Az ünnepi időszakban minden brand igyekszik kitűnni a tömegből, és olyan reklámmal rukkol elő, amely emlékezetes marad a nézők számára. Az IKEA legújabb tengerentúli kisfilmje pedig a marketing aduászát veti be: az imádnivaló, de romboló vörös macskát.

Számos kutatás bizonyította, és a MediaFuture is foglalkozott már korábban azzal a ténnyel, hogy aranyos kisállatokkal szinte bármit el lehet adni. A kutyák és a macskák jelenléte a reklámokban hamar képes érzelmi kötődést kialakítani a márka és a nézők között, különösen akkor, ha olyan kontextusban jelennek meg, amelyekkel az ember tud azonosulni. Ezt lovagolja meg az amerikai IKEA legújabb reklámfilmje, amelyben egy, a macskatartók számára nem ritka helyzetet láthatunk: a család kedvence tönkreteszi a függönyt, a megoldás pedig egy új vásárlása - természetesen a svéd gyártótól.

De hol a karácsony?

A karácsonyi időszakban a brandek többsége ünnepi kampányokkal bombázza a fogyasztókat. Ez nem véletlen, hiszen november-decemberben fokozott a vásárlási hajlandóság, ráadásul a vásárlók a büdzsé tekintetében is hajlandóak engedékenyebbek lenni a tökéletes ajándék felkutatása során. A jól időzített és a célközönség számára megfelelő üzenetet tartalmazó reklámok segítenek a márkáknak, hogy kihasználva ezt a megnövekedett keresletet emlékeztessék a nézőket arra, mely termékeket érdemes beszerezniük.

A vásárlásra ösztönzés mellett a karácsonyi reklámok továbbá a brand értékeinek közvetítésében is szerepet játszanak. Az ünnepek táján előtérbe kerül például a családi kötelékek fontosságának hangsúlyozása, az empátia szerepének kiemelése vagy a közösségben rejlő erő bemutatása. Számos megható és humoros reklám kerül ilyenkor a képernyőkre, ám ezek gyakran teljesen összefolynak.

Az IKEA reklámja azonban kitűnik a többi, sokszor túlzóan giccses ünnepi szpot közül, mert bár megjelenik benne a feldíszített fenyőfa, valójában nem a karácsonyt helyezi a középpontba, ezzel is erősítve a márka üzenetét: az IKEA-ra bármikor számíthatnak a vásárlók, ha valami tönkremegy. Ez igazán okos húzás a vállalat részéről, hiszen több más branddel ellentétben nem azt hirdetik, hogy náluk megtalálható a tökéletes ajándék a fa alá - ami csupán egy szezonális vásárlószerző taktika.

A macskák és az IKEA

A bútorgyártó történetében nem ez az első eset, hogy cicát szerepeltessenek a reklámjukban. Igen emlékezetes szpotot készítettek több, mint egy évtizeddel ezelőtt Happy Inside kampányuk részeként is: 100 macskát engedtek szabadjára egyik áruházukban, a szőrgombócokkal pedig a mostani storyline-nal ellentétben nem a rombolást, hanem az elégedettséget helyezték a középpontba.

Noha a reklámot kritika is érte - leginkább a kommentelők részéről, akik szerint nem volt helyes a macskák beengedése az áruházba, hiszen ez komoly problémát okozhat az allergiában szenvedő vásárlóknak -, összességében pozitív volt a fogadtatása, már 14 évvel ezelőtt is bizonyítva: cuki állatokkal mindent el lehet adni - akár szavak nélkül is.

Címkék