Amióta augusztus 9-én bemutatták Amerikában a Velünk véget ér című filmet, a főszereplőt játszó Blake Lively körül izzik a levegő, de egyáltalán nem jó értelemben. Milyen tanulságokkal szolgál a félrecsúszott kampány?

Az utóbbi években egyre erősödő tendencia, hogy a kommentelők és influenszerek nyíltan és erőteljesen hangot adnak a kritikájuknak, ha úgy érzik, egy-egy márka nem kommunikálja megfelelően a zászlajára tűzött társadalmi témákat vagy nem megfelelő törekvések mellett áll ki. Egyes cégeknek mérhető bevétel-visszaesést kellett elkönyvelniük, miután a közösségi médiában bojkottot hirdettek ellenük egy balul sikerült kampány után.

Ha a termék és a márka üzenete nem fér össze

A népharag most az amerikai színésznőt, Blake Lively-t is utolérte, aki a Velünk véget ér című filmet és annak főszerepét nemcsak énmárkája építésére, hanem termékei értékesítésére is igyekezett felhasználni. A film és a termékek valamint az énmárka üzenete azonban a legkevésbé sem fér össze. Legalábbis a kritikus kommentelők szerint nem, akik többek között érzéketlenséggel vádolják a színésznőt.

Igaz, hogy már magát a filmet is számos kritika éri amiatt, hogy romantikus köntösbe csomagolja a kapcsolati erőszak témáját, mintha csak a nézőre akarná bízni a választást, hogy könnyed romantikus filmként vagy fontos társadalmi kérdéseket feszegető drámaként tekint rá. Kérdés, hogy lehet-e a romantikus limonádét választani, amikor az erőszak sokkal fajsúlyosabb témát szolgáltat. A közönség szerint nem. Blake Lively szerint viszont, úgy tűnik, igen. A film augusztus 9-i amerikai bemutatója előtti napoktól kezdve az Instagramja virágokban és koktélokban fürdik más termékek népszerűsítése mellett, miközben szó sem esik a kapcsolati erőszak témájáról.

A színésznő Instagramja csupa vidámság az utóbbi időben, igaz, egyébként sem jellemzőek rá a komoly témák. Előfordulhat, hogy nem akarta a márkái pozitív töltését kockára tenni egyetlen kampány kedvéért. Legalábbis logikus választásnak mondható, még ha etikusnak nem is, ha a filmet „instázható“ szempontból, a szép látványok és a marketinglehetőség oldaláról ragadta meg. Az etikai oldalt azonban nem lehet egyszerűen lesöpörni az asztalról, csak mert az nehezen illeszthető be a profilba. Tény, hogy nem könnyű feladat megoldani, hogy hogyan jelenjenek meg egymás mellett vagy egymással keveredve a könnyed és nehéz, a gondtalan és a lehúzó érzések - ahogy a történetnek sem feltétlenül sikerült megtalálnia a balanszot.

Nem lehet bármit ürügyként használni

A színésznő viszont nemcsak, hogy nem oldotta meg ezt, de teljesen eltávolodva a film témájától puszta ürügyként használta a mozit a reklámra. Ennek pedig az lett a következménye, hogy augusztus 4-i posztja alatt, amelyben ciklámen ruhában, széles mosollyal, virágokkal körülvéve áll egy Betty Blooms felirat előtt, mely egyszerre utal a saját italmárkáira, a Bettybuzzra és a Bettyooze-ra, valamint a filmbéli virágboltra, záporoztak a kritikus kommentek.

Mint Lively a poszthoz írta:

Volt egy álmom! Amikor a céged virágos tematikájú bulit rendez a filmedhez @itendswithusmovie Imádom az üvegeket apró vázákként!!! Köszönjük a @bettybuzz @bettybooze csapatának.

A kommentelők pedig ilyesmiket fűztek hozzá:

Itt egy film a kapcsolati erőszakról, ő pedig úgy promotálja, mintha Disney-romkom lenne, miközben a saját szépségápolási márkáját reklámozza. Néhány embernek nincs szégyenérzete

Tudod, hogy az alkohol a kapcsolati erőszak egy fontos összetevője? Miért alkotnál olyan alkoholmárkát, amely egy kapcsolati erőszakról szóló könyvön/filmen alapul? Van egyáltalán halvány fogalmad arról, milyen károsak a filmmel kapcsolatos megmozdulásaid az emberekre?

Nincs empátiád, emberek bántalmazó kapcsolatban élnek épp most is, amikor ezt nézik, csak hogy rájöjjenek, képtelen vagy a helyükbe képzelni magad, és felhívni a figyelmet arra a témára, amiről a film szól, amiben szerepeltél. Önző módon az egész csak rólad szól, ezzel megmutattad, hogy milyen hihetetlenül érzéketlen és önző vagy.

Az átgondolatlanság visszaüt

A kritikus hangok ráadásul nem maradtak a közösségi oldalon, sorra jelennek meg a cikkek a mainstream médiában a PR-melléfogásról, és sorra kerülnek elő régi, kínos interjúk, amelyek további bizonyítékként igyekeznek szolgálni arra, hogy a színésznő érzéketlen, tovább rontva ezzel a hírnevét. A gépezet tehát megállíthatatlanul elindult, és nem lehet látni, hogy hol áll meg, és mekkora károkat okoz ezzel akár Lively karrierjének, akár a márkáinak.

A színésznő a kritikákra reagálva Instagram storyban egy közleményt osztott meg a családon belüli erőszak áldozatainak segítséget nyújtó amerikai forródróttól, mely szerint

az Egyesült Államokban négy 18 év feletti nőből egy volt már áldozata a párja által elkövetett súlyos fizikai erőszaknak. De a párkapcsolati erőszak mindegyik nemet érinti, ami az Egyesült Államokban évente több mint 12 millió embert jelent. Mindenki megérdemli, hogy a kapcsolata mentes legyen az erőszaktól.

Ez a megosztás pedig mintha továbbra is azt üzenné, hogy tényleg nem akar mélyebben foglalkozni ezzel a témával, így kérdéses, hogy van-e egyáltalán értelme a megosztásnak. 

Úgy tűnik, hogy a színésznő és PR-csapata nem gondolta át elég mélyen és részletesen a film koncepcióját és a rá épülő kampányt. Talán már a nulladik lépésnél, a filmszerep elvállalásánál el lehetett volna járni megfontoltabban. Ha Lively ragaszkodik az imidzshez, amelybe nem fér bele a kapcsolati erőszak vagy a komoly társadalmi témák felkarolása, ha nem tud mit kezdeni a romantikába csomagolt erőszak ellentmondásával, akkor már a szerep megfelelősége is kétséges lehet. Ha viszont elvállalta, akkor a kampány felépítésénél még mindig több választási lehetőség előtt állt, amiből talán a legrosszabbat választotta. Ami biztos, hogy manapság, amikor a közönség és a fogyasztók ennyire kiélezettek az üzenetekre és a társadalmi témákra, amikor szinte elég egy rossz szó vagy egy ügyetlen fotó, egyetlen márka sem teheti meg, hogy átgondolatlanul és az etikai kérdéseket, a mélyebb üzenetet figyelmen kívül hagyva vágjon bele egy kampányba.

Címkék