Szakmai forrásaink szerint nagyon kicsi az esélye, hogy előkészületek nélkül ennyire gyorsan kikerüljön egy ilyen hirdetés. Vasárnap délután húzták ki a nyerőszámokat, kedd hajnalban pedig már minden Oktogonon átutazó értesülhetett a szerencsés nyertes üzenetéről: nagyon nehéz egy ilyen folyamatot a nulláról elindítani és véghez vinni egy napon belül, miután egy nagyértékű nyeremény kifizetése sem zajlik le olyan hamar.
Megkérdeztük a Szerencsejáték Zrt.-t , ők nem kommentálják az esetet. Így gyaníthatóan más cég áll az eset mögött.
Mindenesetre mindegy is: ha gerillakampány, ha nem, még az előkészületekkel együtt is bravúros megoldás egy ilyen gyors kivitelezés, és ahogy minden ilyen akció: meglepő és hatásos. Összegyűjtöttünk néhány hasonló kampányt, hiszen ezek mindig üdítően kiemelkednek a szokásos hétköznapi valóságunkból, és jó példát adnak a kreativitás erejére.
Olcsó és jó
A gerillamarketing fogalma a nyolcvanas években kezdett el terjedni, eredetileg inkább a kisebb költségvetésű vállalkozások vitték, hiszen
egy merész, kreatív és gyakran meglepő megközelítéssel is hatékonyan fel lehet kelteni a közönség és a média figyelmét, ami szájhagyomány útján is terjed, így nagy befektetés nélkül is eléréshez juthatunk.
A megnevezést Jay Conrad Levinson amerikai marketing szakember vezette be 1984-ben megjelent, azonos című könyvével. A katonai gerillaharc taktikájából született az elnevezés, amelynek során kis erőforrásokkal, meglepetésszerűen, a váratlan helyzetek kihasználásával érnek el nagy hatást. A marketingben a szokatlan, meghökkentő, humoros vagy épp elgondolkodtató megoldások adják az erejét, amiről azután beszélni kezdenek a fogyasztók, és ezáltal a márka üzenete továbbterjed. Így magas ROI-t (Return on Investment) kapunk, ha sikerül jelentős médiamegjelenést elérni, a márkaismertség jelentősen növekszik. Az elkötelezettséget is építi, hiszen az általában interaktív vagy meghökkentő kampányok bevonják a fogyasztókat, ami erősíti a márkához való kötődésüket. A nyilvánvaló eredmények hatására később a nagy költségvetéssel bíró vállalatok is átvették ezt a megoldást.
4 példa gerillamarketingre
UNICEF – Tap project. A 2007-ben indult és több éven át futó nagyszabású adománygyűjtő kampány egyik elemeként egy automatát helyeztek egy New York-i utcára, amely látszólag különböző típusú „koszos vizet” kínált (pl. malária, kolera, tífusz ízűt), 1 dollárért. De nem víz jött belőle, hanem egy tájékoztató üzenet a szennyezett víz okozta problémákról. Arról is tájékoztatták az érdeklődőket, hogy 1 dollárral 40 napra elegendő tiszta vizet biztosíthatnak egy gyermek számára, és ezt az adományt azonnal át is adhatták. Maga az egész kampány rendkívül hatékony volt, az évek során több mint 6 millió dollárt gyűjtöttek össze vele.
McDonald's – Óriáskrumpli gyalogátkelő. A McDonald's gyalogátkelőhelyeket alakított át úgy, hogy a csíkok óriási hasábburgonyára hasonlítottak, mellé pedig a cég logóját festették az aszfaltra, illetve egy-egy étteremhez vezettek a zebrák. Az ötletet többször is bevetették, például Svájcban 2010-ben, Malajziában 2022-ben.
SOS Gyermekfalvak – A kórházban hagyott kisbabákért. Egyik kedvencünk egy hazai példa, Varró Gabriella tavaly őszi akciója, akivel korábban interjút is készítettünk. Az állami gondoskodásban élő gyermekek napján, október 7-én Budapesten 9 helyszínen provokatív megmozdulásként köztéri szobrokra kendővel felkötöztek egy-egy játékcsecsemőt.
Frontline – Hatalmas kutya. Egy másik, nagyon kedves ötlet egy bolhaírtó szer reklámja, amit egy plaza padlóján helyeztek el egy hatalamas kép formájában: felülről nézve a járókelők úgy néztek ki, mint a kutya bundájában mászkáló bolhák.
A gerillamarketing tehát rendkívül hatékony eszköz azok számára, akik kreatív és emlékezetes módon szeretnének kitűnni a reklámzajból. A Szerencsjáték Zrt. pedig egyedülálló helyzetben van a piacon, hiszen márkajelzésre sincs szüksége ahhoz, hogy mindenki tudja, a lottóról van szó egy ilyen nagyértékű nyeremény kapcsán. Ha pedig mégis a szerencsés nyertes az oktogoni épületháló megrendelője, akkor kételkedünk az állításában, miszerint „Ígérem, hogy jól fogok a pénzzel bánni.” Rögtön rácáfolt.