Több nemzetközi kutatás is azt mutatja, hogy míg a PR-szakmában világszinten alapvetően a nők dominálnak, a vezetői pozíciókban sok helyen valamivel többen vannak a férfiak. Zámbó Annát, a Republic Group tartalmi igazgatóját kérdeztük e gondolat kapcsán a nemek közötti egyensúlyról és a női karrierútról a szakmában.

Mint Zámbó Anna elmondta, a leghíresebb magyar PR-vezetőket sorra véve egyenlőnek mondaná a női-férfi dominanciát a piacon, és a Marketing&Média kommunikációs szaklap idei marketing- és PR-vezetőket tartalmazó rangsora is ezt támasztja alá. Míg a PR tízes listán fele-fele arányban oszlanak el a férfiak és a nők, a marketinglistán négy nőt találunk, és mindkét rangsor élére női topmenedzserek kerültek. A marketingvezetők közül Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója lett az első, a PR-vezetők toplistájának élére pedig Beke Zsuzsát, a Richter Gedeon Nyrt. csoportszintű PR-, SCR- és kormányzati kapcsolatok vezetőjét választották. 

Zámbó Anna szerint ugyanakkor érdemes szétválasztanunk a vállalati és ügynökségi oldalt, mert az ügynökségi oldalon valószínűleg még több a női PR-vezető, és nagyon sok a hazai női ügynökségtulajdonos is. A vállalati oldalon viszont már jobban elcsúszhat az arány. Úgy véli, hogy ennek több oka van, az egyik pedig az, ami nem csak a PR-ban, hanem más szakmákban is igaz: a felsőbb vezetők gyakran attól félnek, hogy mire a nők top vezetői pozícióba jutnának, szülési korba lépnek.

A másikat egy PR-ra jellemzőbb problémaként említi: a PR ideális esetben közvetlenül a vezérigazgatóhoz tartozik, ezáltal nagy hangsúly kerül arra, hogy ő kivel tud jobban szót érteni. Ilyen esetekben sokkal inkább kérdésessé válik, hogy az adott cégvezető milyen egyéni preferenciákkal rendelkezik, és mennyire hajlamos nőket vezetői pozícióba tenni.

Emellett sajnos a mai napig felbukkannak olyan gondolatok, hogy a nők nem képesek jól vezetni, túl érzelmesek vagy túl érzékenyek. Pedig ez a férfi vezetőkkel is ugyanúgy megtörténik, ez egyszerűen személyiségbeli kérdés.

A szakmai kompetencia nem elég a vezetéshez

Mint Zámbó Anna mondja, van még egy kérdés, amire érdemes odafigyelni: attól hogy valaki jó a szakmájában, még nem feltétlenül lesz jó vezető sem nőként sem férfiként.

„Nagyon-nagy figyelmet igényel az, hogy egy csapatot vezess, motiválj, új termékeket dolgozz ki, megfelelj a vállalat financiális szempontrendszerének, ügyfelekkel foglalkozz, tenderezz és fejleszd is a csapatodat. Vezetőként a szakmával eltöltött idő maximum 40-50 százalék lehet, az összes többi vezetési feladat. Rengeteg PR-es tökéletesen ír stratégiát, ad tanácsot, prezentál -még akár egy junior vagy medior szakembert is irányítani tud. Hirtelen kinevezik és ott van egy nagy csapattal, akiket ahelyett, hogy támogatna, mentorálna és vezetne, opreatív feladatokat végez.”

Mint a szakember hangsúlyozza, ez mindkét nemre igaz. Ugyanakkor nőknél mindez még azzal is kiegészülhet, hogy egy idő után el is hiszik, hogy ők erre a pozícióra valószínűleg nem lennének alkalmasak, főleg, ha olyan környezetben dolgoznak, ahol a legtöbb vezető férfi.

A nemek közti egyensúly a leghatékonyabb

„Eközben minden létező kutatás azt mutatja ki, hogy azok a cégek a legprosperálóbbak, ahol egyenlő arányban vannak vezetőként férfiak és nők. Egyszerűen energetikailag sokkal szimbiotikusabb működést tud egy cég így kialakítani. Abban hiszek, hogy nem szabad egyik irányba sem eldőlni. A Republicban ez szuperül is működik, hiszen középvezetői és management szinten is legalább fele-fele arányban vannak nők. Sőt, sokszor még többen is vagyunk.”

„Ugyanakkor az is érdekes kérdés, hogy a csapatomban többnyire nők dolgoznak, és annyira várom mindig, hogy fel tudjunk venni egy szenior férfit. De 100-ból csak 4 jelölt férfi. Szóval ügynökségi szemmel azt kell mondanom, hogy ha férfi vezetőt akarnék felvenni, sokkal nehezebb lenne, mint nőt.”

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó PR-es legyen?

Zámbó Annát arról is kérdeztük, hogy más feladatoknak kell-e megfelelniük a nőknek, mint a férfiaknak ahhoz, hogy kitűnjenek. Úgy véli, ezen a téren lényegében ugyanazok a feladatok:

“Egy férfinak mit kell tennie ahhoz, hogy kitűnjön? Mindenkinek azt tudom javasolni - bármilyen nemű, identitású legyen -, hogy sok munka, szakmai alázat, folyamatos tanulás és nyelvek elsajátítása szükséges a vezetővé váláshoz. Egy PR-esnek műveltnek kell lennie, ez alapelvárás. Értenie kell az újságírókat, a szociokulturális környezetet, a fogyasztókat, és mindezt több szektorban kell jól teljesítenie. Szerintem ösztönszerűen kell hoznia a tudásvágyat, nem egy adott szektorban, hanem általánosan. Pont emiatt a PR-eseknek olvasottaknak kell lenniük, minden új technológiát ki kell próbálniuk. Nem szeretem azt, ha valaki nagyon maradi, például sok szakmabeli a PR-t a mai napig a sajtóközleményekkel azonosítja. Ez teljes félreértése annak, hogy hova tart ez a szakma. Azt gondolom, hogy a teljes content ökoszisztémák kihasználása jelenti az újgenerációs PR-t, legyen szó videókról, natív kampányokról, PPC-ről, social mediáról."

El kell hagyni az ódivatú keretrendszereket

A szakember szerint a nőkre és a férfiakra egyaránt vonatkozik, hogy el kell hagyniuk az ódivatú keretrendszerek búráját a szakma definiálásakor, hiszen ma például a legerősebb PR-felület a TikTok, ami edukál, szórakoztat, tartalmakat és szakértőket épít.

Ha pedig azt keressük, hogy egy nőnek miben lehet sajátos feladata e téren, akkor az, hogy minden olyan társadalmi dogmát lerázzon, amit adott esetben magába szívott a szakmai karrierje elején arról, hogy mire van predesztinálva.

„Álljon bele a lehetőségekbe, és kérjen olyan fizetést magának amivel elégedett, mert ma Magyarországon egy PR-esnek sokkal több a lehetősége, miután ez egy hiányszakma.Olyan fizetésért és olyan helyen dolgozzon, amivel elégedett, amit szeret. A legtöbb nő, aki alkalmas lenne vezetői pozícióra, elhiteti magával, hogy a soft skill-jei nem teszik őt alkalmassá. Lassan tíz éve vagyok a Republicnál, és soha nem éreztem azt, hogy nekem kevesebb lehetőségem lenne amiatt, hogy nő vagyok.”

„Más időzítésben működik egy női, mint egy férfi karrier”

Zámbó Anna szerint a vezető szerepre vágyó nőnek nagyon tudatosnak kell lennie a szakmai út tervezése során, mert teljesen más időzítésben működik egy női, mint egy férfi karrier.

„Egy nőnek tudnia kell pontosan, hogy ha gyereket akar vállalni, nagyságrendileg mi az az időzítés, amiben ezt el tudja képzelni. A karrierjét pedig úgy kell felépítenie, hogy ehhez igazítva elérje amit szeretne, felkészülve egy átmeneti kiesésre. (Direkt nem hívnám törésnek.) Ezért a legtöbb nő, aki tudatosan vezető szeretett volna lenni, rengeteget tett a karrierje első fázisába, lényegében gyorsított pályára állt. Ami nyilvánvalóan magával hoz sok más kérdést. Például így hamarabb kiéghet valaki, mert például 10-16 órát dolgozik, hogy elérje a célját.”

„Nyilván ez egy döntés, csak van egy pont, amikor az ember szervezete azt mondja, hogy azért ezt ne. Ez megmutatkozhat fizikai tünetekben, fáradtságban, kiégésben, nagyon sok válfaja van ennek. Arra is érdemes felkészülni, hogy az ember minél tovább csinálja, annál jobban élvezi, szereti, és nem biztos, hogy el akarja engedni.”

A szakember szerint viszont azt is fontos tudni, hogy nem lehet mindent patikamérlegen előre kitervelni.

„Hagyni kell egy pici mozgásteret, hogy ha nem pont úgy alakul, ahogy gondoltad, akkor is oké. Csak higgy magadban, a tervedben és csináld!”

Mint mondja, nem szeretné a gyerektémára felfűzni a kérdést, de valójában ez nagy különbség a férfiak és nők között, ami nem a szociális férfidominanciából vezethető le.

„Ha valaki vezető akar lenni nőként, akkor tudatosabban meg kell terveznie a karrierje első tizenpár évét, mint egy férfinak.”

Címkék