Az NMHH a közelmúltban átfogóan elemezte, hogyan mutatják be a női testet a magyar online magazinok. A hatóság által női lapként minősített online kiadványok körében a tavaly tavasszal leglátogatottabbaknak minősülők cikkei az eredmény szerint többségében a bulvár irányából közelítették meg a témát, a fotókon ábrázolt nők pedig nem a magyar lakosságban átlagos testalkatot képviselték.

Az elemzésbe a Femina, a Kiskegyed, az NLC, a Glamour, a Femcafe, a Joy, a Marie Claire és a Dívány kerültek be: a Neticle Intelligence Media adatai szerint 2024 március elsejétől június harmincadikáig a kiadványok összesen 5755 cikket tettek közzé, ezek közül a női testképpel kapcsolatos írások száma 901 volt.

A cikkek százalékos aránya a következőképp alakult:

  • Femina: 28,2 százalék
  • Kiskegyed: 26,6 százalék
  • NLC: 13,9 százalék
  • Glamour: 13,1 százalék
  • Femcafe: 11,1 százalék
  • Joy: 4,7 százalék
  • Marie Claire: 1,9 százalék
  • Dívány: 0,6 százalék.

A tartalmak egy részét bulvárosnak, más részét pedig hírértékkel rendelkezőnek minősítette a kutatás. Az első csoportba azokat a cikkeket sorolták, amelyek pletykákat, nagy fogyásokat, kifejezetten a hírességek testalkatát minősítő tartalmakat, elváltozásokra a figyelmet felhívó közléseket tartalmaztak.

Ha diéta, edzéstippek vagy az önértékeléssel kapcsolatos üzenet is szerepelt egy cikkben, azt már hírértékkel rendelkezőnek tekintették:

a lenti ábrán jól látható, hogy hatalmas szórást mutattak a női magazinok annak terén, mennyire tekinthető hírértékűnek egy cikk, amelyet a női testképpel kapcsolatban közölnek.

Arányaiban a Joy közölte a legtöbb bulváros tartalmat, a cikkek számában a Femina vezet, a legkevesebb azonban mind arányában, mind darabszámban a Díványon volt olvasható.

Női test a női magazinokban

Ami a tartalmak címezését illeti a magazinokban, több mint egyharmaduk dicsérő jelző kíséretében született meg, közel kétharmaduk ugyanakkor neutrálisan fogalmazott. A testi jelzőt is tartalmazó címek több mint 87 százaléka a bulváros cikkekhez tartozott.

“Az írások közel fele, pontosan 49,2 százaléka a női testkép megítéléséről szólt, a fennmaradó részben távolabbról, életmód jelleggel megközelítve tárgyalták a témát.”

Az NMHH szakemberei úgy találták, hogy alacsony, mindössze 5,6 százalékos a negatívan megítélő tartalmak aránya, a legtöbb cikk, 47,7 százalék neutrális, 46,7 százalék pedig pozitív színben tüntette fel a női testet. Az írások 56 százaléka hírességekkel kapcsolatosan született, 38 százaléka pedig általános érvényű, nem kifejezetten egyetlen emberről szóló tartalom volt.

Az átlagemberek meglehetősen ritkán váltak témává, 5,9 százalékban, és főként drasztikus fogyások kapcsán.

A legtöbb cikknek Palvin Barbara volt a főszereplője, róla 11 írás szólt, Demi Moore, Keleti Andrea és Ördög Nóra egyaránt 10 említéssel követték őt, majd Tóth Andi következett 9 említéssel.

A hazai sztárokról a cikkek 53,1 százaléka szólt, a legtöbb írás az 50-59 éves életkorú embereket helyezte középpontba. Őket a 30-39, illetve 20-29 éves életkorú ismert nők követték az előfordulási rangsorban. Ami az életkort illeti, akadtak túlkapások is: Liptai Claudia 17 éves és Adam Sandler 15 éves lányának bikinis testét is szexuálisan vonzóként ábrázolták egy-egy cikkben annak dacára, hogy még nem töltötték be 18. életévüket.

Nem a magyar átlagot mutatták

Érdekesség, hogy bár a KSH statisztikái szerint a magyar nők több mint 96 százaléka átlagos vagy túlsúlyos testalkatú, a cikkek mellett illusztrációként megjelenő képek majdnem fele sovány vagy modell alkatú nőket mutatott be. A fotók 14,8 százaléka szexuális töltettel rendelkezett, az ilyen stílusú képeknél már kétharmad volt a tökéletes felépítésű nők megjelenése. Az írott tartalmak sok esetben főszereplőik közösségimédia-felületein, leggyakrabban Instagram-oldaláról beágyazott fotókon alapulnak – ebből levonták azt a következtetést is, hogy a szexuális töltetű fotók egyben reklámfunkciót is betöltenek.

“A jelenség a celebek túlszexualizálódását eredményezi, hiszen a nagyobb kattintásszám eléréséhez elvárássá válik a szexuálisan túlfűtött képek használata, ami öngerjesztő folyamatot indít be, vagyis a nagyobb eléréshez minél kihívóbb képeket kell közzétenni”

 – írja a kutatás.

Mind a semleges hangvételű, mint az ideális külsőt kiemelő cikkek aránya 40 százalék körüli volt. Az önbizalommal kapcsolatos megállapításokat az írások több mint harmada tett, legtöbbször – több mint 83 százalékában – önmagával elégedett embert bemutatva. Testképzavarok a cikkek több mint 30 százalékában jelentek meg. Az írások 55 százaléka a szép alakot dicsőítette. A diéták is terítékre kerültek egyes tartalmakban: az elemzés felhívta a figyelmet arra, hogy miközben nagyon sokféle módszert mutatnak be, azzal a cikkek ritkán foglalkoznak, hogy a jó diéta személyre szabott, illetve az extrém fogyási módszereket is megjelenítik. Arra is volt ugyanakkor példa, hogy egyazon módszert a vizsgált időszakban hol pozitív, hol pedig negatív fényben tüntettek fel.

Torzít a kép

Az elemzés általánosságban megállapította, hogy a nyarat megelőző időszakban a női testtel foglalkozó cikkek leginkább hírességekről szólnak, az átlagemberek kevésbé jelennek meg bennük, és kevésbé pozitív az elbírálásuk is. A fotókról nem a magyar átlagnak megfelelő testalkatú emberek néznek ránk, ráadásul jellemző a túlszexualizáltság is a celebképeken. A konvencionális szépségideált fenntartó tartalmak fogyasztása nehézséget jelenthet a magyar nőknek, akik az átlagosnál vékonyabb, elégedettebb és szebb nőkről szóló híradásokra bukkanhatnak. Ez ronthatja a női önértékelést, az pedig, hogy a fogyókúrás tippek nem feltétlenül megalapozott, működő és egészséges módszereket mutatnak be, szintén ront helyzetükön.

Címkék