A brit popzenekar, az Oasis újraegyesülését körülvevő kampány a nosztalgiát, a stratégiai időzítést és a digitális aktivitást kihasználva mind a rajongókat, mind az iparági szakértőket lenyűgözte, és elérte, hogy mindenki ott akarjon lenni a koncertturnén.

Mostanában aligha lehet elkerülni a találkozást azzal a hírrel, hogy 14 év szünet után újra összeállt és jövőre koncertturnéra indul az Oasis. Rengeteg szó esik a médiában mindkét eseményről, akár a két testvér viszonya, akár a turnéjegyek kapcsán. Ez pedig nem véletlen. A zenészek ugyanis nagyon tudatos PR-kampányt folytatnak a közösségi médiára és a sajtóra támaszkodva. Olyannyira, hogy a szakértők szerint sikerült beelőzniük britpop-riválisaikat, az idén újra összeállt Blurt és a tavaly újra turnéra induló Pulpot is. Mindebben a nosztalgia ereje és a két testvér szappanopera-szerű kapcsolatának drámája mellett az időzítés és az információk stratégikus adagolása is közrejátszott.

A DailyMail-nek nyilatkozó PR-szakértők szerint az Oasis minden apró aspektusban marketinglehetőséget lát, tartalommal árasztja el a közösségi médiát, és igyekszik maximalizálni a hatást. Ebben pedig nagy segítségére vannak a korábbi koncertfelvételekből összevágott rövid, pörgős és hangulatos videók, amik azokban a fiatalokban is nosztalgiát ébresztenek (meglovagolva az egyébként is divatos nosztalgiahullámot), akik akkor még nem is éltek, amikor az Oasis felfutott. Azokról nem is beszélve, akik átélték a zenekar fénykorát.

Az egyik kommentelő például azt írta TiktTokon, hogy már két éve sokat gondol arra, milyen jó lett volna, ha a '90-es években él, és láthatja az Oasist élőben. Most már erről nem kell többet ábrándoznia. A zenekar bejelentése után nem kellett sokat várni arra sem, hogy a felhasználók elkezdjék generálni a tartalmakat, és rohamosan terjedjen az #oasis és az #oasisreunion hashtag. Nem véletlen, hogy több turnéhelyszínre a jegyek a hírek szerint néhány nap alatt el is fogytak.

Stratégikus bejelentések és kedvcsinálók

A zenekar marketingjének egyik sarokkövét a rejtélyes és jól időzített bejelentések képezik. Miután a magazinokban már elkezdődtek a találgatások arról, hogy a banda a visszatérést tervezgeti, megjelent egy videó Liam Gallagher leeds-i fesztiválfellépésén és ezzel párhuzamosan a közösségi médiában is az Oasis logóval és az augusztus 27-i dátummal. Ezután Liam a Half The World Away című számot Noel „f**king“ Gallaghernek küldte.

A várakoztatás tudatos alkalmazása mellett megjelentek Liam és Noel összehangolt posztjai, köztük Liam azon tweetje, mely szerint

„Soha nem szerettem azt a szót, hogy egykori”.

Végül augusztus 27-én videóval jelentették be a 2025-ös turnét.

A tudatos építkezés másik pillére az időzítés volt: az Oasis első lemeze, a Definitely Maybe 1994 augusztus 29-én jelent meg, a zenekar pedig 2009-ben szintén a nyár végén, augusztus 28-án oszlott fel. Idén Liam Gallagher turnéra indult az első album dalaival, amelyekkel a Sziget Fesztiválon is fellépett, és ez szintén beharangozó kampánynak fogható fel, miközben a második album, az 1995 októberében megjelent (What's the Story) Morning Glory? felvezetésére is alkalmas.

Szintén jelentősségteli volt az a nem sokkal később közzétett poszt, ami a testvérek kibéküléséről adott hírt, és amiben a Gallagher-fivérek hosszú idő után először látható közös fotója szerepelt néhány költői sor kíséretében: Hallgatnak a fegyverek, együttállnak a csillagok, a nagy várakozásnak vége, gyere, nézd meg, nem lesz a tévében.

A sürgősség és a nagy kereslet kommunikálása

A turné dátumainak bejelentése egybeesett a Definitely Maybe című debütáló album 30. évfordulójával. Ez, és a hozzá tartozó tálalás nemcsak a régi rajongók nosztalgiáját ébresztette fel, de a sürgősség és az exkluzivitás érzését is keltette. A beszámolók már arról szóltak, hogy a turné akár 50 millió fontot is generálhat, és a jegyek várhatóan gyorsabban fogynak el, mint Taylor Swift rekordot döntő Eras turnéjára.

Augusztus 31-én már arról posztoltak, hogy elfogytak a jegyek, majd újabb dátumokkal bővítették a turnét. A PR-szakemberek szerint ezeket valószínűleg már korábban kijelölték, és akár további időpontok is következhetnek. Azonban a rajongóknak az az érzése támad, hogy a kínálat korlátozott, és sürgősen le kell csapni a jegyekre.

A személyesség és a rajongókkal való kapcsolattartás

A szókimondásáról ismert Liam Gallagher a Twitteren célzásokkal tartotta ébren a közönség figyelmét, miközben mondanivalóját személyesnek és hitelesnek érezhették. Ez a megközelítés pedig a fiatalabbakat is bevonzotta. Az új információk fokozatos adagolásával sikerült a narratívát is uralniuk és a sajtó figyelmét is megtartaniuk, biztosítva, hogy továbbra is vezessék a zenei híreket.

A turnéhoz kapcsolódó hírek mentén további termékek iránt is keresletet ébresztenek: újra kiadták a Definitely Maybe-t deluxe kiadásban, eddig meg nem jelent próbatermi felvételeket publikáltak róla, és egyéb „exkluzív merch"-be is beruházhatnak a rajongók az élő eseményre való hangolódásként.

Ám nem minden sztárnak sikerül ilyen jól meglovagolnia a hírverést, Blake Lively például mostanában inkább kritikákat kap, mint rajongást. 

Címkék