Az új 2024-es munkaerőpiaci trendek közül a Z generáció bevonzása és megtartása a legnagyobb kihívások egyike a márkák körében. Ezek a fiatal munkavállalók friss perspektívákkal és erős technológiai affinitással érkeznek, mely alapjaiban alakítja át a munkahelyi kultúrát.

Egy korábbi cikkemben azt már megtudtuk, hogy hogyan érdemes kommunikálni a Z generációnak, ebben a cikkben viszont arra keresem a választ, hogy miként érdemes őket megszólítani munka szempontjából.

Következzen pár kreatív megközelítés, amelyek segíthetnek a Z generáció hatékony bevonzásában a cégednél.

A Gig Economy megértése

A gig gazdaság egy olyan munkaerőpiacot jelent, amely a hagyományos, teljes munkaidős pozíciók helyett ideiglenes és részmunkaidős állásokra támaszkodik, és ezeket szabadúszók, valamint független vállalkozók töltik be. Ez a munkavállalási forma egyre népszerűbb, mivel a technológia lehetővé teszi a rugalmas munkavégzést, és a projekt alapú távmunkát.

A Gen Z és a Gig Economy kapcsolata

A fiatal tehetségek bevonzása és megtartása kulcsfontosságú a gig gazdaságban. A márkáknak vonzóvá kell válniuk a fiatalok számára azáltal, hogy rugalmas munkavállalási lehetőséget, dinamikusan növekvő díjazást és szakmai fejlődési lehetőséget biztosítanak.

Íme 7 tipp, amelyek segíthetnek ebben:

  • Céltudatos munkahely: A Z generáció tagjai célorientáltak és keresik az értelmet a munkájukban. Tegyed világossá, hogy a márka hogyan járul hozzá a társadalmi jóhoz és hogyan tudnak ők is részt venni ebben a folyamatban.
  • Rugalmas munkarend és távmunka: Bár a rugalmasság minden generáció számára vonzó lehet, a Z generáció számára kiemelkedően fontos. A legalább részben remote munkavégzés szinte kötelező eleme egy jó állásajánlatnak.
  • Mentális egészség támogatása: Míg a korábbi generációknál ez nem volt annyira jellemző, a Z generáció nagy hangsúlyt fektet a mentális egészség fejlesztésére. A munkaadók, akik programokat, erőforrásokat és támogatási rendszereket kínálnak a mentális jólét elősegítésére, (pl. rugalmas szabadnapok, pszichológiai tanácsadás), kiemelkedően vonzóak lehetnek a fiatal munkavállalók számára.
  • Jól kialakított folyamatok: Kutatások bizonyítják, hogy az elit sportolóktól kezdve, a hétköznapi munkavállalókig a jól kialakított rutinok és definiált folyamatok növelik a fókuszt és a teljesítményt. Ennek megléte nagyban segíti a fiatalok döntését az elhelyezkedésnél.
  • Rotációs feladatkiosztás: A munkafeladatok rotációjának bevezetése, ahol a munkavállalók különböző szerepekben és projekteken dolgozhatnak, lehetőséget biztosít a Z generációs munkavállalóknak arra, hogy különböző készségeket fejlesszenek és új perspektívákat szerezzenek.
  • Mikroprojekt-menedzsment: A hagyományos nagyprojektek helyett a mikroprojekt-menedzsment módszere kisebb, gyorsan teljesíthető projekteket jelent, amelyek rövid távú célokat és gyors visszajelzéseket kínálnak. Ez lehetővé teszi a Z generációs munkavállalók számára, hogy gyorsan láthassák munkájuk eredményét és hozzájárulását.
  • Agilis visszajelzési ciklusok: Az agilis visszajelzési ciklusok, amelyek gyakori és strukturált visszajelzést biztosítanak a munkavállalók számára, segíthetnek a Z generációs fiataloknak jobban megérteni teljesítményüket és folyamatosan tanulni a folyamat során.

A Gig Economy Z generációs kihívásairól megkérdeztem Szili-Török Adriennt is, az UniYou, a Gen Z iskolaszövetkezet alapítóját, aki így nyilatkozott:

A szabad szellemű, technológia iránt fogékony Z generációról köztudott, hogy általában nem kedvelik a kötöttséget, sokkal inkább hívei a rugalmas munkarendnek, és a munka-magánélet egyensúlynak. Így, a Z generáció tagjai nagy számban részei a gig gazdaságnak, a rugalmasság és a változatos lehetőségek miatt. Szabadúszóként vagy részmunkaidős projektmunkásként dolgoznak, azonban ez a munkamodell kihívásokat is tartogat, főleg a pénzügyi stabilitás tekintetében. Ennek ellensúlyozására gyakran kombinálnak több bevételi forrást a biztonságuk érdekében.

Nagyon sok céget egyre inkább foglalkoztat a Z generáció bevonása a munka világába. A rugalmas munkaidő és a távmunka lehetősége kiemelten fontos ennek a generációnak, hiszen különös hangsúlyt fektetnek a munka és a magánélet egyensúlyára. A vállalatok és a Z generáció közötti zökkenőmentes együttműködés érdekében fontos, hogy a munkaadók támogassák a fiatalok folyamatos fejlődését képzésekkel és mentorprogramokkal, elősegítve karrierjük felépítését. A cégek legyenek átláthatóak és fogadják el az őszinte visszajelzéseket, mivel a Z generáció számára az egyértelmű kommunikáció és az értékeik tisztelete kulcsfontosságú.”

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture    Facebook       és    LinkedIn       oldalát is.

(Borítókép:  Getty Images Hungary)

Címkék