Egészen szokatlan körülményekhez szokatlan módszerekkel alkalmazkodni: az Internet Hungary 25., jubileumi kiadásán több előadás témája is ez az alaptézis volt. Az Indamedia szakembereinek meglátásai egybevágnak: innoválni, nehezített pályán is csak előre menekülni szükséges ahhoz, hogy ne csak életben maradjon, hanem fejlődjön is egy médiacég és annak kiadványai.
Az Internet Hungary Siófokon két napon át firtatja üzlet, marketing, kereskedelem, tartalomgyártás, újmédia, mesterséges intelligencia és befolyásolás témakörében a hazai és a tágabb értelemben vett digitális szféra trendjeit, kérdéseit, dilemmáit és kihívásait. Az október elsejei napon a MediaFuture-t is kiadó Indamedia cégcsoport több vezetője is fontos témákat járt körbe a konferencián: ezek középpontjában a változásokhoz való alkalmazkodás mellett a változás iránti igény is ott volt.
A digitális már nem elég
A digitális világ megtorpant, megállt a fejlődése, ennek oka pedig meglehetősen egyszerű: nincsenek új felhasználók, akik belépnének ebbe a világba, nincsen olyan nagyobb fogyasztói csoport, amelynek az internetre való belépését várhatnánk – foglalta össze az Újmédia szekcióban előadó Bognár Bálint, a DisplayNOW Zrt. vezetője azt a kiindulópontot, amely meghatározza a szereplők lehetőségeit.
„2019 óta nominálisan igen, de reálértéken nem nőtt a piac, egyre több szereplő küzd ugyanannyi bevételért” – summázta, hozzátéve, hogy a felhasználók figyelmének komoly részét olyan nemzetközi szereplők kötik le, mint a Google vagy a Facebook. A látogatószámok alakulására ezeknek a techcégeknek ráadásul negatív a befolyása.
A könnyűnek semmiképp sem nevezhető helyzetre sokféle válasz adható Bognár szerint. A következő utakat látja reálisnak:
- a core business fejlesztése, akár új termék indítása vagy vásárlás útján. Az előbbi nemcsak költséges, de nem is garantált, hogy kifizetődő, az utóbbival pedig nem garantált, hogy a vágyott célközönséget sikerül elérni
- racionalizálás, azaz költségcsökkentés, amelyből ugyanakkor nehéz visszafordulni, ha mégsem hozza a kívánt eredményt
- az előfizetői modellek felé nyitás, melynek nehézsége, hogy a magyarok nem szívesen fizetnek tartalomért, ez az attitűd nehezen változtatható meg
- új piacra való belépés.
Az IndAmedia válaszai az Internet Hungary-n
Az Indamedia esetében ez utóbbiról beszélt, megvilágítva azt is, hányféle módon valósítható meg ez. A cégcsoport működésében a rendezvények egyre erőteljesebb lábként jelennek meg, idén olyan események köthetők az IndaEvents nevéhez, mint a közel 3000 főt megmozgató Parkoló Parádé a Totalcar égisze alatt, a másodjára megrendezett, kétnapos AI Summit, mely a régió legnagyobb mesterségesintelligencia-konferenciája, vagy a tömegrendezvénnyé avanzsált DOGZ Fesztivál és konferencia 3500 látogatóval. Nem áll meg ugyanakkor itt az új piacok meghódítása: az IndaPress könyvkiadással, a Dialogue pedig kreatív igények kielégítésével állt csatarendbe. Elindult új magyar streaming platformként az IndaPlay is, mely jelenleg ingyenesen elérhető módon kínál professzionális, szerkesztőségek készítette tartalmakat, és pár hetes működése során máris tető alá hozott egy együttműködést is az RTL Klubbal az Árulók kibeszélőshow kapcsán.
„Digitális cégként hamar szembesülünk azzal, hogy a növekedés nem csak a digitális térben valósul meg” – zárta gondolatait.
A márkanévváltás nagy befektetés
Ennek jó példája a márkanévváltáson átesett Economx sztorija is, amelyet Ziegler Gábor, az Indamedia vezérigazgatója osztott meg hallgatóságával a Content szekcióban. Az egykor napi.hu-ként megismert gazdasági oldalt pár éven belül piacvezető pozícióba, a leggyakrabban hivatkozott gazdasági oldalnak szánó ambíció kiindulópontja a vezérigazgató elmondása szerint egy szegmensében második-harmadik helyre csúszott, kissé diszkont jellegű oldal volt. Külsejében sem tudott igazán vonzó képet mutatni, és tartalmi kivetnivalókat is hagyott maga után, mielőtt tartalmi előkészítést követően 2023 szeptemberében nevet és dizájnt váltott: ekkor született meg a mai Economx.
Az új névhez és arculathoz prémium konferenciákat – amilyen az AI Summit is -, az online világon túli jelenlétet és erős tartalmat álmodtak meg, utánközlések helyett saját anyagokkal, több hírrel, elemzésekkel, háttéranyagokkal: elsődleges hírforrásnak szánták a prémium pénzügyi oldalt.
Mint azt Ziegler Gábor elmondta, sokáig tartott, mire az új márkanévvel a kitűzött cél felé öles lépteket tudtak tenni, 11 hónap után azonban beértek erőfeszítéseik, és az Economx arra a pályára állt, amelyre szánták – idei 10 legolvasottabb napjukból 8 az augusztus-szeptemberi időszakra esett.
„Célunk a hírelsőség gazdasági témákban, de azt érezzük, hogy nem érjük el közvetlenül a közönségünket, még a jó témákkal sem, éppen ezért napokon belül jön az Economx-alkalmazás” - jelentette be.
A minőség sosem lehet másodlagos
A női lapok a jelenlegi turbulens médiapiacon való választásainak súlyáról beszélt a konferencián Reiber Gabriella, a MediaFuture-t is kiadó IndaWorld Publishing ügyvezetője, egyben a Dívány főszerkesztője. Felhívta a figyelmet arra, hogy a turbulens időszak már évek óta tart, de egyre jobban felgyorsul és mostanra a magazinpiacot is elérte az online térben. Meglátása szerint többféle lehetséges válasz képzelhető el az átalakuló helyzetre:
- felgyorsult működés, az aktualitásokra való reagálás, hírezés
- a mennyiséggel szemben a magasabb minőség előtérbe helyezése
- a populáris tartalmak előtérbe kerülése, akár a trashbulvár szintjéig.
Saját kiadványa, a Dívány fejlődéséről elmondta: hamar kitűzték a minőség követelményét zászlajukra, mely mellé a folyamatok állandó elemzése és az aktuális viszonyokra adott gyors reakciók is felzárkóztak.
A hitelességnek szintén nagy szerepe van véleménye szerint az olvasók bevonzásában és megtartásában, melyet a szakértők megszólaltatása révén ér el az oldal.
Az értékteremtés és a látogatottság közt ugyanakkor nem feltétlenül kell szerinte választani.
„Minden médium ugyanazoknak az eszközöknek és technikáknak a használatára van rákényszerülve. A különböző kiadványok közti minőségkülönbség nem a címadásban jelenik meg, hanem az olvasók által táplált tartalmi elvárás teljesítésében és a cikkek kivitelezési színvonalában van” – fogalmazott, ezzel jelezve, hogy a figyelemfelkeltő címek mögött is lehet minőségi tartalom.
A Dívány a fenti elvek mentén – valamint podcast indításával és könyv kiadásával – az idei évet nagyon erős pozícióban kezdhette el, tavasszal pedig dizájnfrissítés által vált külső megjelenése is méltóvá a képviselt értékekhez. A letisztult, elegáns megjelenés a prémium online magazin valódi énjét tükrözi, melyet idén újabb könyv és videocast erősíthet meg.