Hat trendcsoportba gyűjtötték össze azokat a témákat, amelyek meghatározzák majd 2025-öt a várakozások szerint: tizenhárom, különböző szektorokból érkező döntéshozó insightjai teszik érdekessé, relevánssá és hitelessé az idei évvel kapcsolatos előrejelzést.
Lássuk, mit várnak a szakértők 2025-től!
Globalizálódó világban lokálisan helyt állni
Egy dolog biztos csak: a változás, és ez az idei évre is áll. Túl sok a kérdés, az ismeretlen, és ezt nemcsak elfogadni kell, hanem késznek kell lenni alkalmazkodni is a nehéz terephez.
A marketing- és kommunikációs trendek a globális irányzatba simulnak bele, azonban helyi sajátosságok is jellemzik majd azokat.
Hozzá kell szokni ahhoz is, hogy a lokális piacon tovább nő a külföldi szereplők száma, így nehéz lesz piacrészt fenntartani: a kulcs a bizalom megerősítése a fogyasztókkal kialakított kapcsolatok terén.
A közelgő választások előszelét jelentik az olyan gazdaságélénkítő jelenségek, mint az emelkedő családtámogatások vagy a munkáshitel megjelenése: ezek növelik a keresletet, ám felelőssége van abban a kereskedelem és a befektetési szektor szereplőinek is, hogy mennyire hiteles kommunikációval és marketinggel igyekeznek befolyásolni a fogyasztókat abban, hol költsék el extra bevételeiket. Az árérzékenység biztosan megmarad a fogyasztók prioritásainak sorában, így a promóciók továbbra is kulcsfontosságúak lesznek, de egyre nehezebb újabb lojális fogyasztókat toborozni egyes cégekhez. E téren a klasszikus promó lehetőségei kimerültek, az árakra kevésbé érzékeny rétegeknél valami újat is be kell vetni. Tény ugyanakkor, hogy sokba kerül új elkötelezett vásárlókra szert tenni, így felelősen és fenntarthatóan kell ezeket az akciókat is megtervezni.
Ebben a környezetben az adat valódi kincs: amelyik vállalat esetleg még nem kezdte meg adatvagyon felhalmozását, vagy annak kiértékelését, hátrányba kerül.
Testre szabott megközelítésekre, közösségek megszólítására, hitelességre, párbeszédre, szolidaritásra, partnerségekre, azonnaliságra és alkalmazkodóképességre van szükség ahhoz, hogy 2025-ben egy márka talpon maradhasson.
Az AI használata nem a holnap, hanem a ma kérdése
Az AI-eszközök egyre elérhetőbbek mindenki számára, azok felhasználása már nem a jövő, hanem a jelen problémája, a tudatos használat a következő nagy lépés. Valós idejű hangulatelemzésben, az ügyfelekkel való személyre szabott kommunikációban, 360 fokos touchpoint analízisekben, marketing analitikákban is bevethető az AI, azonban nem szabad szőnyeg alá söpörni az adatvédelmi kérdéseket sem, melyeket a technológia implementálása felvethet.
Az adatvezérelt marketing és az adatalapú döntéshozatal elengedhetetlen, segítségükkel a hiperperszonalizált marketing eszközét bevetve érhetők el a fogyasztók: a jövőbeli igények modellezéséig tart a repertoár, mellyel kiszolgálható a vásárló. Ehhez persze megfelelő mennyiségű és tisztaságú adat kell.
Ez is alátámasztja a digitalizáció ordító szükségességét: az AI használata a fenti előnyök mellett költséghatékonysághoz is vezet, és a B2B szektorig elér.
A kísérletezés időszaka ez, melyben kiderül, ki hogyan és mire tudja használni a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket.
A tartalmak a socialben terjednek
A videós tartalmak egyre fontosabbak, ez pedig a márkák és a tartalomgyártók minden korábbinál erőteljesebb összefonódásához vezet. A figyelem a közösségi médiára vetül, a tévéreklámok és az online portálok is vesztesei lehetnek a türelmetlen közönség preferenciaváltozásának. Amit eddig 40 másodpercben is nehéz volt megtenni márkaépítés terén, azt most 15 másodpercben kell, felértékelődik a helyi influenszerek, a behind the scenes tartalmak fontossága.
A TikTok-stílusú, rövid videók népszerűségének növekedését várják, ehhez a trendhez igazodnak várhatóan más platformok is, ám a YouTube-on a hosszabb, elemző tartalmak, videocastek szakíthatnak nagyot. A fogyasztók eközben felismerik, hogy nagy felelősségük van abban, felismerik-e, mi az, ami igaz és valódi, és mi a mesterségesen kreált, fake.
Új médiumok éve lehet az idei
A mikroközösségek megcélzása lehet az év fontos lépése, ez létrejöhet okostévén megjelenített reklámokkal, melyeket kevésbé éreznek tolakodónak az emberek.
A connected tv-ben és a SVod/TVod streamben nagy lehetőségek rejtőznek: ez a forradalom újfajta gondolkodásmódot kíván meg.
Újszerű médiamixekben érdemes gondolkodni: idén már a béta generáció tagjai születnek meg, az alfák fogyasztotta csatornák lassan dominánssá válnak, miközben a hirdetők még a Z generációra történő átállással sem barátkoztak meg teljesen. Aki át mer lépni a fiatalok preferálta platformokra, nagyot nyerhet, nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy az idősebb generációkat még mindig inkább Instagramon, Facebookon vagy épp értékesítési helyeken érhetik el a hirdetők.
A marketing 2025-ben legyen etikus
Értékközvetítés és a társadalmi igények fókuszba állítása: ezeket 2025-ben elvárják a márkáktól, főként a fiatalabb fogyasztók. Nő az érdeklődés a zöld brandek irányába, a greenwashinggel szembeni ellenállás pedig egyre erőteljesebb. Nemcsak a fenntarthatóság és az ESG (fenntartható fejlődési célok) lesznek fókuszban idén marketing terén, de nő az employer branding jelentősége is: kifelé történő kommunikáció helyett a munkaerő megtartására irányuló erőfeszítésekről szólhat az esztendő. Az etikusság kapcsán az adatokról sem szabad megfeledkezni: a fogyasztói adatok védelme kiemelt jelentőséggel bír.
Cselekvő, teremtő marketing kell
A márkák igazodási pontot jelentenek a fragmentált figyelmű társadalomban, ez pedig felelősséget jelent: az aktuális kihívásokra nyújtott valós megoldásokat is elvárják a fogyasztók a brandektől. A technológia térnyerése mellett az emberi faktornak is meg kell maradnia, az emberekben ugyanis még mindig jobban bíznak a fogyasztók, mint az adatban.
A dubaji csoki kapcsán kibontakozott őrület rámutatott a reakcióidő jelentőségére is: a rutinok aranykorának egész egyszerűen vége.
A trendeket megfogalmazó döntéshozók névsora: Bánhegyi Zsófia, Kereskedelmi Igazgató (Szerencsejáték Zrt.), Beke Zsuzsa, Head of Global Communication, CSR and Public Affairs (Richer), Benedikt Károly, Marketing és Vállalati Kommunikációs Igazgató (KÉSZ Csoport), Gajdos Kristóf, Head of Marketing, Digital-marketing & E-commerce (Philips), Györe Márió, Marketingvezető (REGIO JÁTÉK), Harangozó Ferenc, Marketingkommunikációs vezető (OTP Travel), Horváth-Magyary Voljč Nóra, Kommunikációs Ügyvezető Igazgató (K&H Csoport), Hovanyecz Norbert, Ügyvezető Igazgató (SuperShop Kft.), Karczub-Lehoczky Fanni, Marketingigazgató (MediaMarkt), Kovács András Péter, Márka és Marketingkommunikációs igazgató (Yettel), Liptay Gabriella, Marketing és Kommunikációs igazgató (KPMG Hungary), Mérő Ádám, Digitalizációért Felelős Szenior Európai Igazgató szenior Európai Igazgató (The Coca-Cola Company), Metykó Tibor, Chief Customer Officer (Euronics), valamint Szauter Zsolt, Marketing Igazgató (Foodora).