Már a díjátadó után aggályok merültek fel az egyik nyertes kampány kapcsán, mostanra pedig bebizonyosodott, hogy annak készítéséhez szabályellenesen vontak be AI-eszközöket. Emiatt a DM9 Creative Data kategóriában nyert Grand Prix díját azonnali hatállyal visszavonták.

A fesztivál rendezői szerint bebizonyosodott, hogy a videóban AI által generált felvételek láthatóak, amelyek lehetséges következményeket mutattak be, és nem valós eseményeket. Az Efficient Way to Pay nevet viselő kampányt a brazil DM9 ügynökség készítette a Consul Appliances megbízásából.

A videóban az látható, hogy több régi készüléket – hütőt, mikrót, mosógépet – mutatnak meg a nézőnek a készülékek fogyasztási adataival egyetemben. Ezután rátérnek arra, hogy a Consul Appliances a régi eszközöket díjmentesen kicseréli, majd egy hónapig nem számít fel költséget. Az első hónap után aztán összevetik az energiaköltségeket, majd a megspórolt összegből fizethetik az igénylők az új eszközöket.

Már a díjátadó utáni napokban felmerült, hogy a DM9 által pályázott kampány nem felel meg a Cannes Lions szabályzatának. Az ügyben végül több vizsgálat indult, köztük olyan is, amit független auditorok végeztek. Ezek arra jutottak, hogy valóban szabálytalanság történt, ezért a szervezők azonnali hatállyal visszavonták az ügynökség érintett kampányának Grand Prix díját. 

Sérti a Cannes Lions nevezési szabályait a tényszerű ábrázolásról, és aláássa a zsűri és a tágabb közösség munkájába vetett bizalmat. A Cannes Lions célja a valódi, reprezentatív és felelősségteljes kreativitás ünneplése

– olvasható a Cannes Lions közleményében.

Belső vizsgálatát követően a DM9 úgy döntött, hogy visszavonja az OKA Biotech megbízásából Plastic Blood címmel, illetve az Urihi Yanomami megbízásából Gold = Death címmel készült díjnyertes pályázatait. Az ügynökség azzal indokolta a döntést, hogy nem érzik legitimnek az elnyert díjakat, mivel megszegték a rendezvény szabályait.

Annak érdekében, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló helyzeteket, a szervezők több intézkedést is bevezetnek, hogy a generatív AI korában is megfeleljenek a szakmai sztenderdeknek. Ezek a következők: 

  • Egy továbbfejlesztett magatartási kódex, amelyet minden résztvevő szervezetnek alá kell írnia.
  • A mesterséges intelligencia kötelező feltüntetése a nevezési folyamat részeként. Ennek elmulasztása kizárást vagy az elnyert díj visszavonását eredményezheti. 
  • Tartalomfelismerő eszközök használata a manipulált anyagok azonosítására.
  • Egy szakértőkből álló felügyelőbizottság felállítása. 

A Cannes Lions fesztivál ezzel a szigorú szabályozással igyekszik megvédeni a kreatív szakma átláthatóságát és a tisztességes elismerés folyamatát. A 2025-ös Cannes Lions Grand Prix nyerteseiről itt számoltunk be.