyanakkor elképzeléseikből nem adtak alább, sőt időközben az ügynökség is ugrásszerűen fejlődött, és olyan nemzetközi márkákkal dolgozott, mint a Penny, a Johnson and Johnson, az Audi, a Mercedes-Benz, a Novo Nordisk, az MG, a Hyundai, a Mondelez és a Coca-Cola.
„Ezidáig az volt a célunk, hogy a nemzetközi tudást hozzuk el Magyarországra, idéntől viszont elhivatottak vagyunk amellett, hogy a hazai specialisták és márkák is felkerüljenek a szakma világtérképére.”
Berlin, Európa egyik legfontosabb kreatív hub-ja
Azért esett Berlinre a választás, mert, mint Barna Tamás mondja, amellett, hogy Európa egyik legfontosabb kreatív hub-ja, egy olyan nyugati nagyváros, amelynek erős kulturális kötődése van Magyarországhoz.
A nemzetközi terjeszkedésnek az is nem titkolt célja, hogy a Republic újabb piacokat fedezhessen fel.
“Persze a szervezés hatalmas munka volt. Teljesen zöld mező, senkit nem ismertünk kint, viszont minket sem ismert senki. Ebből a kombinációból kellett építkeznünk. Egyesével kerestük fel az embereket, pont, mint húsz éve, az ügynökség indulásánál. Amikor kihívással találjuk szemben magunkat, nincs más, egyszerűen fel kell gyűrni az ingujjat. Az aprólékos, kemény munka pedig meghozta a gyümölcsét: remek partnerekkel és előadókkal, egy igazán impozáns helyszínen és egyedülálló szakmai programmal valósítottuk meg az első berlini BrandFestivalt.
Ahogy viccesen megjegyzi, volt olyan pillanat, amikor már-már megbánta, hogy egyáltalán belevágott, de a fogadtatás, a visszajelzések nem hagytak kétséget afelől, hogy érdemes volt. Ráadásul mind a partnerek, mind az előadók kiemelték, hogy szeretnének részt venni a következő BrandFestival megvalósításában is.
“Iszonyatosan megható feedbackeket kaptam, csak úgy ömlöttek a LinkedInen az üzenetek, posztok és kommentek. Úgy gondolom, hogy tényleg olyat tettünk le az asztalra, aminek kint is elképesztően pozitív visszhangja volt, emellett pedig rendkívül inspiráló szakemberekkel építettünk kapcsolatokat. Számomra talán ez a legnagyobb érték.”
És hogy mit tartogat a jövő? Annyi már biztos, hogy rengeteg ügynökséggel, partnerrel egyeztet a Republic. A berlini kreatív hét szervezői pedig felkérték Tamásékat, hogy a tervezett három programból az egyiket a BrandFestival színeiben valósítsák meg.
“Semmiképpen nem szeretném lelőni a 2025-ös BrandFest legnagyobb meglepetéseit, de annyit elárulhatok, hogy még nagyobb terveket fogunk megvalósítani az esemény és a Republic Group nemzetközi terjeszkedésében egyaránt.”
Így indult a BrandFestival
Jelentős újratervezést igényelt az ügynökség életében, amikor három év után elvesztették a Vodafone-t. A távközlési vállalat nemzetközi tendert írt ki, ahol a Republicnak már “nem osztottak lapot”.
“Akkor össze kellett dugni a fejünket, hogy hogyan kezdjünk el kapcsolatot építeni a Vodafone-hoz hasonló méretű cégekkel. Készítettünk egy kisfilmet, hideghivás alapon felkerestünk vállalatvezetőket és elkezdtünk bemutatkozni járni. Több mint száz helyre mentem el személyesen, és nagyon sokat tanultam belőle, végül a sok munka pedig meghozta az eredményt.”
Nem sokkal később megkereste őket a Siegel+Gale amerikai márkatanácsadó cég londoni ága, mert magyarországi partnerrel szerettek volna együttműködni.
“Velük közösen kezdtünk el a márkaépítésről gondolkozni, amivel akkoriban még senki sem foglalkozott itthon. A téma kapcsán szerveztünk egy kis kávézós rendezvényt az irodában, és ebből született a BrandFestival ötlete. Az volt az elképzelésünk, hogy ha jól megtanítjuk a brandinget, akkor nemcsak edukálunk, hanem piacot is építünk: ha valakinek megtetszik a márkázás, akkor azt tőlünk megkaphatja. Ezt a fajta márkapozicionálást akkor még csak mi csináltuk.”
A BrandFestival végül elindult, hogy külföldi előadók segítségével elhozza a külföldi trendeket. A rendezvény pedig megtalálta a közönségét, mert sokakban megvolt az igény arra, hogy messzebbre tekintsenek.
"A kommunikáció iszonyatosan izgalmas terület"
A reklámügynökség ötlete még a '90-es években, a Sziget Fesztiválon született meg Fabricius Gábor, Barna Tamás és Kollmann Áron fejében.
“Gábor akkor nagyon benne volt a house- és technoszcénában, ő volt a Flyer Pápa, aki az akkor éppen menő DJ-knek készített szórólapokat”
– mondja Barna Tamás. Mint hozzáteszi, az akkori még nagyon más közeg volt, de azt látták, hogy a reklám, a kommunikáció iszonyatosan izgalmas terület, és felmerült a kérdés, hogy tudnak-e világszínvonalú és nemzetközi szinten is érdekes dolgot csinálni.
Az első igazi nagy sikerük, a Vodafone-nak készült reklámfilm pedig nemcsak a távközlési cégnek tetszett, hanem a Cannes Lions zsűrijének is, akik Arany Oroszlánnal jutalmazták a teljesítményt. Akkoriban még annyira újszerű élmény volt a csapatnak, hogy nem is voltak tisztában a díj jelentőségével – és ki sem mentek átvenni. Azóta természetesen számos szakmai versenyen bizonyítottak és büszkék minden elismerésre.