A tavalyi marketing kampányokban továbbra is a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem, az AI és a jövőt fenyegető kérdések voltak fókuszban.

2023-ban sem tétlenkedtek a marketing és reklám szakmában; rengeteg márka állt elő vicces, nosztalgikus és sokszor meglepően nagy port kavaró stratégiákkal. Összeállításunkban néhány olyan nemzetközi kampányt mutatunk be, amiket bár imádtak a reklámversenyeken, mégsem kaptak igazi publicitást.

Pedig egy menő AI influenszer, egy mobilos játék fiktív eredettörténete, az elfogadás női szigete és az öt tonna újrahasznosított műanyag története mind megér egy tartalmasabb szakmai beszélgetést. 

Az év legtöbbet díjazott kampányai

„Morning After Island” - Ogilvy Honduras

A Morning After Island kampány a Grupo Estratégico PAE innovatív kezdeményezése, amelyet az Ogilvy Honduras készített. A kampány azon 2009-es rendelet hatályon kívül helyezésére törekedett, amely megtiltotta a sürgősségi fogamzásgátló tabletták értékesítését, forgalmazását. A honduras-i nők akár hat év börtönt is kaphatnak, ha fogamzásgátlással élnek, mindezek miatt minden negyedik 18 év alatti lány nem kívánt terhesség áldozata lesz. A  Morning After Island felhívta a figyelmet az emberi jogok csorbítására, és arra, hogy ilyen esetben az egyetlen megoldás az adott terület elhagyása. Ezt szimbolizálja a nyílt vizen lévő „sziget”, ami egy biztonságos tér,  ahol a nők megvetés, szégyen és büntetőjogi felelősségre vonástól mentesen juthatnak hozzá a tablettához.

A kampány átlépte az országhatárokat, és olyan globális mozgalmat generált, amivel nők millióinak segített. Mindez nagyszerű bizonyíték arra, hogy egy gerilla marketing kampányt hogyan lehet felhasználni társadalmi változások elindításához. A Morning After Island aranyérmes lett a Clio Awards-on, több kategóriában is díjazott lett a D&AD Awards-on, elnyerte a Global SABRE Awards és a latin-amerikai SABRE Awards platina SABRE-díját, illetve a Cannes-ban az Egészség és wellness kategóriában Arany Oroszlánnal ismerték el.

„Clash From The Past” -  Wieden+Kennedy

A Clash of Clans – ami napi 300 millió felhasználójával a világ egyik legsikeresebb mobilos játéka – tavaly a tizedik születésnapját ünnepelte. A cég meglovagolta a most divatos nyolcvanas-kilencvenes évek „retró-arcade videójáték” hullámát, és gyakorlatilag saját, fiktív eredettörténetet kreált. A kampány során hamis 40. évfordulót ünnepelt, amelyben a rajongókat egy alternatív, 1982 óta létező univerzumba invitálták. A koncepció során a Clash of Clans-t egy '90-es évekbeli arcade játékgéppé, majd egy kétezres évekbeli open-world játékká formálták. A cég számos nagy márkával (General Mills, Champion) kötött partnerséget, amiknek segítségével (az akkori divat, élelmiszerek megidézésével) hiteles módon lehetett visszarepülni a 80-as, 90-es évekbe. 

A kampány során a játékokon felül kiadtak egy 20 perces dokumentumfilmet Clash from the Past címmel, amely tovább szőtte a kamu-eredettörténet ötletét, gyakorlatilag a Clash játékbirodalom felemelkedését és bukását mutatta be. A kampány a nosztalgia-faktorral operálva igazán emlékezetesen ünnepelte meg ezt a mérföldkövet, és sikeresen bevonzotta a Clash of Clans rajongói közösséget, akik több mint 65 millió youtube megtekintést generáltak. Ennek köszönhetően a  Clash From The Past hazavihette a 2023-as Clio Entertainment Grand Award-ját a játékok kategóriában, két nagydíjat is nyert Cannes-ban, a D&AD Awards 2023 díjátadón pedig a Graphite Pencil díjat zsebelhette be az „Integrált kampány” kategóriában.

„Lu From Magalu” - Ogilvy Brasil

Az Ogilvy Brazília által készített Lu From Magalu marketingkampány egy virtuális influenszer megalkotásával sokkolt, akit (vagy amit) egy brazil kiskereskedelmi vállalat számára fejlesztettek ki. Ugyan a Lu névre keresztelt tartalomgyártó 2003-ban született, akkoriban azonban még csak egy hang volt a Magazine Luiza e-kereskedelmi weboldalának boltjában. 2023-ra Ma Lu már egy olyan virtuális influenszer, akivel bármit el lehet adni, egy olyan hatékony médiakarakter, aki több mint 31 millió követőt ér el, és aki segített a Magazine Luiza-nak a legnagyobb kiskereskedelmi vállalattok közé emelkedni. 

Lu gyakorlatilag mindenhol ott volt 2023-ban: táncolt Brazília leghíresebb énekesnőjével, szerepelt DJ Alok klipjében, megjelent a Vogue címlapján és TV műsorokban is megfordult. Az influenszernek valódi együttműködései lettek, olyan nagy márkákkal is együtt dolgozhatott, mint a Red Bull, amelynek kampányában meg is illusztrálták őt az energiaital cég már jól ismert stílusában. Bár a techno-pesszimisták számára hátborzongató lehet egy virtuális influenszer gondolata, Lu története előrevetíti az AI használatát a marketing és reklámiparban. Képes rácáfolni arra a megközelítésre, hogy csak hús-vér emberek promotálhatnak és influálhatják a vásárlókat.  A Lu From Magalu tarolt a 2023-as Clio Awardson, ahol több kategóriában is díjazott lett. Bronzérmet kapott „National”, ezüstérmet „Digital/Mobile” és Grand Award-ot „Use of talent & influencers” kategóriában.

„Corona Plastic Fishing Tournament" - We Believers

A New York-i We Believers által készített Corona Plastic Fishing Tournament marketingkampány célja az óceánokban keletkező műanyaghulladék problémájának kezelése volt. A kampány egy mexikói műanyaghorgász-versennyel kezdődött, amelynek keretében helyi horgászokat vontak be azzal a céllal, hogy műanyaghulladékot gyűjtsenek a tengerből. Összesen több mint 150 közösségi tag vett részt a nagy horgászatban, akik több mint 15 órát töltöttek műanyaghalászattal. A kezdeményezés később globális léptéket vett, a világ minden tájáról sikerült bevonni embereket, akik óriási mennyiségű hulladékot pecáztak ki közösen, és értékesítették azt újrahasznosítással foglalkozó vállalatoknak. 

A kezdeményezés nem csak a vizeken, de a halászokon is segített, akiknek a megélhetése került veszélybe a túlhalászat és szennyezett víz okozta megcsappant halállomány miatt. A Corona a kampány eredményeképpen öt tonna műanyaghulladékot hasznosított újra a vizekből világszerte. Az összegyűjtött hulladékokból halászoknak szánt eszközök, köztéri padok, táskák, pólók, szobrok és bútorok fognak készülni. A Corona Plastic Fishing Tournament több kategóriában is díjazott lett a D&AD Awards-on. A mexikói sörgyártó cég gerilla marketing kampánya nyert „Community Activations”, „Experiential/Responsible Activations”, és „Media/Events & Stunts” kategóriában is. A Clio Awards-on „Grand Award”-ot kapott a „Direct/Experience/Activation” műfajon belül, emellett még Cannes-ból is hazahozott egy arany, egy ezüst és egy bronz minősítést.

 

(Borítókép: Ezra Acayan / Getty Images )

Cimkék