A mesterséges intelligencia térhódítása vitathatatlan tény. Forradalmasítja az egyének munkavégzését, hiszen a segítségével időt spórolva automatizálhatók az unalmasabb feladatok, amely javíthatja a termelékenységet. Egyvalamit azonban nem tud helyettesíteni: az emberi elme eredetiségét és kreatív erejét.

Colette Stallbaumer, a Microsoft Copilot vezetője és a WorkLab társalapítója  szerint az emberek döntési helyzet előtt állnak: vagy a félelemtől vezérelve nem használják ki a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket, vagy belevetik magukat az AI világába és megtanulják, hogyan fordíthatják a javukra a technológia vívmányait.

Átalakuló munkahelyek

Egy, a Microsoft és a LinkedIn által készített felmérés eredménye szerint egyre növekszik a mesterséges intelligencia használata a fehérgalléros munkavállalók körében. Ennek pedig jelentős hatása van arra, ahogy az emberek végzik a munkájukat. Az olyan MI-eszközök, mint a ChatGPT integrálása átalakítja a munkahelyeket. Stallbaumer szerint ezt a változást inkább üdvözölni kell, mintsem félni tőle. Megfelelően használva ugyanis az AI nemcsak az egyéni munkamódszereket fogja megváltoztatni, hanem teljes szervezetek DNS-ét is átalakíthatja.

A Work Trend Index 2024-es jelentése szerint az AI-eszközök használatának növekedése egyéni szinten az elmúlt hat hónap folyamán megduplázódott: 31 országban megkérdezett 31 000 munkavállaló 75 százaléka használ valamilyen generatív mesterséges intelligenciát a munkahelyén. Ez a tendencia pedig jelentős előnyöket is mutat. A válaszadók 85 százaléka ugyanis a termelékenység, 84 százaléka pedig a kreativitás javulásáról számolt be.

Több idő a fontosabb feladatokra

Stallbaumer szerint a generatív AI-eszközök használata lehetővé teszi, hogy a munkavállalók több időt fordítsanak olyan emberközpontú tevékenységekre, mint az ügyfélkapcsolatok ápolása vagy a közös kreatív gondolkodás.

„Egy értékesítő például kevesebb időt tölt az adatok adminisztrálásával, és többet foglalkozik az ügyfelekkel. Hasonlóképpen, egy pénzügyi szakembernek sem az adatkezelés lesz az elsődleges feladata, hanem a stratégiai gondolkodás.”

A szakértő szerint az egyéni szintű használat elterjedése után a következő lépcsőfok ezen eszközök szervezeti szintű bevezetése lehet.

A felmérés szerint a vezetők 41 százaléka számít arra, hogy újra kell terveznie az üzleti folyamatokat a mesterséges intelligencia figyelembe vételével. Stallbaumer úgy véli, hogy azok a cégek, amelyek szembe tudnak nézni a kihívásokkal és lehetőségekkel, virágozni fognak a jövőben.

Címkék