Bár az Önszabályozó Reklám Testület az Adrenalin Energy Drink hirdetéséről konkrétan nem mond véleményt, aggályosnak nevezte az olyan üzeneteket, mint amilyet a cég megfogalmaz. Különösen, ha fiatalkorú a célközönség.

A Magyar Reklámszövetséghez hasonlóan az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) is úgy véli, hogy bár egy jogszerűen gyártott és forgalmazott termékkel kapcsolatos ellenérzés önmagában nem teszi elfogadhatatlanná az adott termék reklámját, etikai szempontból minden olyan promóció aggályos, amely üzenete az addikcióra szólít fel, a függést, függővé válást bátorítja, különösképpen a sérülékeny fogyasztó közösségek (például a fiatal- vagy kiskorúak) megszólítása esetén – derült ki a válaszból, amelyet Gerendi Zsolt, az ÖRT főtitkára küldött szerkesztőségünknek.

Portálunk azért kereste meg a szervezetet, mert szerette volna megtudni, reklámetikai szempontból aggasztónak tartja-e az Adrenalin Energy Drink rendhagyó hirdetését, amelyről nemrég itt írtunk bővebben. A szóban forgó plakáton egy fiatal (akár 18 éven alulinak is nézhető), számítógépes konzolt tartó nő szerepel azzal a szöveggel, hogy “Lenyomoooooom!”, miközben a kép sarkában látható energiaital dobozain az a szlogen olvasható, hogy: „Feel the adrenalin. Get addicted.”, azaz „Érezd az adrenalint! Válj függővé!”.

A hirdetéssel kapcsolatban korábban Zacher Gábor toxikológus a MediaFuture-nek úgy nyilatkozott, noha nem ért egyet azzal, hogy az energiaitalokat be kéne tiltani a 18 éven aluliak számára, a hirdetés szerinte problémás, hiszen a reklámnak az az üzenete, hogy válj függővé egy olyan országban, ahol a különböző függőségek komoly problémákat okoznak. Zacher Gábor azt is hozzátette: meglepné, ha az említett szlogen nem sértené az átlagember erkölcsi érzékét. Az eredeti cikk megírásakor a Magyar Reklámszövetséghez (MRSZ) fordultunk, amely jelezte: etikai bizottságuk fogyasztói panasz esetén folytathat le eljárást a reklámetikai kódex alapján konkrét, beazonosítható reklámra vonatkozóan, de általánosságban nem minősíti, véleményezi a közzétett reklámokat, a szóban forgó hirdetés ügyében pedig addig nem érkezett hozzájuk panasz.

Hasonló álláspontról számolt be az ÖRT főtitkára is. Gerendi Zsolt nyomatékosította, hogy az említett reklám nem volt náluk előzetes véleményezésen, és panasz sem érkezett a megjelenéssel kapcsolatban hozzájuk. Mivel pedig az ÖRT részéről nem gyakorlat az, hogy nyilvánosan véleményezzen, minősítsen egy reklámot a megfelelő eljárás (az érintett reklámozó és szakértők álláspontjának ismerete) nélkül, így ezt az Adrenalin Energy Drink esetében sem kívánják megtenni.

Ennek ellenére, az adott példán keresztül, „a reklámok vizsgálatával kapcsolatos szemléletükre vonatkozóan” általánosságban jelezte, az élelmiszer reklámok esetében különösen fontos szempont az is, hordoz-e a reklám olyan üzenetet, hogy az adott termék rendelkezik valamilyen jótékony egészségre gyakorolt hatással (pl. energizál, serkent, stb). A reklámozó ugyanis csakis olyan állításokat alkalmazhat, amelyeket az EFSA (European Food Safety Authority / Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság) korábban engedélyezett. A szervezet vizsgálná továbbá azt is, hogy a reklám idegen nyelv használata esetén a nyelvtörvény előírásait betartja-e.

Az Igazságügyi Minisztérium lépett

Az energiaitalok forgalmazására vonatkozó szabályok világszerte eltérőek. Olyan országok, mint például Norvégia, Lengyelország, Litvánia, Izland, Uruguay és Törökország az energiaitalok értékesítését különböző korosztályok esetén korlátozták, miközben az Egyesült Államokban egyelőre nincsen semmilyen megkötés. Magyarországon év elején a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) képviselői azt kezdeményezzék, hogy törvényben tiltsák be az energiaital-fogyasztást a 18 év alatti korosztály számára. Az Igazságügyi Minisztérium honlapján múlt pénteken közzétettek egy rendelettervezetet is, ami már pontosan meghatározza, milyen tartalmú energiaitalokat nem szabad 18 éven aluliaknak eladni.

A rendelet tervezet szövege alapján

a tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére nem értékesíthető, illetve nem kiszolgálható energiaital az olyan, a 2009 vagy 2202 VTSZ szám alá tartozó alkoholmentes ital, amely a) legalább 15 mg/100ml mennyiségben tartalmaz bármely, a metil-xantinok csoportjába tartozó vegyületet (a továbbiakban: metil-xantin), vagy b) tartalmaz metil-xantint és a következő anyagok bármelyikét: ba) ginseng, bb) L-arginin, bc) inozitol, bd) glükuronolakton, be) taurin.

A metil-xantinok közé tartozik a koffein, azaz, amennyiben a jelenlegi formában életbe lép, gyakorlatilag megtiltanák az energiaitalok eladását 18 éven aluliaknak. A rendeletet július 20-ig lehet véleményezni.

A különböző reklámokkal kapcsolatban egyébként egyre több aggály merül fel a fogyasztók részéről. A tiszta és világos kommunikáció mellett aggályosak a diverzitásra és inkluzivitásra vonatkozó gyakorlatok is.

Címkék