A Z-generáció közkedvelt platformja, a BeReal még február elején rukkolt elő egy újítással, a RealPeople mellett megjelent a RealBrands, ami lehetővé teszi, hogy a hírességek mellett már a márkák is tartalmakat osszanak meg a platformon. Holott a cég az induláskor még mindennemű reklámtevékenységet tiltott az alkalmazásban.

A BeReal 2019-ben debütált a Go-Pro volt munkatársai, Alexis Barreyat és Kévin Perreau közreműködésével, akik egy olyan közösségi platformot kívántak létrehozni, ami szöges ellentéte azoknak a felületeknek, amiket eddig ismertünk. A két legnagyobb, a Facebook és az Instagram ugyanis egy olyan virtuális világképet szőtt körénk, amelyben algoritmusok diktálják az ütemet, és amelyeknek felhasználóira nagy teher nehezedik azzal, hogy azt érzik, irreális elvárásoknak kell megfelelniük.

Barreyat a GoPro volt videós producereként naponta tapasztalhatta meg azt a jelenséget, hogy az influenszerek élete mennyiben különbözik attól, amit a kamerán keresztül láttatnak. Perreau-val emiatt döntöttek úgy, hogy megalkotnak egy olyan felületet, ami azzal együtt, hogy a más közösségi oldalakon használatos filtereket száműzi, a spontaneitás által előtérbe helyezi a felhasználók hétköznapjaiban rejlő szépséget.

A platformon napi egyszer – pontosabban, ha valaki időben posztol, akkor összesen háromszor – lehet képet megosztani (akár tartózkodási hellyel és hozzátársított zenével együtt), azonban az időpontot az alkalmazás szabja meg úgy, egy értesítést küld. A fotókészítésre összesen két perc áll a user rendelkezésére, amennyiben valaki ezt túllépi, a posztoláskor az app jelzi azt az ismerősöknek. Az elkészült képeket csak 24 óráig lehet megtekinteni, azon túl mindenki csak a saját tartalmait láthatja. Bár kutatás nem készült róla, de az elképzelések szerint a BeReal valamelyest oldotta a közösségi médiával kapcsolatos függőséget, tekintve, hogy működéséből fakadóan a felhasználók nem keresik fel gyakran az alkalmazást, a felmérések szerint átlagosan mindössze napi 15 percet töltenek rajta.

Nem csak a Z-generáció hangja

A BeReal 2019-es debütálását követően éveket kellett várni, hogy elérje a „kritikus tömeget”. 2021-ben volt egy nagyobb felívelése, amikor már 500 ezer regisztrált felhasználót tudhattak magukénak. 2022-ben főiskolai hallgatók segítségével, akik pénzért reklámozták az oldalt, sikerült további felhasználókat toborozniuk. Mostanra nagyjából 100 millióan töltötték le az alkalmazást, és jelenleg havi 25 millió aktív felhasználója van. Ez persze még mindig nincs a kanyarban sem a többi közösségi oldal adatait nézve, hiszen a Facebook esetében ez a szám 3 milliárd körül lehet. 

A BeReal az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Spanyolországban bizonyult a legnépszerűbbnek. A felhasználók életkorát tekintve nagyjából fele-fele arányban a 16-25-ös és a 26-44-es korosztály használja szerte a világon, 58 százalékos többséggel a nők. A 16-25 évesek a 2022-es adatok szerint 43,3 százalékos, a 26-44 évesek pedig 55,1 százalékos arányban – 45 fölött elenyésző, 1,7 százalékot mértek. Az Egyesült Államokban egyébként 2022 augusztusi adatok szerint még a 16-24-es korcsoport vezetett toronymagasan 66 százalékkal, ám a felmérések azt bizonyítják, az app már nem kizárólag a Z generáció platformja, hanem a középkorúaké is.

Megjelentek a márkák

A felhasználók életére gyakorolt pozitív hatása mellett az is megkülönböztette a BeRealt más közösségi oldalaktól, hogy nem kaptak helyet rajta reklámok. Jogosan adódhat a kérdés, miből tartja fenn magát egy olyan platform, amelyben nincs lehetőség alkalmazáson belüli vásárlásra, illetve előfizetésre sincs szükség a használatához. Nos, a válasz nem bonyolult. A projekt indulásakor a tulajdonosok komoly szponzorokat szereztek maguknak. 2021-ben előbb az Acceltől és az a16z-től kaptak 30-30 millió dollárnyi támogatást, majd 2022-ben a Series B-től 60 millió dollárt, ami egy időre biztosította a cég működésének financiális fedezetét.

Alkotói olyannyira komolyan gondolták a reklámok távoltartását a platformtól, hogy kezdetben még az általános szerződési feltételek között is feltűntették egy pontban, miszerint: „A felhasználóknak el kell fogadniuk, hogy a BeRealt nem használhatják reklámozásra vagy kereskedelmi célokra, spam, „lánclevelek”, „piramisjátékok” közzétételére vagy továbbításának elősegítésére, illetve információk, adatok gyűjtésére más felhasználókról az engedélyük nélkül”. Alexis Barreyatnak és Kévin Perreau-nak tehát igen határozott elképzelése volt arról, mit nem kívánnak a felületen látni, ami most megdőlni látszik, miután a BeReal bejelentette, hogy a RealPeople mellett a RealBrands is elstartol a platformon.

Az már önmagában elég beszédes, hogy az előbb idézett mondat tavaly kikerült az általános szerződési feltételekből – igaz a BeReal honlapján még elérhető a korábbi verzió. Valószínűleg a platform fenntartásának érdekében Barreyaték nyitottak arra, hogy a jövőben mégis megjelenhessenek reklámok a felületen, de terveik szerint nem olyan direkt módon, ahogy azt a Facebookon és az Instagramon megszokhattuk. Ennek a nyitásnak az első lépéseit jelentheti a RealBrands, amelyen keresztül február elejétől világmárkák oszthatnak meg kulisszák mögött készült fotókat, akár a fotózásokról, akár az új termékeikről.

A platformra eddig regisztrált márkák között olyan nagyágyúkat is találhatunk, mint a M.A.C. Cosmetics, a Glossier, a Too Faced, az Adidas, a Puma, illetve a Paris Saint German. Egyelőre nem tiszta, hogy Alexis Barreyat és Kévin Perreau milyen további lépéseket készek megtenni annak érdekében, hogy a BeReal versenyben maradhasson egy olyan piacon, ahol minden kompetitor a reklámokból befolyó bevételekből termel profitot, tartja fenn magát.

(Borítókép:  Getty Images Hungary )

Címkék