A világszerte elismert kreatív igazgató a LinkedIn-profilján keresztül osztotta meg az igazán figyelemre méltó headline titkát, David Abbott Brit szövegíró gondolatait alapul véve.

Rodd Chant egy posztban osztotta meg tapasztalatait arról, hogy miként lehet megalkotni egy igazán jó headline-t. Chant elmondása szerint, ha a reklámszakmában még zöldfülű valaki megkérdezi tőle, hogy „mitől lesz jó egy headline?″, akkor állítása szerint mindig azt válaszolja, hogy a dolog nem ilyen egyszerű, több dologtól függ.

Véleménye szerint ennek oka, hogy mindent a termék, a szolgáltatás, a márka, illetve a közönség alakít. A szakemberrel azt mondatják a tapasztalatai, hogy időnként humorra van szükség, néha félelemre, de van, hogy könnyeket kell csalni a szemekbe. Olykor pedig az a cél, hogy „egy szív dobbanjon meg″. Előfordulhat az is, hogy a rövidség a kulcs, máskor pedig egy hosszabb történetet kell elmesélni, de van, hogy egy „jól használt mondat átrendezése″ is meghozza a kellő hatást. A szakember véleménye szerint, ha óriásplakátokról van szó, akkor csak másodpercek állnak abban egy reklámszakember rendelkezésére, hogy eljuttassa üzenetét a fogyasztóhoz, és ezzel elvégezze az üzenet által megkövetelt munkát.

Chant a headline fontosságának megerősítése érdekében David Ogilvy-t idézi, ugyanis a „reklámszakma atyja″ egyszer azt mondta, hogy: „Átlagosan ötször annyian olvassák el a headline-t, mint a főszöveget. Amikor megírtad a headline-t, már nyolcvan centet elköltöttél egy dollárból.

Rodd Chant, aki Ausztráliában, Ázsiában és Amerikában is dolgozott, arra is visszaemlékezett a posztjában, hogy milyen tapasztalatokat gyűjtött, amikor elkezdte a szakmát:

Amikor a reklámszakmát kezdtem, arra kényszerítettek, hogy tanulmányozzam a plakátokat, óriásplakátokat az Egyesült Királyságban. Ott nagyra értékelték azt a szövegírói mesterséget, amellyel egy maroknyi szóból olyan tömören és kreatívan lehetett egy üzenetet megfogalmazni. Ennek a mesterségnek az egyik legismertebb és legelismertebb mestere David Abbott volt (...)

David Abbott öt szabálya a jó  szöveg írásához

Rodd Chant a posztjában David Abbott öt szabályát is beidézi. Az első pont szerint lényeges, hogy az egyénnek a munkába bele kell tennie önmagát, valamint az, hogy használni kell az élettapasztalatokat a szöveg megelevenítésére, ugyanis „ha valami megérint téged, akkor jó eséllyel mást is meg fog érinteni″ – olvasható a tanácsban. A második pontban a vizuális gondolkodás fontosságára hívja fel a figyelmet: „kérj meg valakit, hogy jellemezzen egy csigalépcsőt, és a szavak mellett a kezét is használni fogja. Néha a legjobb szöveg az, ha nincs szöveg″ – olvasható. A következő pontban a tények meggyőző erejét említi: „ha hiszel abban, hogy a tények meggyőznek (ahogy én is), akkor jobb, ha megtanulod, hogyan kell úgy írni egy listát, hogy az ne olyan legyen, mint egy lista″. A negyedik pontban az őszinteség fontosságának az erejét ragadja meg a szakember, ugyanis véleménye szerint a „gyónás″ formálja a lelket és a szöveget is. Az utolsó pont rövid, frappáns és egyszerre a leglényegesebb mind közül: „ne légy unalmas″. Hiszen nem csak David Abbott, de  Rodd Chant is úgy véli, mint ahogy a legtöbben, hogy „senki sem akar unatkozni, különösen akkor nem, ha a napját egy reklám szakítja meg”. Véleménye szerint ezért mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy egy reklámszakember ne untassa az embereket.

A kreatív igazgató a ChatGPT-vel kapcsolatos véleményét is kifejtette:

Tudom, sokan azt fogják kérdezni, hogy mi a helyzet a ChatGPT-vel? Őszinte meggyőződésem, hogy azokban az emberekben, akik még tudnak írni, még mindig van élet, és még mindig szükség van olyan emberekre, akik tudnak szavakat alkotni. Igen, a ChatGPT sok időigényes munkát megspórol bizonyos projekteknél, ebben biztos vagyok. De egyelőre még szükség van olyan emberekre, akik tudnak szövegeket készíteni. Szóval, amíg a kiborgok nem veszik át száz százalékban az irányítást, addig írjatok tovább

– olvasható a szakember gondolata, amit teljes terjedelmében ide kattintva elérhető.

(Borítókép: Andrey Denisyuk / Getty Images)

Címkék