A közösségi médiában aktívan jelen lévők többsége találkozott már azzal a kellemetlen jelenséggel, amikor egy teljesen ártalmatlan bejegyzés kapcsán érkezik az értesítés: a poszt sérti a Meta irányelveit, amely miatt jobb esetben csak hátrébb sorolja a rendszer azt, rosszabb esetben azonban azonnal törli. Ez különösen a platformon üzleti céllal jelen lévők számára problémás, hiszen egy-egy korlátozott bejegyzéssel csökken az elérés, a törölt posztok nyomán pedig az algoritmus a teljes oldalt vagy személyt büntetheti – extrém esetben akár tilthatja is a működést.
A mesterséges intelligencia, ami nem is olyan intelligens
Elmerülve a Meta technológiáinak működésében hamar kiderül, hogy a bejegyzések ellenőrzését elsősorban egy tanulásos modellen alapuló mesterséges intelligencia végzi. A rendszer betáplált adatok és különböző tanult mintázatok alapján vizsgálja a platformra felkerült bejegyzéseket, és ahogyan a működésről szóló dokumentációban olvasható,
a Meta technológiái észlelik és eltávolítják a szabálysértő tartalmak többségét már azelőtt, hogy bármilyen bejelentés érkezne róluk.
Igen ám, de nem egyszer láthattunk más példát arra, hogy a technológiák olyan tartalmat is szabálysértőnek minősítenek, amelyek valójában nem azok. Diószegi Judit social média szakértő szerint ugyanakkor a probléma nem a közösségi irányelvekben és felhasználási feltételekben keresendő, hanem abban, hogy hiába az egyértelmű és valóban a közösséget védő szabályozás, ha a platform mesterséges intelligenciája nem elég okos ahhoz, hogy különbséget tudjon tenni a sértő és nem sértő tartalmak között.
„Ahogy nekünk is, úgy a mesterséges intelligenciának is időre – és rengeteg adatra – van szüksége a helyes döntés meghozatalához. Ne felejtsük el, hogy a Meta MI a tanulási ciklusa elején jár – főleg magyar nyelven –, így mondhatni inkább biztosra megy, és amely tartalomnál kérdések merülhetnek fel azt inkább letiltja vagy korlátozza. A tanulási görbéje ugyanakkor jóval meredekebb, mint az emberé, időben exponenciálisan nő, tehát bízhatunk abban, hogy az ítélőképessége a bevitt adatoknak köszönhetően hamarosan javulni fog.„
A vállalkozások sínylik meg a leginkább
Diószegi Judit szerint bár a magánprofilok számára is bosszantó lehet egy szabálysértési értesítés, a platformot üzleti céllal használók érzik a leginkább a technológia hiányosságainak következményeit. Legyen szó akár egy online kiadványról, egy egyéni vállalkozóról vagy bármilyen cégről, ha a technológia egymás után többször is hátrébb sorolja, netalán tiltja a közzétett tartalmakat, a rendszer a teljes profilt fenyegetőként sorolhatja be. Ilyenkor természetesen élhetünk az újraellenőrzés lehetőségével, de túlterheltség esetén ez több órát, akár egy teljes napot is igénybe vehet. Ez idő alatt pedig csökken az elérés, és ha közben további tartalmakat is büntet az AI, tovább romlik a profil vagy oldal besorolása.
„Alapvetően érdemes úgy megközelíteni ezt a kérdést, hogy mi az, ami nekünk embereknek kényes tartalom, tabu téma vagy fontos ügy? Utóbbiba tartozik például az állat- és klímavédelem, tabutéma sokaknál az anyagiak kérdése, a felnőtt tartalmak. Mivel az MI-t mi magunk is tanítjuk a felület használatával, így ezek számára is elég hamar fontos, kiemelt témák, ügyek lettek. Ezekre érzékenyebben reagál. Ha azt érezzük, hogy valamit jogtalanul tiltott le a Meta, érdemes felülvizsgálatot, újraellenőrzést kérnünk.
Nem árt azonban ezzel is óvatosan, a józan ész határain belül élnünk, mert ha többször találjuk magunkat ilyen helyzetben, akkor a korábbi tiltások, megjelölések tudatában ítél a javunkra, vagy ellenünk a Meta. Az esetleg így szerzett hibapontok, korlátozások csak egy év után évülnek el. Érdemes tehát komolyan venni ezeket a jelzéseket és adott esetben revidiálni a posztunkat, átnézni a tartalmát, új szöveget írni hozzá. Emellett megoldás lehet még a Meta Verified badge megszerzése, ami azt jelenti, hogy a Meta által ellenőrzött fiókról van szó. Ezt a bizonyos kék pipával jelzi a rendszer, ami az oldal neve mellett található. Ez mutatja a felhasználók felé is, ha valaki megbízható és hiteles tartalomgyártó.”
Bár a Meta technológiáit folyamatosan tanítják, egy-egy új irányelv bevezetése esetén hetekig, sőt, hónapokig is eltarthat, mire az AI képes különbséget tenni a problémás és ártalmatlan tartalmak között.
Az utóbbi időben például az élő állatokat tartalmazó bejegyzések kapcsán történtek fals eltávolítások. Az új szabályokkal többek között a szaporítók tevékenységének igyekeznek gátat szabni, ám a technológia kiszórja a legálisan működő tenyésztők és állatvédők tartalmait is, bizonyos esetekben akár felbecsülhetetlen károkat okozva ezzel a felelősen tenyésztő vállalkozóknak. Annak ellenére, hogy az irányelvek világosan megfogalmazzák, ők kivételt képeznek a szigorítás alól:
Nem veszélyeztetett élő állatok, a haszonállatok kivételével
Olyan tartalmak, amelyek nem veszélyeztetett élő állatok adásvételére vagy kereskedelmére tesznek kísérletet, kivéve a következő eseteket:
- Ha a tartalmat jogszerűen működő fizikai entitást – pl. kiskereskedelmi vállalkozást, legitim webhelyet, márkát vagy állatotthont – képviselő oldal, csoport vagy Instagram-profil, illetve jogszerűen működő fizikai entitás nevében magánszemély tette közzé.
- Ha a tartalmat nem veszélyeztetett élő állatok adományozására vagy elhelyezésére utaló kontextusban teszik közzé – idetartoznak az új otthonra találás díjai felek közötti közvetlen ügyleteknél.
- Állat értékesítése vallási rituáléhoz, illetve jutalom felajánlása elveszett háziállat megtalálásáért.
Szintén külön szabályozás vonatkozik az online kiadványok által üzemeltetett közösségi média oldalakra, és bár a technológia sok tanulás árán ma már viszonylag jól felismeri az általuk közzétett hírtartalmakat, még mindig előfordul, hogy például egy cikkhez tartozó képet félreértelmezve hátrébb sorol egy tartalmat.
A fentieket érthetően elmagyarázza a Meta fejlesztői által közzétett videó, amelyben egy egyszerű példával illusztrálják az általuk használt AI tanulási folyamatát:
Mi a teendő?
A Meta által üzemeltetett platformok alkalmazása nélkülözhetetlen a marketingben, így a vállalkozások számára az egyetlen járható út egyrészt a közösségi irányelvek frissüléseinek folyamatos nyomon követése és betartása, másrészt pedig az újraellenőrzés kérése minden, a rendszer által megjelölt tartalom esetén. Ahogyan Diószegi Judit összegzi:
„Tudom, hogy sokak nyűgnek élik meg a Meta szabályozásait, és hazudnék ha azt mondanám, hogy néha nekem nem okoz fejtörést. Viszont nincs választásunk, azzal, hogy az MI ennyire szerves része lett most már a mindennapjainknak, értő figyelemmel kell kísérnünk a tanulását, és nyomon kell követnünk minden, a működését érintő szabályozást. Ezt nem tudjuk megspórolni.”