Hogyan kell eladni úgy egy autót, hogy a reklámjában meg sem mutatják? Nem kell hozzá más, csak kreativitás, egyediség, egy csipet humor és néhány tyúk.

A Chicken néven ismertté vált reklám a mai napig a Mercedes – és az autóipar – történetének egyik legemlékezetesebb és legsikeresebb reklámja. A képsorok egyedi, egyszerű és humoros módon mutatják be, mitől is annyira különlegesek a gyártó termékei: egy igazán kreatív hasonlattal szemléltetik az egyébként rendkívül bonyolult technológiai újítást, amely az autók stabilitásáért felel.

STABILITÁS MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT

A legtöbb autógyártó egyik legnagyobb aduásza – a méret és a megbízhatóság mellett – a felfüggesztés, amelynek köszönhetően a sofőr és utasai a leggöröngyösebb úton sem érzik úgy magukat, mint a hetes busszal átszelve a Nagy Lajos király úti kereszteződést. Az ezért felelős technológia azonban igen bonyolult, ezért a Mercedes kreatívjai inkább meg sem próbálták elmagyarázni azt. Helyette egy olyan hasonlatot találtak, amivel bárki számára egyértelmű, miről is van szó.

Köztudott tény, hogy a tyúkok rendelkeznek egy egészen különleges képességgel: ha felemeljük őket, bármilyen irányba mozgathatjuk a testüket, a fejük teljesen mozdulatlan marad. Ezen természetes reakciójukat állították párhuzamba a Mercedes-Benz Magic Body Control nevű technológiájával. Vagyis ahogyan a szárnyasok feje sem mozdul, úgy egy Mercedes autó is stabil marad, bármilyen minőségű úton is közlekedjen.

Hatalmas siker, örök emlék

A reklám komoly népszerűségnek örvendett mind a nézők, mind a szakma körében. Az Auto Express magazin online szavazásán a voksok több mint 50%-ával a Chicken lett a 2013-as év autóreklámja, az ikonikus képsorok pedig a mai napig fel-feltűnnek a videómegosztó oldalakon.

Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a gyártó egyszerű, humoros és kreatív módon mutatott egy bonyolult technológiát, így nem veszítettek érdeklődőket amiatt, hogy esetleg nem értették az üzenetet. Sőt, olyanok is elismeréssel kezdtek nyilatkozni a Mercedesről, akik korábban nem is foglalkoztak a márkával. Másrészt pedig a vállalat mellett szólt, hogy prémium márkaként be merte vállalni, hogy humort csempésszen a reklámjába.

Piaci hatás

A luxusautók gyártóira korábban a komolyság volt jellemző, ám a Mercedes okos humora a prémium brandeket is ösztönözte arra, hogy éljenek az intelligens poénok adta lehetőségekkel.

Emlékezetes képsorokat láthattunk például egy évvel később a Jaguar British Villains kampányában is, amelyben brit színészek által megformált filmbéli gonoszok ültek a volán mögé, kiemelve a márkában rejlő erőt és eleganciát.

Meddig lehet elmenni?

Korábbi cikkünkben Pécsi Balázs luxusszakértő járta körbe annak kérdését, vajon egy prémium márka mennyire engedheti meg magának azt, hogy a kampánya poénos legyen. Az biztos, hogy túlzásba esni nem szabad, de a fentiekhez hasonló okos megoldások garantáltan sikert akartnak.

Címkék