A Nike megváltoztatta az angol futballcsapat Európa-bajnokságra készült mezén a Szent György-kereszt hagyományos színeit, ezzel a marketingfogásnak indult újítással óriási felháborodást váltott ki az angolokból a márka – írta az Index a CNN cikke alapján.
Eredetileg a kereszt fehér és piros színű, azonban a mezekre varrott új verzió a piros, a lila és a kék árnyalatait kapta meg. Az újítás nagyon megosztó lett az emberek körében: Keir Starmer angol politikus, a brit Munkáspárt vezetője például úgy látja, a színek megváltoztatása teljesen felesleges, és számára érhetetlen, hogy miért volt szükség erre a lépésre. Rishi Sunak miniszterelnök hasonló álláspontot fogalmazott meg, szerinte a Nike-nak nem kéne összekavarni a zászló színeit – írta az Index a Sky News cikke alapján.
Starmer továbbá azt nyilatkozta az ügyről a The Sun brit bulvárlapnak:
Szerintem ezt újra kellene gondolniuk, és vissza kellene változtatniuk az átalakítást. Még abban sem vagyok biztos, hogy rendesen meg tudják magyarázni, miért gondolták úgy, hogy változtatniuk kell ezen.
A politikus arról is szót ejtett, hogy a Nike honlapján 124,99 fontért, azaz körülbelül 58 ezer forintért árulják a megújított mezt. A szélsőséges hangok ellenére a ruhadarab rendkívül nagy népszerűségnek örvend a szurkolók körében: ez abból is érzékelhető, hogy a mez férfiverziója már el is fogyott.
“They should reconsider this and change it back."
— CNN Sports (@cnnsport) March 22, 2024
Nike has caused a stir with a "playful update" to England’s cross of St. George: https://t.co/EW2nwrJohE pic.twitter.com/XEnkI9FCRq
Miután a Nike újítását több politikus is bírálta, a cég március 22-én közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban:
2012 óta vagyunk az Angol labdarúgó-szövetség (FA) büszke partnerei, és megértjük a Szent György-kereszt jelentőségét és fontosságát, és soha nem volt szándékunkban bárkit is megbántani, és tudjuk, hogy mit jelent ez az angol szurkolók számára
– írta a Nike.
Hozzátették azt is, hogy az új árnyalatokkal az 1966-os vb-győztes angliai játékosokra akartak emlékezni. A Nike továbbá azt hangsúlyozta, hogy a módosítást egy „játékos frissítésnek” szánták, amelynek célja az egyesítés és az inspirálás.
Nem ez az első eset, hogy kritika éri a márkát egy angol futballmez miatt. A cég 2023-ban a női világbajnokság előtt nem hozta forgalomba Mary Earps egyenruháját, ami óriási felháborodást váltott ki a szurkolók körében.
(Borítókép: Nick Potts - PA Images/ Getty Images)