Egy jól felépített márkán nem fog az idő vasfoga, az évtizedekkel együtt nemesedik, és generációkon átívelő rajongótáborra tesz szert. Ez a megmaradás garanciája, melyhez azonban a biztos jövő érdekében olykor szükség van némi változásra is.
A magyarul nemes egyszerűséggel márkaváltásnak nevezett rebranding nem feltétlenül a név megváltoztatását jelenti. Sok nagy márka esetén a külcsín, a logó, vagy éppen a színek újilnak meg. A rebranding segíthet az új fogyasztói körök felé nyitni, miközben a régi ügyfelek is megmaradnak. Nemrég a Törley Hungaria pezsgője öltött új köntöst; ennek apropóján szemezgettünk kedvenc, designváltáson átesett, hazai márkáink között.
A designváltás elkerülhetetlen?
A Törley Pincészetben az első pezsgőket még 1955-ben rejtették dugó alá - igaz, akkoriban még fehér címkéken olvashattuk a Hungaria feliratot. A 90-es években nyerte el a külső papírborítás a jelenlegi színét, ami immár frissebb formában, egyedi kialakítással jelzi, hogy a márka által képviselt, örök értékek tartják a lépést a világ alakulásával.
"Nem csak követi a trendeket, hanem folyamatosan megújulva együtt pezseg velük. A könnyed elegancia és a minden részletre kiterjedő stílusérzék egy új pezsgőzési trendet teremtett, ahogyan ezt a márka jelmondata is megragadja: Hungaria. Pezsgő másképp"
- foglalták össze a gyártó weboldalán a változás okait.
Egy ország saját márkái több évtizedes történetükkel bizonyítják, hogy kiállták az idő - és a fogyasztók - próbáját, azonban minden esetben körültekintést igényel a külső megváltoztatása, hiszen a legtöbben a szemük után mennek, ha vásárolnak. Több nagy hazai kedvenc esett már át sikeresen a Hungariahoz hasonló designváltáson története során.
Mindannyiunk kedvenc csokija új szoknyában
A diszkoszvető képével ellátott Sport szelet talán a vásárlóiban a legmélyebb nyomot hagyó rebrandingelt hazai termék. A Mondelez az évtizedes töretlen népszerűség ellenére tavaly végleg kivonta a forgalomból a csokoládé retró külsejű típusát. A márka több mint 71 év után a környezet- és egészségvédelemmel indokolta, hogy miért szűnik meg Sport szelet tömegek által kedvelt, ezüstpapíros csomagolású formájának árusítása.
A kisebb méretű csokikban az az igazán különleges, hogy évtizedeken keresztül párhuzamosan megőrizték a modern, a rajongók által szoknyásként emlegetett verzióval együtt a retro designt. A cég tavalyi döntése a körültekintően megkomponált rebranding elemek - közösségi média-tartalmak, videóüzenetek - ellenére valóságos kommentáradatot váltott ki a retro Sport szelet rajongóiból. Még napjainkban, egy évvel a bejelentést követően is rendszeresen kifejezik ezirányú hiányérzetüket a kommentelők a Sport szelet közösségi médiás felületein. A tömegek által, évtizedek óta kedvelt ízvilág azonban megmaradt, a régóta jelen lévő, szoknyás borítású termék pedig már újabb ízekben is hódít, így a márkán nem ejtett csorbát a változtatás.
Régi italok reneszánsza
A ködös, téli óvodai reggelik és napközis táborok ízélményét idéző cikóriakávé, a Maci Gyerekkávé is új köntösbe bújtatva támadt fel nemrégiben. A még a Monarchia időszakát megelőzően, 1822-ben a Franck Henrik és Fiai által alapított osztrák kávéüzem reformkorban is kedvelt terméke évszázadok óta őrzi népszerűségét.
A Maci Gyerekkávét érintő változás külön érdekessége, hogy a rebrandingért felelős designer honlapján betekintést nyerhetünk abba, mi indokolta a változtatás egyes elemeit, és pontosan miért úgy alakították ki a csomagolást, ahogy. Mivel ebben az esetben egy kifejezetten kisgyermekekre optimalizált termékről van szó, olyan apróságok is hangsúlyossá váltak az új címke megkomponálásakor, mint például az, hogy a medve merrefelé néz.
"Mivel a fogyasztói célcsoport (gyermekek) a való életben is azt tapasztalja, hogy a felnőttek lefelé nézve tartják velük a szemkontaktust, így a dobozon elhelyezett maci figura is lefele néz, ezzel hozva létre a korosztály számára már megszokott szemkontaktus pozíciót."
- írja a felfrissült külsőt megtervező Barna Design.
Ami az elmúlt kétszáz évben piaci folyamatoktól függetlenül sikerült a Macinak, számos márka esetében nem hozott fellendülést. A 2024-es év nagy visszatérője, a Zircen gyártott Bedeco kakaót például nyolc év szünet után tölthetjük újra a bögréinkbe.
"Régóta tervben volt, hogy kezdünk valamit a Bedeco márkanévvel. Év elején egy felmérésünkből kiderült, hogy a vásárlóink többsége ismeri a Bedeco kakaó fogalmát és 97 százalékuknak pozitív emlékei voltak a termékről" – árulta el Fetter Ármin marketingvezető. Az újjászületett forró innivaló megjelenése és íze hajaz a régi időkre, összetételben viszont megújult gyermekkorunk kedvenc itala.