A YouTube a heti funkciófrissítés részeként egy új, generatív mesterségesintelligencia-elemet jelentett be, számolt be róla a Social Media Today. A platform nem titkolt célja a frissítéssel az, hogy a kiválasztható zeneszámok szerzőivel és kiadóival együttműködve még több zenei lehetőséget biztosítson felhasználóinak.
A dallam új, a mondanivaló nem változik
Ezzel az AI-alapú megoldással új kapukat nyitna meg YouTube a művészek előtt azzal, hogy más megvilágításba helyezi dalaikat, miközben azok megtartják eredeti mondanivalójukat.
„Ha a kísérleti csoportban alkotóként vagy jelen, kiválaszthatsz egy dalt, megfogalmazhatod promptodban, hogyan szeretnéd megváltoztatni, majd létrehozhatsz egy egyedi, 30 másodperces hangsávot, amelyet a Short videódban felhasználhatsz. Ha egy dalnak más műfajt vagy hangulatot szeretnél adni, egyszerűen írd be az elképzelésed a „Szám átalakítása” promptba, és hamarosan testre szabott hangsávot kapsz, amely újragondolja a zenét, miközben megőrzi a dal lényegét az éneket és szöveget tekintve.” - tájékoztat maga a YouTube a frissítésről.
Az új, kísérleti projekt egyelőre csak az alkotók egy kis csoportja számára érhető el, de maga a Dream Track a múlt hónapban elérhetővé vált az összes amerikai alkotó számára. Felmerülhet ugyanakkor a kérdés, hogy miként bővítenék majd az elérhető dallamok listáját, és milyen együttműködési, beleegyezési lehetőség szükséges az eredeti alkotóktól. Érdekes következményekkel járhat, hogyha a YouTube esetlegesen visszanyúl a régmúlt szabadon felhasználható zenéihez, melyekhez korukból fakadóan nem kapcsolódik jogdíj.
Ahogyan elterjedhetnek a legkedveltebb zenei részletek a Shortok által, úgy válhatnak majd a promptokkal módosított dallamok is közkézen forgóvá? Hogyan tudja majd az eljövendő generáció megkülönböztetni ezeket eredeti formájuktól? Vajon miként alakítja majd a mesterséges intelligencia által módosított dallamok vélhetően egyre növekvő száma a következő nemzedékek valós zenei műveltségét?
A 10. szimfóniák kora?
Az elmúlt évek során több olyan, neves zeneszerző befejezetlen művét generálták újra az AI segítségével, melyeket sosem hallgathattunk volna korábban végig, hiszen ki vette volna a merészséget, hogy szakmája legjobbjai feltételezett gondolatait magáévá téve befejezze azt, s arra azt mondja, igen, ezt így akarta befejezni Beethoven vagy éppen Mahler? Mindkettejük 10. szimfóniájának töredéke maradt ugyanis csak fenn haláluk után. Gustav Mahlert utolsó művének befejezésében halála akadályozta meg. Amikor 2019-ben Ali Nikrang a legmodernebb AI-rendszerek zeneszerzési képességeinek bemutatására a MuseNet segítségével komponálta egésszé Gustav Mahler 10. szimfóniájának fő témáit, még kézzel kellett utólag hangszerelnie a kapott zenét. A YouTube kísérleti projektje azonban létező, hiánytalan zenei műveket kínál fel - jelenleg a kiadóik és alkotóik beleegyezésével. Vajon milyen messze van az az időszak, amikor mindez a mindennapok részévé válik, és nem csak egy szűk réteg számára lesz elérhető?
A Google keresőszolgáltatása az említett Mozart-szimfóniánál tényként kezeli az első találatok között, hogy azt AI-alapú szoftver kerekítette egésszé, a Mahler-darabnál azonban csak hosszas görgetés után találunk említést arról, hogy ez a szerző halálakor nem volt kész darab. Ki fog emlékezni az eredetikre, ha a különféle változatok ellepik az online felületeket? Erre csak a jövő adhat választ.