Létezik egy család, amit a világon mindenki ismer. A Kardashian família már több mint egy évtizede abból profitál, hogy minden tagja tökélyre fejlesztette a self-brandinget, mivel képesek kiaknázni a közösségi média adta szinte minden lehetőséget. Egy dolog tette őket híressé, és ez is tartja őket a csúcson: az ösztönös marketing érzék.

A Kardashian család egyik tagja idegen vizekre evezett. Ugyanis Kim Kardashian először készíttetett tévés hirdetést, méghozzá a Skims névre keresztelt, alakformáló ruhákat gyártó márkájához. Az igen futurisztikusra sikeredett, Wieden+Kennedy ügynökség által készített reklámot a 96. Oscar-gála reklámszünetében vetítették le. Az, hogy Kardashianék ezúttal a tévén keresztül próbálnak még több vevőt bevonzani, sokaknak lehet meglepő lépés, mivel a család köztudottan a self-branding által került be a felső tízezer közé, és posztjaiknak jelenleg is nagyon erős a marketingértéke. De hogyan jutottak el idáig?

A NEGATÍV REKLÁM IS REKLÁM

A Kardashian családnévvel az emberek először akkor találkozhattak, amikor az ügyvédként tevékenykedő apa, Robert Kardashian védte a bíróságon O.J. Simpsont. A média viszont csak azután kezdett el komolyabban foglalkozni velük, miután Kim Kardashian többször is feltűnt akkori kebelbarátnője, Paris Hilton oldalán a The Simple Life című műsorban. Kim Kardashian szépen építkező hírnevét majdnem romba döntötte 2007-ben kiszivárgott privát szexvideója, ám a botrányt végül saját javára tudta fordítani, és édesanyja ötlete nyomán a rájuk irányuló figyelmet kihasználva elindították a Keeping Up With the Kardashians című reality sorozatukat. 

TARTALMATLAN CELEBEK?

Kim Kardashian már celeb-karrierje elején is pontosan érezte, hogy éppen milyen történettel tudja felkelteni a média figyelmét. Ösztönös storytellerként elérte, hogy az emberek beszéljenek róla. Barbara Walters újságíró egy 2011-es interjúban szembesítette is a leghíresebb Kardashian lányt azzal a ténnyel, hogy nem ért a színészethez, nem tud énekelni, semmi érdemi tehetsége nincs, csak szimplán híres. Amire Kim annyit válaszolt, hogy pontosan ezért nehezebb ismertté válnia, hiszen az embereknek a személyiségébe kell beleszeretniük, nem pedig a tudásába vagy tehetségébe.

Úgy fest, hogy az idő őt igazolta, ugyanis az a bizonyos 15 perc hírnév nála már több mint 15 éve kitart.

Hogy jobban megértsük, mi lehet a Kardashian-jelenség titka, érdemes párhuzamba állítani őket a brit királyi családdal. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Keeping Up With the Kardashians reality miatt „megismerjük” a Kardashian-Jenner lányokat, a rengeteg nyilvános szereplésnek köszönhetően a brit királyi család tagjait is közeli ismerősnek érzhetjük, miközben a valódi személyiségek mindkét család esetében rejtve maradnak. Mindettől pedig körüllengi őket egyfajta misztikum, ami csak erősíti a szóbeszédek, média megjelenések számát.

Még akkor is, ha vélhetően szigorú kontroll alatt tartják, hogy mennyit mutatnak meg valódi önmagukból, a Keeping Up with the Kardashians sorozatnak hála hamar kiderült, hogy a lányok mennyire különböző karakterek. Kim Kardashian főleg a divat- és szépségiparban vált érdekeltté, Kourtney Kardashiant az egészség, Khloé Kardashiant a testpozitivitás és a sport foglalkoztatja, Kendall Jenner a modellkarrierjére koncentrál, Kylie Jenner pedig egy egész birodalmat épített fel a sminkmárkájával, majd később a ruházati termékeivel. 

Ám ők nem ezektől lettek ismertek, hanem pont az erős média jelenlétük miatt követik őket milliók a közösségi felületeken, és ennek köszönhető körülöttük az a hype, ami miatt még a termékeiket is hármasával veszik. 

A közösségi média mindenek felett

Kardashianék úttörőnek számítottak abban, hogy fő kommunikációs csatornájukként a közösségi felületeiket használták. Emellett úgy kommunikáltak ezeken a platformokon, mintha csak közeli ismerőseikkel osztanák meg éppen aktuális kedvenceiket, ajánlásaikat. Az intimitás illúziója pedig a rajongóknál elérte, hogy mindenki azokra a termékekre vágyott, amit a Kardashian-Jenner lányok használtak. Ők kövezték ki az influenszer marketing felé vezető utat.

A Kardashian család másfél évtized alatt a popkultúra meghatározó részévé vált. Annak ellenére, hogy a sorozatukat számtalanszor bélyegezték károsnak, az általuk kínált illúziónak sokan bedőlnek. A közösségi média – különösen az Instagram – jelentős szerepet játszott márkáik felerősítésében, hiszen életstílusuk mellett üzleti vállalkozásaikat is ezeken a felületeken ismertetik, ilyen módon ráadásul több millió emberhez jutnak el. Magánéletük és szakmai tevékenységük integrálására való képességük pedig gyümölcsöző üzletnek bizonyul a számukra, ahogy az is, ha épp más márkákkal együttműködve használják ki az együttes elérést egy kölcsönösen előnyös kapcsolat kialakításáért.

A következetesség, a hitelesség és az alkalmazkodóképesség szintén kulcsfontosságú tényezők, amelyek hozzájárulnak eredményeikhez. A család állandó jelenléte a különböző platformokon és iparágakban elősegíti a sikerüket. A következetesség bizalmat épít és erősíti a márkát, elköteleződést von maga után. Ahogy a változó piaci trendekhez való alkalmazkodás képessége is a Kardashian brand egyik alapvető részét képezi, amely társulva a rajongókkal kialakított intim viszonnyal egy elég erős kombinációt képez. Előbbiek eredményeképp a Kardashian család egy olyan márkabirodalmat tudott létrehozni, ami sok vállalat számára példaként szolgálhat arról, hogy miként lehet aktív közösséget kiépítve vásárlók milliót bevonzani.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture  Facebook és  LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: Jamie McCarthy / Getty Images)

Címkék