Milda Mitkute nem akarta magával vinni az új lakásba az összes régi ruháját. Úgy döntött, megpróbálja eladni azokat, ehhez pedig kapóra jött, hogy egy házibuliban összefutott régi barátjával, Justas Janauskasszal. Megkérte őt, segítsen létrehozni egy weboldalt, ahol árulhatja a feleslegessé vált darabokat. Ebből az alaphelyzetből vált a Vinted Litvánia első unikornisává, vagyis olyan magántulajdonú start-upjává, amelynek értéke mára több mint egymilliárd dollár.
A cég küldetése, hogy "a másodkézből származó termékek vásárlását tegye az elsődleges választássá". A használt ruhák melletti érvként pedig a környezettudatosságon túl a gazdag választékot említi, vagyis, hogy olyan különleges és minőségi darabokat vásárolhatunk, amelyeket nem találunk meg a boltokban.
Környezettudatosság és egyediség
Noha a Vintednek tagadhatatlanul segítségére van az a trend, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik a környezet- és klímabarát termékeket, egy 2023-as kutatás azt állapította meg, hogy vásárlói nem pusztán ökológiai szempontok miatt választják az oldalt, hanem azért is, mert valóban unják már a megszokott fast fashion boltok választékát.
A platform a potenciális eladókat az extra pénzkereseti lehetőség ígéretével csábítja, illetve azzal, hogy az eladások után nem számol fel nekik díjat. Ezt a vevőknek kell megfizetniük a megvásárolt ruhadarab árának 3-8 százalékának megfelelő összegben. Persze, az árak még így is jóval alacsonyabbak, mintha újonnan vennénk meg a ruhákat.
Az alkalmazás előnyei között szokták említeni a felhasználóbarát felületet, és azt, hogy más platformokkal szemben nem kell bonyolult adatlapokat kitölteniük az eladóknak, valamint, hogy más webshopok fotóiból is tölthetnek fel képet egy adott ruha bemutatására.
Organikus hírverés és tudatos stratégiaalkotás
A Vintednek kezdetben nagy lökést adott az organikus növekedés, és az ebből következő hírverés. Nem sokkal az indulás után több száz új tag csatlakozott a platformhoz, ami felkeltette a sajtó érdeklődését is. Sorra születtek a cikkek és interjúk a céggel kapcsolatban.
Ezzel párhuzamosan a vállalkozás nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, amit azóta is kitartóan folytat. Megjelent Németországban, majd Nagy-Britanniában és Amerikában, és időközben Magyarországra is elért. Meghódította Franciaországot, majd északra, Dánia, Svédország és Finnország felé vette az irányt.
Amiért a vásárló hajlandó pluszban fizetni
Thomas Plantenga, a cég korábbi tanácsadója és jelenlegi vezérigazgatója több változást is bevezett: ilyen volt például a vevőket védő "biztosítás", melynek révén a vásárlók még inkább védve érezhetik magukat az átverésekkel szemben, vagy az éjjel-nappali ügyfélszolgálat. Tavaly ősszel újabb szolgáltatással bővültek, amellyel a tagoknak lehetőségük nyílt arra, hogy a 100 eurónál drágább darabok valódiságát a Vinted szakértői csapatával ellenőriztessék. Szintén bevételhez jutnak az egyes darabok láthatóságának növelésével és a márkák szponzorációiból.
Így végül megtalálták azt a szolgáltatáscsoportot, amiért a vásárlók hajlandóak külön fizetni: az átverésektől való védelmet. Ez több szempontból is hasznos. Még több embert motiválhat vásárlásra az, hogy nem kell tartania a manapság egyre inkább terjedő csalásoktól, ugyanakkor segít kiszűrni a tisztességtelen szereplőket. Ezek a szolgáltatások a márka hitelét is erősítik, aminek van még egy fontos építőköve: a közösség.
Mint egy közösségi médium
A cég hamar felismerte, hogy C2C-jellegéből adódóan jó terepe a közösségépítésnek. A vásárlás spontán közösségi élménnyé vált, a felhasználók elkezdték megosztani szettjeiket és találataikat barátaikkal, a Vinted pedig az első webshopok között kezdte vizsgálni és bátorítani a felhasználók közösségi megnyilvánulásait, motiválva azt, hogy afféle közösségi médiumként viszonyuljanak hozzá. Lájk-gombot és követési lehetőséget adott a profilokhoz, és arra bátorította a felhasználókat, hogy fotóikkal tegyék még érdekesebbé a "Rólam" szekciókat.
Ez a közösségi szemlélet pedig hozzájárul ahhoz, hogy a Vintedről szóló hírek és tapasztalatok offline vagy más oldalakon, a barátok közt szájhagyomány útján is terjedjenek.
A Vintednek ugyanakkor szerencséje volt, hogy pionírként jelent meg az online használtruha-piacon. Számolnia kell viszont azzal, hogy egyre több versenytársa születik, amelyekkel szemben egyre karakteresebben kell meghatároznia magát. Ehhez tovább kell növelnie a márka iránti érdeklődést és kiemelnie küldetése célját.