Kölcsei Gergely, a Coca-Cola korábbi magyarországi marketingvezetője és a Tomorrow ügynökség alapítója hozta létre az ASK@ROUND közösségi appot, amely a döntési stresszre kínál megoldást, ugyanakkor a márkák számára is hasznos felület lehet.

Az ötlet a húgom kapcsán született, aki nagyon nehezen hoz meg döntéseket. Általában egészen apró kérdésekben is megkérdez minket és a barátait is, de még azután is bizonytalan marad. Miatta kezdtem el komolyabban foglalkozni a döntési stresszel, ami az én generációmnál is jelen van már, csak gyengébben, a fiatalabbaknál viszont kifejezetten megterhelő. Nyilván ez függ az élettapasztalatoktól, a személyiségtől, de generációs probléma is

– mondja Kölcsei Gergely, aki több mint egy évtizeden át dolgozott a hazai FMCG szektorban, és megalapította a Tomorrow Reklámügynökséget.

Nő a döntések számára

Naponta több ezer döntést hozunk meg, felgyorsult világunkban egyre több információval és lehetőséggel találkozunk, ezért szinte folyamatos döntési kényszerben vagyunk. Korábban esténként például csak néhány tévécsatorna közül választhattunk, ma viszont több ezer filmet érhetünk el, miközben egyre kevesebb időnk van, tehát a választásnak egyre nagyobb a súlya.

A közösségi média ráadásul felerősíti ezt a nyomást, hiszen a tökéletesség üzenetét hordozza, amivel a döntéseink még nagyobb terhet rónak ránk. Mindez már nemcsak fárasztó, de komoly mentális hatása van.

A pszichológusok szerint a túl sok döntés:

  • jelentősen megemeli a kortizolszintet, ami összefüggésbe hozható a krónikus stressz, szorongás és kiégés kialakulásával,
  • gyengíti a koncentrációt és csökkenti a mentális teljesítményt,
  • bizonytalanságot és szorongást kelt, ami hosszú távon mentális egészségromláshoz is vezethet, például depresszió vagy folyamatos kimerültség formájában.

Hogyan működik az app?

Az ASK@ROUND-ot azért hozták létre, hogy megmutassák, milyen sokféle döntésben lehet segítségünkre a szociális hálónk. Ha nem tudunk dönteni, kikérhetjük ismerőseink véleményét. Persze kérdés, mennyire lesz időnk megvárni a válaszokat.

Úgy alakítottuk ki az applikációt, hogy könnyen használható legyen a felülete, és a visszajelzés is gyorsan megérkezzen. Ez azért fontos, mert a platform egyik fő funkciója valószínűleg az lesz, amikor valakinek éppen egy vásárlási helyzetben van szüksége tanácsokra. Én is gyakran használom, ha állok a próbafülkében, felvettem az új nadrágot, és nem tudom eldönteni, megvegyem-e. Lövök magamról két képet, kiválasztom azokat az ismerőseimet, akiktől szeretnék véleményt kérni, és ők azonnal kapnak egy push note-ot arról, hogy feltettem egy kérdést. Gyakorlatilag néhány másodpercen belül már kapok visszajelzést

– magyarázza Kölcsei Gergely.

Az ASK@ROUND a többi közösségimedia-platformhoz képest sokkal inkább személyre szabható, minden kérdés esetében ki kell választanunk, kinek szeretnénk azt feltenni: konkrét felhasználókat is választhatunk vagy az ismerőseinkből alkotott csoportokat, esetleg mindenkit. Például filmek tekintetében kiválaszthatjuk azokat, akiknek hasonló ízlésük van, mint nekünk, ugyanígy hallgathatunk az öltözködésben is azokra, akik véleményében bízunk. De abban a tekintetben, melyik egyetem jobb, hova menjünk nyaralni, jó-e egy porszívó, akár nyilvános opciót is választhatunk.

Felszabadító tapasztalat 

Az is egy insight volt számukra, hogy a felhasználók sokszor nem tudják eldönteni, melyik szelfi sikerült a legjobban. Egy ilyen felület fel tudja gyorsítani a döntéshozatalt ezen a téren is, illetve sokszor olyan dilemmákban is segíthet, amiket eddig esetleg egyedül oldott meg egy felhasználó. Rengeteg energiát felszabadít, ha az ember úgy jön ki a próbafülkéből, hogy már 4-5 barátja validálta az új nadrágját. Nem utolsó sorban rossz döntésektől is megmenthetnek minket a barátaink amellett, hogy megerősítenek a jó döntésekben

– fűzi hozzá a szakember, akinek rengeteg tapasztalata van az elmúlt tíz évből a fiatal generáció megszólításában, ez számos insightot biztosított számára, emellett fókuszcsoportokkal dolgoztak a platform megalkotásában.

Marketinges szempontból is hasznos lehet 

Részben úgy is pozícionálják az appot, hogy az segíti a felhasználót a többi social media platformon való tartalomgyártásban. Ez hasznos lehet például egy influenszer számára, aki ki tudja kérni a követői véleményét például arról, milyen típusú tartalmat készítsen, milyen termékről készítsen tartalmat, milyen márka-együttműködésben vegyen részt, stb. Különböző challengeken keresztül gyakorlatilag a követői kezébe tudja adni a döntést bizonyos kérdésekben.

Az applikáció indulásával a szakember egy különleges kísérletbe is belekezdett: 90 napon keresztül bevonja a platform közösségét minden fontosabb döntésébe a startup működésével, kommunikációjával és üzleti irányaival kapcsolatban is. A kihívás célja, hogy demonstrálja az applikáció valós üzleti jellegét: a közösségi döntéshozatal stratégiai szinten is működőképes modell lehet.

Nyilván feladatunk, hogy a platformban rejlő lehetőségeket felvillantsuk a felhasználóink számára. A finanszírozást tekintve egészen sok felhasználási terület kapcsolódhat az applikációhoz, a hagyományos hirdetések mellett olyan megoldásokat is tudunk majd nyújtani, amelyek révén fontos kérdésekben kaphatnak visszajelzést a márkák a termékfejlesztéstől kezdve a napi marketingfolyamatok kinyitásán át olyan témákig, amelyekről számos esetben a marketingeseknek egyedül kell dönteniük

– mondja Kölcsei Gergely.

A hagyományos hirdetéseknél is van egy olyan plusz layer, amivel lehetőség van reagálni, hogy tetszik-e vagy sem, megkóstoltam-e már a terméket, stb. Szeretnének olyan márka-együttműködéseket létrehozni, mint ahogy az a Facebookon, Instagramon is működik, tehát alakulhatnak márkaoldalak, amiket fel lehet tölteni tartalmakkal, van lehetőség targetálásra, csoportok létrehozására, akár kisebb piackutatási csoportok kialakítására is, amiken keresztül innovációkat vagy marketingaktivitásokat lehet tesztelni.

A hagyományos, display típusú hirdetések a Google Display hálózaton keresztül már most is futtathatóak, erre fog ráépülni a márkaegyüttműködések szintje. Illetve a felület nagyon egyszerűen átalakítható lesz majd a B2B közönség számára is: saját, zárt rendszerű felületet lehet összeállítani, ami az összes kollégát tömöríti, és a felmerülő kérdéseket itt gyorsabban lehet megvitatni velük, legyen szó a csapatépítő helyszínéről vagy komolyabb üzleti döntésekről.

Miért lehet érdekes az app a marketing és kommunikációs szakmának?

  • Interaktív kérdésalapú tartalom: Természetesen illeszkedik influenszer együttműködésekbe, kampányokba és márkaaktivitásokba. A márkák szavazásokon keresztül valós időben aktivizálhatják a közönségüket.
  • Natív insight-alapú kommunikációs tér: Az ASK@ROUND lehetőséget ad a márkáknak, hogy közvetlenül, szórakoztató és hasznos formában gyűjtsenek visszajelzést a célcsoportjuktól, márkaépítési és termékfejlesztési szempontból is értékes insightokat generálva.
  • Testreszabható zárt vállalati verzió: Támogatja a kollégák közötti egyszerű döntéshozatalt és gyors kérdésfeltevéseket (pl. kampányváltozatok, meetingidőpont, designopciók felmérése).

Lehet csatlakozni, de még fejlesztés alatt áll

Az applikáció egyelőre béta verzióban fut és számos funkciója még fejlesztés alatt áll, még a platformot népszerűsítő kampány is csak a jövő héten indul, akárcsak a nagyobb tesztek. Tehát egyelőre körülbelül 200 felhasználója van, de egyébként bárki számára elérhető iOS-en és Androidon is.

Érdemes megismerkedni egy másik magyar fejlesztéssel is: a Tengr.ai komoly eséllyel léphet világszerte piacvezető képszoftverré a mesterséges intelligencia alapú megoldások között.

Címkék