A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) internetes jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline megszerezte az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletében (DSA) meghatározott megbízható bejelentői (Trusted Flagger) státuszt. A minősítés révén az online platformoknak mostantól kiemelten kell kezelniük az innen érkező bejelentéseket, így az Internet Hotline még hatékonyabban segítheti az online jogsértések áldozatait.
A DSA (Digital Services Act) az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete, amelynek célja, hogy az online tér mindenki számára biztonságosabb, átláthatóbb és jogszerűbb legyen. A DSA meghatározza, hogy az online platformok, például a közösségi oldalak vagy a videómegosztók, hogyan kötelesek kezelni a jogellenes vagy káros tartalmakat. A rendelet értelmében megbízható bejelentőnek olyan szervezeteket minősítenek, amelyek bizonyították, hogy megbízhatóan működnek, és kiemelkedő tapasztalattal rendelkeznek a jogellenes online tartalmakkal kapcsolatos bejelentések kezelése és az ilyen tartalmak eltávolítása terén.
Gyorsabb és hatékonyabb jogvédelem
A státusz lehetővé teszi, hogy az Internet Hotline-hoz érkező bejelentéseket a szolgáltatók kiemelten kezeljék, az ezek nyomán meghozott döntésekről világos, felhasználóbarát és átlátható tájékoztatást nyújtsanak. Ezzel a folyamat nemcsak gyorsabbá, hanem kiszámíthatóbbá és átláthatóbbá is válik a bejelentők számára.
Az NMHH által 2011-ben életre hívott Internet Hotline jogsegélyszolgálat a fennállása óta közel 20 ezer, online térben elkövetett visszaélést rögzítő bejelentést kezelt. 2019 óta változatlan tendencia, hogy gyermekpornográfia kategóriában, gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezik a legtöbb bejelentés a hotline munkatársaihoz. Szintén jelentős probléma a kortársak online bántalmazása (cyberbullying) is, ez nemcsak az iskolában, hanem az otthoni környezetben is folyamatos stresszhelyzeteket teremthet a bántalmazottaknak.