A szokásostól eltérően négy hónappal később, de idén is díjazta a Televíziós- és Filmakadémia az elmúlt hónapok legjobb sorozatait. A 75. Emmy-gála színvonala még a kritikusok szerint is kiemelkedett, ez mégsem volt elég ahhoz, hogy kellő embert a képernyők elé ültessen – az idei volt ugyanis minden idők legkevésbé nézett Emmy-díjátadója. Cikkünkben azt boncolgatjuk, mi állhat a rekordalacsony nézettség mögött.

Január 15-én hétfőn (itthoni idő szerint kedd hajnalban), Los Angelesben tartották a 75. Emmy-díjátadó gálát, ahol – ahogyan azt várni lehetett –, a főszerepet ezúttal is a drámasorozatok kapták. A legnagyobb sikert az HBO-n futó Succession, azaz Utódlás című sorozat aratta. A 2023-ban négy évad után véget érő sorozat a legjobb drámasorozat, a legjobb író és rendező, valamint a legjobb színész és színésznő díját is elvitte. Ugyancsak jól teljesített a Jeremy Allen White főszereplésével látható TheBear, azaz AMackó című sorozat is. Az idehaza a Disney+-on követhető alkotás ugyancsak hat díjat zsebelt be, hármat a színészi játék, hármat pedig a vígjáték kategóriában.

A sorozatok színészei mellett ráadásul Sir Elton John számára is hatalmas jelentőséggel bírt a hétfő este, a 76 éves legenda ugyanis bekerült abba a rendkívül illusztris társaságba, akik elmondhatják magukról, hogy Emmy-, Grammy-, Oscar-, és Tony-díjat is nyertek. A szakma ezt röviden csak EGOT-státuszként emlegeti, jelenleg pedig mindössze 25 ember rendelkezik vele. Sir Elton John az „Outstanding Variety Special” kategória győzteseként vihette haza élete első Emmy-díját, a Disney+-on elérhető Elton John Live: Farewell from Dodger Stadium című turnéfilmje ugyanis lenyűgözte az Akadémiát; az elismerést azonban személyesen nem tudta átvenni, ugyanis nemrég műtötték.

A történelmi jelentőségű pillanatok és a közönségkedvenc sorozatok ellenére azonban a gálát beárnyékolja, hogy ez volt minden idők legkevésbé nézett Primetime Emmy-je, ami különösen szomorú hír annak tudatában, hogy egy jubileumi átadóról volt szó. Megeshet, hogy szimplán csak ráuntunk a gálaműsorokra, vagy ennél sokkal több állhat a háttérben? – ennek jártunk utána.

Szinte minden közbejött

A Nielsen előzetes mérései szerint a 75. Emmy-díjátadót 4,3 millióan követték, ami a nyilvántartás óta a legalacsonyabb nézettséget jelenti – még a tavalyi 5,9 milliós, akkoriban ugyancsak rekordalacsony mélyponthoz mérten is nagy visszaesésként könyvelhetők el az idei adatok. A számok alapján az Emmy-gála népszerűsége a nagy négyes legkevésbé ismert tagjának, a Tony-gálának a szintjére esett, amit tavaly ugyancsak 4,3 millióan néztek – ez azonban a gála esetében növekedés volt a 2022-es adatokhoz képest, így az eredmény a Tony esetében sikernek számít.

A 75. Emmy-gála sorsa már hónapokkal azelőtt eldőlt, hogy az képernyőre került volna. Az ominózus pillanat az volt, amikor a ceremóniát a 2023-as forgatókönyvírói és színészi sztrájkok miatt a megszokottól több mint négy hónappal későbbre halasztották – ehhez foghatóra közel két évtizede nem volt példa. Ugyan a Televíziós- és Filmakadémia, illetve a gála idei sugárzásáért felelős FOX csatorna kifejezetten hamar nyilvánosságra hozta, hogy mikor pótolják a díjátadót, azon nézőket, akik egyébként nem rajongói a gálának, bizonyosan összezavarta az új dátum.

Szintén felelős lehet a nézettség visszaeséséért az a tény, hogy a díjátadót az eddig megszokottakkal ellentétben nem vasárnap, hanem hétfőn tűzték műsorra, aznap este az Egyesült Államokban ráadásul hatalmas volt a nézőkért folytatott verseny. Az Emmy-gála mellett más csatornákon futballmeccs és választási műsorok is képernyőre kerültek, amelyek a FOX szerencsétlenségére egy idősávban futottak a gálával. A Nielsen mérései szerint például a Philadelphia Eagles és a Tampa Bay Buccaneers legutóbbi mérkőzése 28 millió nézőt vonzott, de még a meccset megelőző, CBS-en futó NCIS-ismétlés is több embert érdekelt, mint maga a díjátadó.

Ugyancsak konkurenciát jelentett az Emmy-nek, hogy az elmúlt időszakban két másik díjátadót is képernyőre tűztek az Egyesült Államokban – január 7-én a 81. Golden Globe-gálán szoríthattak a rajongók a kedvenc sorozataikért, míg egy héttel később, január 14-én a 29. Critics' Choice Awardsé volt a főszerep, ahol javarészt ugyanazon televíziós alkotások lettek díjazva, mint később az Emmy-n.

Végül, de nem utolsó sorban az üthette be a 75. jubileumi gála koporsójába az utolsó szöget, hogy annak sugárzási jogát – ahogy azt korábban is említettük már – a Fox Broadcasting Company nyerte el, márpedig a csatorna népszerűsége egyáltalán nem kiemelkedő az Egyesült Államokban. Ezt a legjobban az tükrözi, hogy míg az Emmy-díjátadók szempontjából ez volt minden idők legkevésbé nézett közvetítése, addig a FOX számára a 4,3 milliós és a 18-49-es korosztályban elért 0,89 százalékos nézettség lett az elmúlt nyolc és fél év legsikeresebb hétfője.

Összegezzünk:

  • hétfő este, azonos idősávban Amerika kedvenc sportjának egyik rájátszás-meccsével,
  • hónapokkal eltolva a megszokott időponttól,
  • egy kevésbé népszerű csatornán vetítették az idei Emmy-díjátadót.

Nem csoda, hogy idén sem sikerült feltornázni az Emmy nézőszámát, inkább az a meglepő, hogy „csak” 1,6 milliós visszaesés volt.

Mit hoz a jövő?

Azt, hogy a gálaműsorokra igenis van igény, tökéletesen mutatja, hogy az Oscar-gála nézettsége az elmúlt két évben egyaránt emelkedett, csakúgy, mint a Grammy-díjátadóé is – tehát a nézők részéről a hajlandóság megvan, azonban egy sportmérkőzés vagy egy alacsony népszerűségű csatorna sugárzási joga könnyen betehet a sikernek, pont úgy, ahogy a rossz szervezés is. Egy biztos: a 75. Emmy-gálát önmagában nem lehet hibáztatni, az Anthony Anderson által vezetett műsor ugyanis még a kritikusok szerint is kiemelkedő volt. A díjátadót legközelebb a CBS fogja képernyőre tűzni 2024 szeptemberében, a nézettség érdekében remélhetőleg egy hétvégi napon.

Addig is azonban előttünk áll a nagy négyes másik három tagja – a 66. Grammy-gálát február 4-én, a 96. Oscar-díjátadót pedig március 10-én rendezik meg, néhány hónappal később, június 16-án pedig a Tony-díjakat is átadják; erre a 77. alkalommal fog sor kerülni.

(Borítókép: Monica Schipper / GettyImages)

Cimkék