Felröppent a hír, miszerint a Meta saját keresőmotort fejleszt, amely a mesterséges intelligencián alapuló chatbotjához szükséges információk megszerzéséhez járulna hozzá, biztosítva a függetlenséget mind a Google-től, mint a Bingtől.

Úgy tűnik, a Meta kibővítené adatgyűjtési folyamatát, hogy ezzel is támogassa nagy teljesítményű, valós idejű AI-adateszközeinek fejlesztését. Ennek eredményeként egy szélesebb körű Meta keresőeszköz születhet, amely valós idejű információkat nyújthat a cég appjainak. Különösen talán a Threads-nek jöhet jól egy ilyen lehetőség, ahol percrekész hírjegyzeteket hozhat létre, ezzel is növelve a platform iránti elkötelezettséget.

A függetlenség útján

Eredetileg nem ez volt a terv: amikor 2023 szeptemberében a Meta bejelentette, hogy AI-chatbotot készít, még azt közölte, a csevegő a Bing keresőjéből fogja venni az információkat:

„a szövegalapú csevegésekben a Meta AI a Binggel való keresési partnersége révén valós idejű információkhoz fér hozzá, és képgeneráló eszközt kínál.”

A chatbot a vonatkozó forrás linkjével együtt jelenítette volna meg a válaszokat. Majd tavaly áprilisban a Meta újabb partnerséget jelentett be, ezúttal a Google-vel lépett szövetségre, hogy még tovább terjessze a találatok körét. Mindez azonban, úgy tűnik nem volt elég, és a cég a saját keresőjén dolgozik, ami megbízható alternatíva lehet abban az esetben, ha a Microsoft, Google vagy mindkettő (amelyek egyébként a Meta versenytársai a generatív AI fejlesztésében), úgy határoznának, hogy véget vetnek az együttműködésnek.

A Metának azonban összetett keresőrendszerben kell gondolkodnia, amely a Google-hez és a Binghez hasonlóan járja a webet. Ez nem kis feladat, és valójában kérdés is, hogy képes lesz-e a platform kellően jó rendszerrel előállni. Mindehhez hozzátartozik, hogy a cégnek már most több web crawler-e van, melyek a közösségi médiumok működését vagy az AI tréningezését támogatják. Lehetséges, hogy ez a keresőmotor sem a Google és a Bing versenytársaként fog funkcionálni, csak a chatbot működésében látszanak majd az eredményei. De ha arra gondolunk, hogy egyszer majd talán AI-chatbotok fogják átvenni a böngészők helyét, mégsem zárható ki teljesen a verseny.

Adatgyűjtési botrányok

A Meta több forrásból is gyűjt adatokat, tavaly tavasszal például nagy port kavart az a hír, mely szerint meg akarnak vásárolni egy nagy amerikai kiadót, a Simon & Schuster-t, hogy a könyveket is felhasználhassák adatgyűjtésre. A titkos hangfelvételek tanúsága szerint, amelyeket a cég egyik dolgozója osztott meg a New York Times-szal, a Meta vezetői, jogászai és mérnökei 2023 márciusa és áprilisa között szinte naponta találkoztak, hogy megvitassák, hogyan lehetne több adatot szerezni a mesterségesintelligencia-modellek képzéséhez. A felvételek szerint Ahmad Al-Dahle, a Meta mesterséges intelligenciáért felelős alelnöke azt mondta a vezetőknek, hogy a vállalat már szinte minden, az interneten elérhető angol nyelvű könyvet, verset és esszét felhasznált a modellek betanításához, ezért forrásokat keresnek.

A vállalat az Egyesült Államokban a felhasználók adatain keresztül is képzi az AI-t, és Európában is ez lett volna a menetrend, ha az ír adatvédelmi hatóság (DPC), amely több uniós adatvédelmi hatóságot is képvisel, gátat nem szab a folyamatnak. Az Egyesült Királyság Információs Biztosának Hivatala (ICO) szintén azt kérte, hogy a Meta szüneteltesse a terveit, amíg nem tudja eloszlatni a felmerülő aggályokat.

A DPC közleményében üdvözölte a Meta azon döntését, hogy „szünetelteti terveit, amelyek szerint nagy nyelvi modelljét az EU/EGT területén a Facebookon és az Instagramon megosztott nyilvános tartalmak felhasználásával képezné.“ A Metának az új keresőmotor bevezetése során is biztosítania kell az adatgyűjtés jogszerűségét.

Átalakuló digitális ökoszisztéma

Ha a Meta saját adatgyűjtő forrásokra támaszkodik, az nemcsak költségcsökkentést eredményezhet, hanem jelentősen növelheti a vállalat kontrollját a platformokon zajló információáramlás felett, amihez a kiadóknak és a hirdetőknek is alkalmazkodniuk kell majd. Ugyanakkor további hasznos eszközöket is kaphatnak a hirdetéshez, tartalomgyártáshoz. A keresőmotor szoros integrálódása a Facebookkal, az Instagrammal vagy a Threads-szel lehetővé tenné, hogy a felhasználók valós idejű, személyre szabott információkhoz jussanak a hírfolyamokhoz vagy a tartalomajánlásokhoz kapcsolódóan.

Ha a Meta sikerrel jár, a felhasználók a közösségi médiumok terén újfajta, a ChatGPT Search-éhez és a Perplexityéhez hasonló keresési élményt kaphatnak, ami különösen érdekes lehet olyan szolgáltatások esetében, ahol kritikusak a gyors és pontos válaszok. A cég keresőmotor-fejlesztési tervei jól mutatják, hogy a techcégek között zajló verseny egyre összetettebb és intenzívebb. Miközben a Meta erősíteni próbálja pozícióját a mesterséges intelligencia területén, fontos kérdés, hogy milyen hatással lesz ez a technológiai ökoszisztémára, a felhasználói szokásokra és az adatvédelmi szabályozásokra. A lépés jelentős átalakulásokat hozhat a digitális térben.

Címkék