A The Harris Poll piackutató cég legújabb kutatásából kiderül, hogy a munkavállalók 28 százaléka ment már el úgy szabadságra, hogy hivatalosan nem kérte ki magát a munkáltatójától. A jelenség – amelyet a szakemberek csendes vakáció néven kezdtek el hívni – egyre népszerűbb a fiatalabb munkavállalók körében.
A felmérésben azt találták, hogy a milleniálok 37 százaléka, míg a Z generációs munkavállalók 24 százaléka számolt be arról, hogy volt már része csendes vakációban, amikor azt állította, hogy otthonról dolgozik. Az alkalmazottak különféle módokon vehetnek részt ebben a jelenségben: a csendes vakáció magában foglalja például az e-mailek automatikus ütemezését, amelyeket az adott dolgozó munkaidő után küld el, hogy tevékenynek tettesse magát.
Nincs lázadás, csak félelem
A felmérés legmeglepőbb eleme az a megállapítás, hogy a csendes vakáció nem amiatt alakult ki, mert nem kapnak elegendő szabadságot az alkalmazottak. A jelentés szerint ugyanis a válaszadók 83 százaléka meg van elégedve a cége szabadságpolitikájával, 78 százalékuk mégsem él a rendelkezésre álló szabadidejével.
Libby Rodney, a The Harris Poll stratégiai igazgatója szerint azonban ez amiatt lehet, mivel önmagában a szabadságkérés is jelentős szorongást vált ki a munkavállalókból.
A szakértő arra is rámutat, hogy a millenniumi nemzedék vonakodik szabadságot kérni, mert úgy érzik, hogy ezáltal lustának titulálhatja őket a munkahelyi környezetük. A jelenség mögött lévő okok között szerepel még az a nyomás, hogy a munkavállalóknak mindig rendelkezésre kell állniuk, emellett jelentős munkatehernek vannak kitéve.
A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a rájuk nehezedő terhek mennyisége miatt munkaidőn kívül válaszol az e-mailekre, ebédszünetben nézi a munkahelyi üzeneteit, illetve munkaidőn kívül vesz részt munkához kötődő rendezvényeken.
Egyre többen meg fogják találni a módját annak, hogy megfelelő munka-magánélet egyensúlyt érjenek el, de persze mindez a háttérben zajlik
– mondta Libby Rodney.
A csendes vakáció szükségességének minimalizálása érdekében Rodney elmondta, hogy a vállalatoknak meg kell tenni azokat a lépéseket, hogy dolgozóik kellő biztonságban érezzék magukat a rendelkezésre álló szabadság felhasználásához.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Forrás: Euronews)
(Borítókép: Elizaveta Starkova / Getty Images )