A szeptember 9-10-én megrendezendő AI Summiton számos hazai és nemzetközi szakértőtől tanulhatunk a mesterséges intelligenciáról és annak használatáról. Az előadók között ott lesz Bene Gergő, az E-motion Kft. társtulajdonosa is, aki az AI online hirdetésekben történő használatának kulisszatitkaiba avatja be az érdeklődőket. Hogyan is érdemes a mesterséges intelligenciát alkalmazni, és miért nem érdemes laikusként „sufnituningolni”? Többek között erről is kérdeztük a szakértőt.
Mikor érezted azt, hogy a marketing önmagában nem lesz elég, és a sikerhez integrálni kell a mesterséges intelligenciát?
Egy jól felépített online marketing stratégia meghatározó tényezője lehet egy vállalat fejlődésének, hiszen nagyban támogatja az eladások és leadek számának növelését, erősíti a márkaismertséget és még rengeteg pozitívumot fel lehetne itt sorolni. Fontos viszont kiemelni, hogy egy olyan szakterületről beszélünk, ami folyamatosan változik. Napról-napra jelennek meg újabb eszközök és szoftverek, amelyekkel lépést kell tudni tartani egy marketingesnek. Ilyen újdonság most a mesterséges intelligencia is.
Még 2023 elején kezdtem el kísérletezni a különböző szöveg és képgeneráló AI szoftverekkel, hogy megnézzem, milyen formában tudja támogatni a munkánkat. Majd leteszteltem egy-két hirdetésünkben, hogy az AI által generált szöveg hogyan teljesít - és ekkor ért a meglepetés, hogy sok esetben jobb számokat hozott, mint a szövegíró kolléga által írt tartalom. Ekkor vezettük be tudatosan az AI-t a munkánkba.
Az AI marketinget sokan félreértik, és azt gondolják, hogy a lényege, hogy ő majd megcsinálja, így nem kell a stratégiai tervezésre költeni. Milyen kockázattal járhat egy "sufnituning" megoldás?
Nagyon egyszerűnek és költséghatékonynak tűnhet mindent az AI-ra bízni, de azt sokan elfelejtik ilyenkor, hogy kell mögé egy ember (vagy egy csapat), aki feltanítja információkkal és prompt engineering technikával, illetve felügyeli a működését. Az AI által generált tartalmakat minden esetben ellenőrizni és finomhangolni kell emberi kézzel, hogy az minőségi maradjon. A ChatGPT által generált tartalmaknál jellemző, hogy a címsorokban a szavak kezdőbetűit kapitálisan írja. Rengeteg ilyen webes, hírlevél és online hirdetési tartalommal találkozok, ahol tisztán látszik, hogy az AI használó annyira sem vette a fáradtságot, hogy ezeket kijavítsa. Ez tipikusan egy "sufnituningolt" megoldás, amely csökkentheti a tartalom hitelességét a célközönség szemében. Arról nem is beszélve, hogy azért a mai napig képes nagyon általánosan fogalmazni a ChatGPT, vagy nyelvhelyességi hibákat véteni.
Mennyire látod a nyitottságot az ügyfelek részéről az AI alapú megoldásokra? Oldódott a kezdeti ellenérzés?
Alapvetően nyitottak az ügyfeleink minden általam / általunk javasolt újdonság bevezetésére. Voltak, akik elég szkeptikusan álltak hozzá és nem szerették volna, hogy az egyébként jól működő hirdetési stratégiába beépítsünk mesterséges intelligenciát, de voltak olyan ügyfelek is, akik izgatottan várták és külön kérték, hogy minél több AI által generált hirdetést teszteljünk. Minden ügyfélnél egy lassabb folyamaton keresztül vezettük be az AI-t A/B tesztek alkalmazásával. Először csak egy AI hirdetési szöveget teszteltünk, majd célközönséget, majd komplett kampánystruktúrát.
Az eredmények változók voltak: volt, ahol az emberi kéz által összerakott kampány teljesített jobban és volt, ahol az AI által generált tartalom hozta a számokat. Ezt viszont fontos kiemelni: minden AI tartalmat ember felügyelt és finomhangolt, nem szabad kizárólag a mesterséges intelligenciára hagyatkozni.
Hogyan foglalnád össze azt, hogy miért szereted a mesterséges intelligenciát, és miért javasolnád az alkalmazását másoknak is?
Számomra egészen elképesztő, hogy mennyi folyamatot és operatív feladatot tudunk támogatni az AI segítségével. Sokkal hatékonyabban tudunk brainstormingolni, kiszélesedtek a lehetőségek nem csak a marketing, hanem más vállalati területeken is. Emellett persze végtelenül szórakoztatónak is tartom, hogy már egy szöveges parancs alapján tudunk komplett zeneszámokat is létrehozni mesterséges intelligenciával. A hatékonyságnövelés miatt javasolnám elsősorban bevezetésre, illetve fontos azt is kiemelni, hogy amint egy cégvezető rászánja az időt és megismeri az AI által nyújtott lehetőségeket, egészen más megvilágításból kezdi majd szemlélni a céges folyamatokat, ami már rövidtávon is jövedelmező lesz a vállalkozása számára.
Mi a meglátásod, milyen trendek várhatóak az AI és a marketing terén? Hogyan készülhetnek fel a vállalatok az egyre nagyobb hangsúlyt kapó AI-megoldásokkal tűzdelt változásokra?
Egyre több folyamat automatizáló szoftverben jelenik meg AI integráció - a Zapier például már elég jól használja. A vállalkozásoknak alapvetően nehéz dolguk lesz, ha lépést akarnak tartani a mesterséges intelligenciával, hiszen napról-napra jelennek meg újdonságok. Az alkalmazottaknak megfelelő képzést kell nyújtani az AI technológiák megértéséhez és használatához. Ez különösen fontos a vezetők és a kulcspozíciókban dolgozók számára, akik döntéseket hoznak az AI megoldások bevezetéséről és alkalmazásáról. Az AI technológiák bevezetéséhez szükséges szakértelem és erőforrások hiányában a vállalatoknak érdemes lehet partneri kapcsolatokat kialakítani olyan ügynökségekkel, akik értik, alkalmazzák és tanítják a mesterséges intelligencia használatát. Mi például egy ilyen ügynökség vagyunk.
Hallgasd meg Bene Gergő előadását az AI Summiton, és tudj meg mindent a mesterséges intelligenciáról! Szeptember 9-10-én mindenkit szeretettel várunk a Városligetben!