Az Európai Bizottság vizsgálatot indít az Apple-el, a Alphabet-el és a Metával szemben. A technológiai óriások súlyos bírsággal nézhetnek szembe, ha bűnösnek találják őket a digitális piacokról szóló törvény, azaz a DMA megsértésében.

Az Apple, a Google anyavállalata és a Meta ellen az EU vizsgálatot indított a nagy technológiai vállalatok „versenyellenes viselkedésének” ellenőrzésére szolgáló új törvény lehetséges megsértése miatt. A trió jelentős pénzbírságra számíthat, ha bűnösnek találják őket a március 7-én hatályba lépett digitális piacokról szóló törvény, a Digital Markets Act (DMA) megsértésében. Az új szabályozás célja az online fogyasztók választási lehetőségeinek bővítése – közölte a The Guardian.

Az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve több ponton állapított meg lehetséges jogsértést. Többek között megvizsgálják az Apple és a Google bizonyos intézkedéseit, amely lehetővé teszi az alkalmazásfejlesztők számára, hogy a felhasználókat az alkalmazásbolton kívüli ajánlatokra tudják irányítani. Ebből kifolyólag kérdéses, hogy az Alphabet, a Google tulajdonosa, előnyben részesíti-e a saját szolgáltatásait, például a Google Shoppingot a keresési eredményeknél. Továbbá a Meta azon döntése is meredek vizeken evez, hogy a Facebook és az Instagram a reklámmentes élményért cserébe díjat kér a felhasználóktól. Az is a vizsgálat tárgya, hogy a platform megfelel-e a DMA azon rendelkezéseinek, amely a felhasználók személyes adataira vonatkozó szabályozásokat von maga után. Ezek mellett azt is ellenőrzik, hogy az Apple korlátozza-e a felhasználók számára, hogy alternatív böngészőt választhassanak.

A bizottság gyanúja szerint az említett platformok nem tettek eleget a márciusban bevezetett intézkedéseknek. A törvény ugyanis előírja a technológiai óriások – azaz az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Meta, a Microsoft és a TikTok tulajdonosa, a ByteDance – számára, hogy meg kell felelniük az iránymutatásoknak. Ez azért lényeges, hogy egyenlő versenyfeltételeket lehessen biztosítani a riválisok számára, és hogy a felhasználóknak több választási lehetőségük is legyen.

Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos elmondta, hogy a vállalatokat „súlyos bírságok” fenyegetik, ha bebizonyosodik, hogy megsértették a törvényt.

A digitális piaci törvény március 7-én lépett hatályba. Hónapok óta tárgyalásokat folytatunk a platformokkal, hogy segítsük őket az átállásban, és már most látjuk, hogy változások történnek a piacon. De nem vagyunk meggyőződve arról, hogy az Alphabet, az Apple és a Meta működési mechanizmusa tiszteletben tartják az európai polgárok és vállalkozások számára az igazságosabb és nyitottabb digitális térrel kapcsolatos kötelezettségeiket.

– közölte Thierry Breton.

Margrethe Vestager, versenyjogi biztos szerint a vállalatoknak bőven volt idejük arra, hogy megfeleljenek a törvénynek. Azt is hozzátette, hogy a bizottság együttműködött a technológiai óriásokkal annak érdekében, hogy ne ütközhessenek akadályba a módosítok miatt. Vestager elmondása szerint az új törvény lényege nem az, hogy „pereskedni lehessen”, hanem az, hogy a fogyasztóknak olyan választási lehetőségeket biztosíthassanak, amire a versenyjog alapján jogosultak.

Az EU „elrettentő” intézkedéseinek alapvető lényege, hogy a technológiai vállalatokat arra ösztönözze, hogy komolyan vegyék kötelezettségeiket: ennek érdekében súlyos bírságokat szab ki azokra, akik nem teljesítik az előírt normákat.

A DMA-ban foglaltak megszegéséért járó bírság az adott vállalat forgalmának akár 10 százaléka is lehet. A büntetés az ismételt jogsértés esetén 20 százalékra is emelkedhet. Az Apple éves bevétele tavaly 383 milliárd dollár volt, az Alphabeté 307 milliárd dollár, a Metáé pedig 134 milliárd dollár. Az uniós végrehajtó testület célja, hogy a vizsgálatokat egy éven belül lezárja, ami megfelel a DMA-ban meghatározott időkeretnek.

A megkezdődött vizsgálatokra az említett közösségi média platformok is reagáltak. A Meta szóvivője elmondta, hogy úgy véli, hogy a platformjainak reklámmentes változataiért felszámított díjak megfelelnek a törvénynek. Az „előfizetés hirdetések nélküli” szolgáltatást elmondásuk szerint úgy alakították ki, hogy több, egymást átfedő szabályozási kötelezettségnek, köztük a DMA-nak is megfeleljen. A Google közölte, hogy jelentős változtatásokat hajtott végre szolgáltatásain, ennek fényében az elkövetkező hónapokban meg fogja védeni a működési elveit. Az Apple elmondta, hogy biztos abban, hogy tevékenysége megfelel a DMA szabályainak.

(Borítókép: Thierry Monasse / Getty Images)

Címkék