Mióta 2012-ben a Target amerikai üzletlánc a megvásárolt illatmentes testápolók alapján előbb detektálta egy kamaszlány terhességét, mint arról a családja értesült volna, tisztában lehetünk azzal, mekkora tudásbázis és hatalom rejlik a kiskereskedelmi hálózatok által gyűjtott bevásárlási adatokban. Nemrég pedig újabb titokzatos összefüggésre derült fény.

Az amerikai áruházlánc célzottan keresett olyan fogyasztói mintázatokat, amelyekből megállapítható, hogy a vásárló gyermeket vár, mert már a kezdet kezdetén igyekeztek megnyerni a vásárlókat az akciókkal, hogy aztán később is náluk vásárolják a babatermékeket. Sikerült is 25 árucikket azonosítaniuk, amely alapján „terhességi előrejelzési” pontszámot rendeltek a vásárlókhoz, és nagy pontossággal meg tudták becsülni a szülés időpontját. Így a terhesség egyes konkrét szakaszaira tudták optimalizálni a kuponokat.

Megfigyelték például, hogy a nők a második trimeszter kezdetének környékén nagyobb mennyiségű illatmentes testápolót vásároltak, ugyanakkor a terhesség első húsz hetében szintén jellemző volt a kalcium, magnézium és cink táplálékkiegészítők keresése. Amikor pedig extranagy kiszerelésű vattapamacsot, kézfertőtlenítőt és törlőkendőt vásároltak, lehetett tudni, hogy közeleg a szülés időpontja.

A friss tej és a határidők

Nemrég marketingszakemberek merőben más területen keresgélve arra jöttek rá, hogy a blokk azt is elárulhatja, mennyire hitelképes valaki: pontosabban, időben kifizeti-e a hitelkártya-tartozását. A kutatás abból indult, hogy szerettek volna a hagyományosaktól eltérő értékelési rendszert bevezetni a hitelkártya-képesség megállapítására. Ezért egy multinacionális áruházlánccal működtek együtt, amely hitelkártyákat is kibocsát. E két üzletág fogyasztói adatainak elemzésével pedig 30 089 magánszemély vásárlási és pénzügyi szokásaiba nyertek bepillantást, amelyeket összevetettek.

Érdekes összefüggésekre bukkantak. Azt találták például, hogy nagyobb valószínűséggel fizetik ki időben a hitelkártya-tartozásaikat a konzisztensebb vásárlási szokásokkal rendelkezők: azok, akik mindig a hét ugyanazon napján vásárolnak, havonta körülbelül ugyanannyit költenek, és általában hasonló termékeket vásárolnak, valamint rendszeresen kihasználják az akciókat is. Nemcsak az függ azonban össze a pénzkezeléssel, hogy hogyan vásárolnak az emberek, hanem az is, hogy mit. Például azok, akik gyakran vesznek cigarettát vagy energiaitalt, nagyobb valószínűséggel mulasztják el a határidőket. Azok viszont, akik gyakran vásárolnak rövidebb ideig eltartható tejet vagy salátaöntetet, általában pontosabban fizetik a számlákat.

Általánosságban elmondható, hogy az egészségesebb, feldolgozatlan élelmiszerek preferálásra felelős fizetési magatartással jár. Az eredményekre építve olyan hitelképesség-értékelési algoritmust fejlesztettek, amely a hagyományos hitelkockázati mutatók mellett az élelmiszer-vásárlási szokásokat is figyelembe veszi. Az algoritmus pedig beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a tesztelése során ugyanis azt találták, hogy a vásárlási adatok felhasználásával a hitelezők pontosabban meg tudták jósolni a fizetésképtelenséget, és növelhették az egy ügyfélre jutó nyereséget.

A kutatók szerint azért fontosak az ilyen nem hagyományos értékelőrendszerek, mert így olyanok is hitelkártyához juthatnak, akik más mérések alapján ezt nem tehetnék, az amerikai életformában pedig a hitel fontos szerepet játszik. Ugyanakkor ez jó példa arra, hogy a bevásárlási adatok egyáltalán nem csak az áruházláncnak lehetnek érdekesek. A mesterséges intelligencia fejlődésével pedig valószínűleg újabb összefüggésekre derülhet fény, és újabb következtetések vonhatók majd le az emberek egyik leghétköznapibb és legáltalánosabban elterjedt szokásaiból.

Címkék