Az AI és a TikTok előretörése alaposan átrajzolhatja az információgyűjtés térképét, ez pedig a márkakommunikációra is hatással van. Hogyan változnak a keresési szokások a generációk tükrében és mire érdemes figyelniük a hirdetőknek? Erről kérdeztük Lunczner Ádámot, a Mindshare innovációs igazgatóját.

Mint a szakember elmondta, az AI előretörését két kategóriában érdemes értelmezni. Az egyik az a kategória, amikor nem közvetlenül a fogyasztók keresési szokásaira van hatással az AI, hanem a hirdetőket, a márkatulajdonosokat támogatja akár a tartalom előállítása, akár a hirdetések optimalizációja során. A végeredményt persze a fogyasztó látja minőségibb tartalom vagy jobban célzott hirdetések formájában, de így csak közvetett módon van rá, illetve a találatra hatással a mesterséges intelligencia.

A másik kategória viszont az, amikor közvetlenül a fogyasztó veszi igénybe a mesterséges intelligenciát a keresése során. Erre van egy relatíve új fejlesztése az OpenAI-nak, a SearchGPT, amely a már bevált és működő ChatGPT nyelvi modelljét ötvözi az interneten elérhető rengeteg információval és adattal, majd beszélgetés formájában próbál teljes körű információt és választ nyújtani. Itt a mesterséges intelligencia közvetlen módon van hatással a keresésre.

A SearchGPT felveheti a versenyt a Google-Lel?

Lunczner Ádám nem tartja kizártnak, hogy a SearchGPT a későbbiekben akár komoly versenytársa legyen a Google-nek. Mint mondja, az eszköznek jelenleg a prototípusa érhető el bizonyos felhasználók illetve kiadók számára, de a SearchGPT hamarosan megjelenhet önálló termékként is. Azt is könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy a ChatGPT-be fogják integrálni azokat a feature-öket, amelyek a prototípus tesztelésének során meggyőzőnek bizonyulnak.

Akár ez, akár egy ehhez hasonló technológia lehet konkurenciája a későbbiekben a keresőmotoroknak. Hiszen a felhasználó releváns tartalmakat keres, olyan információt, ami a legjobb választ tudja adni a kérdésére, és az sem mindegy, hogy mennyire gyorsan, mennyire kényelmesen jut hozzá ahhoz az információhoz, amit keres. Ha ezekre az igényekre egy OpenAI által fejlesztett szolgáltatás, a SearchGPT vagy a ChatGPT hatékonyabban fog tudni válaszolni, mint mondjuk egy Google vagy egy Bing, akkor benne van a pakliban, hogy valóban konkurenciája teremtődik a nagy keresőcégeknek. De azért azt sem szabad elfelejteni, hogy ahogy mi, szakemberek, úgy nyilván a Google is látja ezeket a tendenciákat, és biztosan ők is törekszenek arra, hogy minél fejlettebb terméket állítsanak elő a jövőben.

Nem mindenki a keresőmotorból gyűjti az információt

Alapvetően a változás leginkább az elmúlt két évben szembetűnő. Ugyanis ha generációnként szétbontjuk a keresési szokásokat, akkor főleg a 16 és a 34 év közötti korosztály esetén látszik egy olyan globális trend, hogy már nem feltétlenül a keresőmotorok jelentik a legelső csatornát, ahol információt keresnek egy szolgáltatással vagy termékkel kapcsolatban, hanem a social platformok.

Ez nem minden esetben jelent tudatos keresést, de információgyűjtést igen. Vagyis sokan már a TikTokon, az Instagramon, a Pinteresten, a Facebookon találják meg azokat az információkat, amelyek hozzásegítik őket a döntéshez, hogy milyen mobiltelefont akarnak vásárolni, milyen internetszolgáltatóra akarnak előfizetni, melyik étterembe menjenek el, milyen ajándékot vásároljanak.

Tehát az ilyen típusú kérdésekre ennél a generációnál legalábbis második helyre kerültek a keresőmotorok, míg az idősebb generációnál még azért a keresőmotorok viszik az első helyet. De a social platformok ott is benne vannak a top öt keresési forrásban.

A szakember azt is megemlíti, hogy a fiatal generációt tekintve az árösszehasonlító oldalak globálisan kikerültek a top öt forgalmi forrás közül, míg az idősebb generációknál még jelen vannak. Ugyanakkor nagyon fontosak mindegyik generációnál azok a fogyasztói visszajelzések, amelyeket a vásárlók hagynak a különböző platformokon arról, hogy mennyire voltak elégedettek egy termékkel vagy szolgáltatással.

Talán sosem volt még ilyen fontos a jó tartalom

A tartalom előállítása és disztribúciója, legyen szó egy brandwebsite-ról vagy valamilyen social csatornáról, talán minden korábbinál fontosabbá vált Lunczner Ádám szerint, aki a tartalmat nemcsak a mennyiségre érti, mert mint mondja, a minőség is lényeges, talán még fontosabb, mint valaha volt.

Ha megnézünk egy TikTok csatornát, ahol az ember azonnal like-ol, kommentel, megoszt, ha találkozik egy jó tartalommal, azt látjuk, hogy nagyon könnyű bevonni az interakcióba a felhasználót. De ehhez bizony jó tartalmat kell gyártani. Jó tartalmat kell gyártani, videós tartalmat kell gyártani, és tudni kell követni kell azokat a trendeket, azokat a változásokat, amelyek miatt odamegy a felhasználó. Ha a TikTokot nézzük, oda azért mennek fel az emberek, hogy kikapcsolódjanak, szórakozzanak, vagy akár valamilyen edukatív tartalommal találkozzanak, ami számukra releváns, érdekes.

Úgyhogy erre oda kell figyelni a márkáknak, ami azt is jelenti, hogy külön összegeket kell a marketing budget-ekből erre félretenni, és olyan szakértőket kell keresni, akik ezekre a platformokra minőségi tartalmat gyártanak, akik tudják követni ezeket a trendeket. Ez nem feltétlenül várható el egy marketingestől, akinek ezer és egy dolga van, hanem célszerű olyan speciális tudással rendelkező ügynökségeket, szakembereket megbízni, akik tényleg ebben otthonosan mozognak.

Nem ugyanott érik el a hirdetők az egyes célcsoportokat

Aki látható akar maradni az online világban, annak különösen fontos, hogy pontosan lássa, hogy ki a célcsoportja, kik a célcsoportjai. Ennek megfelelően kell detektálni azokat a platformokat, ahol ezek a célcsoportok elérhetőek, mondja a szakember.

Ebben igazából nincs sok újdonság, mert ez mindig is így volt a marketing- és a médiastratégia világában. Viszont ami nyilvánvalóan más, hogy diverzifikálódtak a felhasználói, a tartalomfogyasztási szokások, nem ugyanott érem el a 18 és a 65 éves felhasználót. Tehát ennek megfelelően tudom utána detektálni azokat a csatornákat, amelyek nekem fontosak. Utána pedig arra kell törekedni, hogy ezeken a csatornákon tudjak olyan tartalmakat létrehozni, amelyek meg is fogják ezt a célcsoportot. Tehát célcsoport-specifikus marketingstratégiára és tartalomelőállításra van alapvetően szükség.

Címkék