Az ASA betiltotta a Burger King reklámjait, mert magas zsírtartalmú élelmiszerek fogyasztására buzdította a 16 éven aluliakat. Nem ez az első eset, hogy a Burger King hirdetései tiltásra kerülnek.

Az Egyesült Királyságban a hirdetések szabályozásáért felelős független cég, az ASA betiltott egy sor Burger King reklámot, miután a gyorsétterem láncot azzal vádolták a fogyasztók, hogy kisgyermekeket buzdít egészségtelen ételeket fogyasztására.

Az online hirdetéseket a Your Burger King hűségprogram e-mail előfizetőinek küldték ki, fittyet hányva ezzel a reklámszabályokra. Olyan ajánlatokat kínáltak a 16 éven aluliaknak, amelyet a szüleik vagy gondviselőjük hozzájárulása nélkül beválthattak.

A szóban forgó hirdetéseket tavaly augusztusban küldték ki az előfizetőknek. Ezek egy-egy ingyenes vásárlást és kedvezményes árú ajánlatokat kínáltak számos magas zsírtartalmú gyorskajára – közölte február 7-én a Marketing Beat.

Az Egyesült királyságban felbukkanó gyerekeket célzó reklámok nálunk is tiltásra kerülnének, ugyanis a magyarországi reklámjog szerint: 

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül és egyúttal tilos a reklámban a gyermekkorúak (14 év alattiak) közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére

olvasható a Reklámjog oldalán.

Nem ez volt az egyetlen alkalom

Az ASA 2020-ban a Burger King vegán hamburgerének hirdetése ellen is rántott kardot. Ekkor a Burger King számára azt tiltotta meg, hogy vegán termékként árulja a Rebel Whopper nevű hamburgerét.

A hamburgerek királya, azért bukott el az ellenőrzésen, mert a vegánnak hirdetett műhúst a valódi húsokkal együtt sütik. Emellett a Whopper nem is egészen vegán, mivel tojást is tartalmaz.

Az Asa azért ellenőrizte ekkor a gyorséttermi láncot, mivel több panasz is érkezett hozzájuk arról, hogy a vegánként hirdetett hamburger nem alkalmas arra, hogy vegánok, vegetáriánusok vagy tojásallergiások fogyasszák. A Burger King a termék megjelenését és hirdetését a veganuárra időzítette. Az ASA szerint ez az üzenet tovább erősítette azt a benyomást a fogyasztókban, miszerint a hamburger alkalmas vegánok és vegetáriánusok számára – közölte a Meat Management.

A Burger King akkor úgy nyilatkozott a saját védelmében, hogy a hirdetések alján apró betűvel eddig is szerepelt az, hogy

a Rebel Whopper nem feltétlenül alkalmas ezeknek a fogyasztóknak a számára, mivel más hústermékekkel együtt készülnek.

Azt is kijelentette, hogy ezt az információt egyértelműen közölték, hiszen szerepel az összes közösségi média bejegyzésükben és a vásárlók, valamint a sajtó felé is ezt kommunikálták. A cég azt is megemlítette, hogy a hamburgert lehet majonéz nélkül is kérni, ha a vásárló úgy rendeli.

Az ASA azonban ismét a fogyasztók érdekeit nézte. Az ítélet szerint a Rebel Whopper reklámokat nem lehetett megjeleníteni újra az akkori formájukban, ahogy most a 16 éven aluliakat célzó hirdetéseket, ajánlatokat sem – amelyre a cég jelenleg még nem reagált.

A 2020-as brit vegán burger botrány nálunk is nagy sajtóvisszhangot kapott, hiszen a magyarországi fogyasztókban is   akkor tudatosult , hogy a műhúst valóban együtt sütik az igazival. Hazánkban azonban nem léptek életbe korlátozások. A hazai Burger King főoldalán található termékleírásban pedig azóta sincs ott ez az információ.

(Borítókép:  Justin Sullivan /Getty Images)

Címkék