Az eredményekből úgy tűnik, hogy a Black Friday már nem vonzza annyira a vásárlókat, mint régebben. Azonban az idei forgalom így is impozáns lehet. A digitálisan affinis internetezők közel kétharmada (63%) továbbra is célzottan keresi az akciós ajánlatokat ebben az időszakban, amely egyre több ideig tart. A kereskedők ugyanis hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek felkelteni és megtartani a vásárlók érdeklődését, a fogyasztók pedig ennek megfelelően terveznek: tavaly mindössze 11%-uk mondta, hogy a Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.
"A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak" – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.
Elégedetlenség és anyagi nehézségek
A vásárlók tavaly nem voltak túlzottan elégedettek a promóciókkal: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték az 1-től 5-ös skálán. A célcsoport kétharmada (68%) már akkor is úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja a vásárlási szokásait. Emellett az anyagi nehézségek is tovább rontják az összképet. A válaszadók több mint fele (53%) nem érdeklődik a vásárlós nap iránt, minden negyedik válaszadó (26%) pedig anyagi nehézségek miatt nem tervez költekezni.
Érdekes fejlemény, hogy ezzel párhuzamosan csökkenni látszik az impulzusvásárlás: míg korábban a Black Friday során sokan vásároltak hirtelen felindulásból, idén a válaszadók háromnegyede nem tervez váratlan költéseket. A vásárlást tervezők többsége (60%) olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna. Szintén a tudatosságot mutatja, hogy a válaszadók 42%-a kifejezetten erre az időszakra időzíti a karácsonyi ajándékok beszerzését, így a kereskedők közötti verseny már nem az extra, hanem a tervezett költésekért folyik.
"A Black Friday hőskorában, a Covid előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat" – mondta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.
Egyre népszerűbbek az olcsó, külföldi weboldalak, de továbbra is sokat költünk
Szintén az árérzékenységet mutatja, hogy egyre népszerűbbek a külföldi weboldalak, mint a Temu vagy az Aliexpress. A válaszadók 28%-a valószínűleg fog vásárolni ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt.
Az online vásárlás egyébként is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44%-a csak a neten keresgél akciókat, és 34% az, aki a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd. Magyarországon a vásárlók mindössze 8%-a keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat a Black Friday alkalmával.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48%-a okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztató-elektronikai eszközöket keresők aránya 32%, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. Háztartási kis- és nagygépeket 62%-uk tervez vásárolni, különösen a kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik kereslet.
Mindezek után némiképp váratlan fordulat lehet, hogy a kutatás szerint a Black Friday vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintot jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, a forgalom akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.