A Business Talks 2024 idén is összegyűjtötte az üzleti élet krémjét. Az idei év egyik meghatározó témája a generációváltás volt, mellyel előbb utóbb minden vállalkozásnak vagy üzletembernek szembe kell néznie. Az eseményen kapott belépőkártyán a következő felirat volt olvasható: „When the money calls”. Valószínűleg ez az érzés motoszkálhatott Pachert Balázsban és Diller Kevinben is, akik huszonéves koruk elejére elmondhatják magukról azt, hogy milliárdos céget alkottak.
Pachert Balázs, a BalázsKicks alapítója mindössze 21 éves, de már négy éve vezeti sneaker cégét, ami az első évben cirka 930 milliós bevételt generált. A pódiumbeszélgetés elején Pachert elmesélte, hogy gyerekként a szülei elvitték egy turkálóba, ahol vett egy Adidas melegítőt, amit sikeresen továbbadott – ekkor csapta meg az üzlet szele: „Elkapott a flow, aztán minden jött magától”. Pachert egyébként cégének egyedüli tulajdonosa, elmondása szerint jelenleg nagyjából 10-12-en dolgoznak nála.
A Business Talks eseményének másik ifjú titánja Diller Kevin volt, a Mobilfox tulajdonosa, aki mindössze két évvel idősebb Pachert Balázsnál és szintén egy milliárdos cég tulajdonosa. A telefontokokat forgalmazó cégnek 2020-ban 1,5 milliárdos forgalma volt – ez a szám 2023 végére 5,3 milliárd forintra ugrott.
Sokakban felmerül a kérdés, hogy tizenéves gyerekek, hogyan tudnak kiépíteni ilyen óriási összegeket generáló céget. Valid gondolat ilyenkor a szülőkre mutogatni: ám a két milliárdos szerint nem ez áll a háttérben. Pachert Balázs elmondta, hogy a szülei nem segítették őt anyagilag, annyit viszont engedték, hogy az üzlet néhanapján a „suli rovására menjen”. Az otthonról hozott értékrend kérdése is szóba került a sneakers kultúrával kapcsolatban, ugyanis olykor milliókat költenek üzletében egy-egy cipőre. Erre reflektálva elárulta, hogy a szülei soha nem vettek neki drága termékeket – szerinte emiatt lett „szívós” és érzi azt, hogy neki kell megküzdenie a vágyaiért:
Ha nekem lenne egy gyerekem, akkor én soha nem vennék neki nálunk cipőt
– mondta Pachert, majd gyorsan pontosította kijelentését: azzal nem ért egyet, amikor valaki milliókért vesz cipőt a gyermekének.
Diller Kevin elmesélte, hogy a kezdet kezdetén az édesanyjától kapott 300 ezer forintot, illetve ő szintén ennyit rakott az üzletbe. Most ott tart a történet, hogy a 2016-ban alapított mobiltokokat értékesítő és gyártó Mobilfox már több mint tíz országban van jelen: köztük Görögországban, Csehországban és Németországban. A következő állomás pedig Amerika, ahol már elkezdték népszerűsíteni a márkát a közösségi média felületeken; az amerikai YouTube csatornára a cég organikusan egymillió követőt gyűjtött. Diller azt is hozzátette, hogy meglepő módon a legnagyobb kereslet az egyedi telefontokokra nem Magyarországon, hanem Romániában van.
A Mobilfox alapítója is szót ejtett pénzhez fűződő kapcsolatáról:
Én mindig olyan gyerek voltam, aki a legutolsó fillért is sajnálta mindenre, ez a cég első öt-hat évében extrémen jelen volt, utána jöttem rá, hogy ez káros. Semmire nem akartam pénzt kiadni, csak arra, ami többet csinál. Utána kezdtem el felengedni ebből céges és magán szinten is.
A generációk közötti különbségekkel kapcsolatban a BalázsKicks tulajdonosának az a tapasztalata, hogy az 50-60 év körüli üzletemberek sokszor magukat látják benne. Elmondása szerint azonban ezt a piaci szegmenst, amit ő képvisel már „egy harminc éves sem érti”, legalábbis a marketing részét. Így nem meglepő, hogy a cégénél mindenki 21 év alatt van. Azt is hozzátette, hogy szerinte az idősebb generáció nem tudná megcsinálni azt, amit ő:
Az én cégemnek a sikerét az okozta, hogy az arcomat raktam hozzá, ezáltal sokkal jobban tudnak azonosulni az emberek azzal, hogy kitől vesznek cipőt.
A TikTok a biznisz kulcsa?
Mindkét fiatal milliárdos esetében elmondható, hogy a márkaépítésben nagyon nagy szerepe volt a közösségi médiának. A BalázsKicks-nek 860 ezer feliratkozója van TikTokon, tehát a márka elképesztő elérésekkel dolgozik. Az alapító azt is elmondta, hogy cégének a kínai tulajdonú platform a kulcsa: „enélkül nem menne”. Pachert Balázs szerint a Tiktok oldal látogatottsága és az eladások között szoros az összefüggés.
Nyilván, minél többen lépnek fel a TikTok oldalra, annál több a vásárló. Néha olyan tartalmakat is kirakunk, ami vásárlásra ösztönzi az embereket.
A Mobilfox marketing stratégiájának is óriási törzsét képezi a TikTok: a cég oldalának jelenleg 995 ezer feliratkozója van. Csupán annyi a különbség a két cégvezető között, hogy Pachert Balázs a márka arcaként van jelen a felületen, ellentétben Diller Kevinnel.
Diller Kevin is úgy látja, hogy „a TikTok hatalmasat dobott a márka ismertségén, de nem ez okozta a márka sikerét.” Elárulta, hogy a platform csak Magyarországon a legnagyobb promóciós csatornájuk, más országoknál nem ez volt a kulcs, ugyanis minden országban más működik jobban.
A problémás marketing
Sok TikToker esetében megfigyelhető, hogy a gátlástalanság kifizetődik – ez eddig leginkább külföldön volt észrevehető, ám az utóbbi években hazánkba is becsorgott ez a jelenség. Ennek ékes példája a Diller Kevin cégéhez fűződő pénzosztó akció, ami az etikai megkérdőjelezhetősége miatt hatalmas média visszhangot kapott. Április 13-án a Deák téren több ezer fiatal gyűlt össze, miután a Mobilfox TikTok csatornájának korábbi arca, Szépréthy Roland állítólag eltulajdonította az üzleti profilt, amit annak idején ő regisztrált be. A sztori szerint akkor volt csak hajlandó visszaadni a tulajdonosnak a csatornát, amennyiben az 25 százalékos részesedést ad neki. A megegyezésre pedig a TikTokon két oldalra szakadt közönséget arra bíztatta, hogy fejezzék ki támogatásukat a jelenlétükkel, cserébe ő kiszór az emberek között kétmillió forintot – ezresekben. Az akció előtt a Mobilfox tulajdonosa és a TikTok oldal arca bejelentették, hogy meg tudtak egyezni, újra együtt dolgoznak.
Diller Kevin az akcióval kapcsolatban is nyilatkozott, miszerint a jelenség nem médiahekk volt.
A személyes véleményem az, hogy a pénzosztás részét nem csinálnám újra, nem sült el jól, viszont maga az összejövetel igen.
Az akció hatására, aki eddig még nem ismerte a céget, már az is tud róla, tehát maga a marketing sikeres volt. Kérdés azonban, hogy a fogyasztók megalázása mennyire fér bele az ifjú generációk marketing stratégiájába? Erre a kérdésre sajnos nem kaptunk választ.
A beszélgetés végén Diller Kevin és Pachert Balázs egy-egy tanácsot is megosztott azokkal a fiatalokkal, akik szintén saját vállalakozás indításán gondolkodnak.
Pachert Balázs elmondta, hogy
Ez egy fantasztikus idő a vállalkozásra: az interneten most nagyon sok trend van és nagyon olyan rés, amit még még ki lehet tölteni. Mindenki legyen bátor és csinálja.
Diller Kevin is megosztotta tapasztalatait:
Sokszor érzem ezt a görcsös vállalkozni akarást, így azt szoktam mondani az egyetemistáknak vagy akár ennél fiatalabbaknak, hogy ezt engedjék el, előttük van az egész élet. Nem kell túl korán kezdeni, hanem amikor megjön az ihlet, de ne erőltessék. Viszont ha az megjön, akkorkötelességük megcsinálni.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: Németh Szabolcs)