A videós tartalmak térnyerése még nagyobb energiaigényt követel, mint a szöveges tartalmaké, ami a karbonlábnyom növekedését idézi elő.

A Carbon.Crane magyar startup, amely a Bureau Veritas által validált mérési és analitikai megoldásával segíti a weboldalak CO2e (szén-dioxid ekvivalens) mérését, optimalizálását és folyamatos monitorozását, létrehozott egy oldalt, ahol megnézhetjük, hogy az egyes közösségimédia-platformoknak mekkora karbonlábnyomuk van. Május végéig pedig közösségi média mérést folytatnak, hogy megnézzék, átlagosan milyen arányban használjuk az egyes platformokat, és ebből eredően mekkora a közösségi média lábnyomunk.

A Carbon.Crane weboldalán a 10 legtöbbet használt közösségimédia-felület karbonlábnyomát mérhetjük le, nincs más dolgunk, mint beírni, hogy naponta hány percen keresztül görgetünk az Instagramon, a YoutTube-on vagy épp a TikTokon. A legszennyezőbbnek a TikTok bizonyult, hiszen egy óra használat 57,6 g CO2e-t termel – ez nagyjából annyi, mint egy 400 méteres autóút egy benzines autóval. A legkörnyezetbarátabb platform a LinkedIn, amellyel ugyanennyi idő alatt csupán 28,2 g CO2e-t bocsátunk ki.

Ennek valószínűsíthető oka az, hogy a TikTok videós tartalmai a legkevésbé fenntarthatóak, ezzel szemben a Linkedin hagyományosan szöveges posztokra épít. Az elmúlt időszakban azonban ezen a platformon is egyre több kép és videó jelenik meg, így várhatóan nőni fog e platform kibocsátása is. A TikTokhoz hasonlóan kiemelkedően szennyező az Instagram is. Ha egy év során minden nap egy órán át használjuk, azzal két Budapest-Bicske közötti oda-vissza autóút kibocsátását termelhetjük ki teljesen észrevétlenül.

Egyes platformok karbonlábnyoma óránként:

  • TikTok: 57.6 g CO2e
  • Reddit: 55.2 g CO2e
  • Youtube: 52.2 g CO2e
  • Instagram: 52.2 g CO2e
  • Pinterest: 39.6 g CO2e
  • Snapchat: 39 g CO2e
  • Facebook: 37.8 g CO2e
  • X (Twitter): 31.2 g CO2e
  • Twitch: 30.6 g CO2e
  • Linkedln: 28.2 g CO2e

A Carbon.Crane oldalán elérhető online kalkulátor segítségével bárki megnézheti, hogy a személyes közösségimédia-használata mekkora környezeti terhelést jelent. Az eszköz június 13-ig ingyenesen használható, majd az eredményeket a cég a platformjain fogja közölni. Így szeretnének képet adni arról, hogy milyen arányban és átlagosan mennyi ideig használják a magyarok az egyes közösségimédia-platformokat, és azok mennyi CO2e kibocsátással járnak.

Az Oberlo kutatása szerint átlagosan 34 óra 15 percet töltünk a TikTokon egy hónapban, ezt szorosan követi a YouTube havi 29 óra 21 perccel. A dobogó harmadik fokára a Facebook került, havi 18 óra 44 perccel. Csak a legnépszerűbb platformokon egy átlagos felhasználó több mint 3 napot tölt el egy hónapban, ami önmagában is ijesztő adat. A TikTok ennyi idő alatt közel 2 kg, a YouTube 1,5 kg, a Facebook pedig 700 g CO2e kibocsátást eredményez. Ez azt jelenti, hogy csak a három legtöbbet használt közösségimédia-felületen keresztül egy hónapban annyi CO2e-t bocsátunk ki, mintha 6 nagymosást indítanánk el 40 fokon.

Talán parányinak tűnhetnek a közösségi média csatornák egyórás használatra számított kibocsátási értékei, de elképesztően nagy felhasználói számokkal kell aztán megszorozni ezeket. Nem beszélve arról, hogy nézőként nem 60 percet szoktunk tölteni ezeken a felületeken. Szinte minden digitális karbonlábnyomot generáló eszköz esetében hasonló a képlet, ezért sem mindegy, hogy mennyi ideig, milyen eszközről és milyen beállításokkal – például felbontással – fogyasztjuk ezeket a tartalmakat. Legutóbb az UNICEF Klímahősök konferenciáján mértünk közösen a résztvevőkkel közösségi média karbonlábnyomot, pillanatok alatt jutottunk el a grammoktól a tonnákig 

– mondta el Huszics György a Carbon.Crane társalapítója.

Arról, hogy a hirdetések hogyan lehetnek környezetbarátabbak, itt írtunk.

Címkék