A legjobban talán a művész jelzővel írhatjuk le munkásságát, melybe ugyanúgy belefért a Twin Peaks, mint egy önéletrajzi kötet, egy blues-album vagy egy elektropopdal. Fényképezett, festett, és megszámlálhatatlan mennyiségű reklámot rendezett: a kreativitás úgy járta át énjét, ahogyan ritkán történik ez művészekkel.
Ha csak az általa rendezett reklámokat vesszük sorra, szinte végeérhetetlen a lista. Élelmiszert, gyógyszert, Playstationt, terhességi tesztet, autókat, kávét, dizájner táskát és számos parfümöt népszerűsítettek az általa készített reklámanyagokkal, melyek közül lehetetlen lenne egyetlen olyat kiválasztani, mely bemutatja tehetségének esszenciáját – de olyat is, amely a legkülönlegesebb, hisz mind egyedülálló a maga nemében.
Forgatott ugyanis nem kevesebb mint 16 perces Dior-reklámfilmet Marion Cotillard-ral a főszerepben: az egyetlen követelmény, melyet a cég támasztott, Shanghaj városának és táskájuknak szerepeltetése volt, minden egyebet Lynch talált ki. A Lancome-nak Isabella Rossellinivel készített reklámfilmet – akivel az életben is egy párt alkottak –, de már első munkája a műfajban is különleges volt.
A Calvin Klein Obsession nevet viselő illatához 35 éve forgatott reklámban Benicio del Toro, Lara Flynn Boyle és a Twin Peaks Heather Grahamje is feltűnnek, a zenét Angelo Badalamenti szerezte, az elhangzó szövegek pedig többek között Hemingway és Flaubert műveiből származnak.
Készített egy 50 másodperces teasert Michael Jackson Dangerous albumához is felkérésre – tényleg szinte bármibe belevágott, a végeredmény pedig mindig emlékezetes volt.
Az egészen biztos, hogy a reklámok terén is utolérhetetlen életművet hagyott maga után, így érdemes tanulni abból, amit a kreatív folyamatokról vallott. Íme, hét ötlet, amit érdemes kipróbálni David Lynch eszköztárából!
Alakíts ki rutint
Ez a mesterség sem más ilyen tekintetben, mint az asztalosoké vagy a gyári munkásoké: napi rutin szerint dolgozva maximalizálhatod kreativitásodat Lynch szerint. Kelj fel, főzz egy kávét és ülj neki – vagy ha nem pacsirta, inkább bagoly típus vagy, akkor végezd el ugyanennek az esti megfelelőit. Alakíts ki magadnak egy saját munkamódszert és aszerint dolgozz.
Keresd meg, hol tudsz alkotni
Van, akinek kell ehhez egy saját íróasztal, egy dolgozósarok, míg másoknak elég az, ha a konyhaasztalhoz ülnek, és máris jönnek a gondolatok. Keresd meg, neked mi működik, és ha sikerült, már ne kifogásokat fogalmazz meg, hanem kezdd el a munkát!
Felejtsd el az írói válságot!
Lynch nem hitt abban, hogy létezik ez a jelenség. „A horgász sem fog halat mindennap” – vélekedett, ebben a szellemiségben pedig mindennap érdemes próbálkozni, ötleteket tesztelni, de csak azokkal foglalkozni mélyebben, amelyekbe tényleg beleszeretsz. Ha olyasmin dolgozol, amit szeretsz, minden egyéb jönni fog magától.
Kérdezz önmagadtól
Ahhoz, hogy biztos lehess abban, egy benyomás, egy ötlet, egy irány valódi szerelem, tedd fel magadnak azt a kérdést, hogy miért is áll ennyire közel hozzád az ötlet? Milyen történeteket akarsz elmesélni vele? (Lynch ugyanis mindig történeteket mesélt.) Képzeld el és rajzold le, majd gondolj bele, milyen érzéseket kelthet a közönségben?
Mindig írj le minden ötletet
Lynch saját bevallása szerint nagy ötleteket vesztett el az évek során azért, mert nem foglalta azokat írásos formába. Tanácsa szerint mindent le kell írni, az összes ötletet, majd érdemes azokat katalogizálni is, hogy később visszakereshetők legyenek.
Legyél jelen
Mindegy, hogy milyen jellegű munkát végzel, állj készen arra, hogy megéld a szembejövő lehetőségeket. Lynch meditációba vetett hite közismert volt: ezzel rokon módon tartotta nyitva szemét és szívét minden olyan ötletre, amely a mindennapokban várta.
Richard Beymer, a Twin Peaks egyik szereplője felelevenítette azt a forgatási pillanatot, amikor túl szűk cipőjét lazítva felidézett néhány szteppmozdulatot – Lynch látta, a végeredmény pedig az lett, hogy íróasztalán szteppelve beszélt egy gyilkosságról.
A forgatókönyv sem szentírás ugyanis.
A kudarc is egy lehetőség
„A kudarc gyönyörű dolog. Nem veszthetsz már semmit, de nyerni tudsz belőle. A földön fekszel, és ezt mindenki tudja, vesztes vagy, mindent elrontottál. Akkor kell annyit mondanod, hogy oké, és folytatnod a munkát” – fogalmazott. Épp hogy a sikerben látott komoly veszélyt: úgy vélte, megrészegülni sem szabad emiatt.