Egy korábbi cikkemben azt már megtudtuk, hogy hogyan érdemes kommunikálni a Z generációnak, ebben a cikkben viszont arra keresem a választ, hogy miként érdemes őket megszólítani munka szempontjából.
Következzen pár kreatív megközelítés, amelyek segíthetnek a Z generáció hatékony bevonzásában a cégednél.
A Gig Economy megértése
A gig gazdaság egy olyan munkaerőpiacot jelent, amely a hagyományos, teljes munkaidős pozíciók helyett ideiglenes és részmunkaidős állásokra támaszkodik, és ezeket szabadúszók, valamint független vállalkozók töltik be. Ez a munkavállalási forma egyre népszerűbb, mivel a technológia lehetővé teszi a rugalmas munkavégzést, és a projekt alapú távmunkát.
A Gen Z és a Gig Economy kapcsolata
A fiatal tehetségek bevonzása és megtartása kulcsfontosságú a gig gazdaságban. A márkáknak vonzóvá kell válniuk a fiatalok számára azáltal, hogy rugalmas munkavállalási lehetőséget, dinamikusan növekvő díjazást és szakmai fejlődési lehetőséget biztosítanak.
Íme 7 tipp, amelyek segíthetnek ebben:
- Céltudatos munkahely: A Z generáció tagjai célorientáltak és keresik az értelmet a munkájukban. Tegyed világossá, hogy a márka hogyan járul hozzá a társadalmi jóhoz és hogyan tudnak ők is részt venni ebben a folyamatban.
- Rugalmas munkarend és távmunka: Bár a rugalmasság minden generáció számára vonzó lehet, a Z generáció számára kiemelkedően fontos. A legalább részben remote munkavégzés szinte kötelező eleme egy jó állásajánlatnak.
- Mentális egészség támogatása: Míg a korábbi generációknál ez nem volt annyira jellemző, a Z generáció nagy hangsúlyt fektet a mentális egészség fejlesztésére. A munkaadók, akik programokat, erőforrásokat és támogatási rendszereket kínálnak a mentális jólét elősegítésére, (pl. rugalmas szabadnapok, pszichológiai tanácsadás), kiemelkedően vonzóak lehetnek a fiatal munkavállalók számára.
- Jól kialakított folyamatok: Kutatások bizonyítják, hogy az elit sportolóktól kezdve, a hétköznapi munkavállalókig a jól kialakított rutinok és definiált folyamatok növelik a fókuszt és a teljesítményt. Ennek megléte nagyban segíti a fiatalok döntését az elhelyezkedésnél.
- Rotációs feladatkiosztás: A munkafeladatok rotációjának bevezetése, ahol a munkavállalók különböző szerepekben és projekteken dolgozhatnak, lehetőséget biztosít a Z generációs munkavállalóknak arra, hogy különböző készségeket fejlesszenek és új perspektívákat szerezzenek.
- Mikroprojekt-menedzsment: A hagyományos nagyprojektek helyett a mikroprojekt-menedzsment módszere kisebb, gyorsan teljesíthető projekteket jelent, amelyek rövid távú célokat és gyors visszajelzéseket kínálnak. Ez lehetővé teszi a Z generációs munkavállalók számára, hogy gyorsan láthassák munkájuk eredményét és hozzájárulását.
- Agilis visszajelzési ciklusok: Az agilis visszajelzési ciklusok, amelyek gyakori és strukturált visszajelzést biztosítanak a munkavállalók számára, segíthetnek a Z generációs fiataloknak jobban megérteni teljesítményüket és folyamatosan tanulni a folyamat során.
A Gig Economy Z generációs kihívásairól megkérdeztem Szili-Török Adriennt is, az UniYou, a Gen Z iskolaszövetkezet alapítóját, aki így nyilatkozott:
A szabad szellemű, technológia iránt fogékony Z generációról köztudott, hogy általában nem kedvelik a kötöttséget, sokkal inkább hívei a rugalmas munkarendnek, és a munka-magánélet egyensúlynak. Így, a Z generáció tagjai nagy számban részei a gig gazdaságnak, a rugalmasság és a változatos lehetőségek miatt. Szabadúszóként vagy részmunkaidős projektmunkásként dolgoznak, azonban ez a munkamodell kihívásokat is tartogat, főleg a pénzügyi stabilitás tekintetében. Ennek ellensúlyozására gyakran kombinálnak több bevételi forrást a biztonságuk érdekében.
Nagyon sok céget egyre inkább foglalkoztat a Z generáció bevonása a munka világába. A rugalmas munkaidő és a távmunka lehetősége kiemelten fontos ennek a generációnak, hiszen különös hangsúlyt fektetnek a munka és a magánélet egyensúlyára. A vállalatok és a Z generáció közötti zökkenőmentes együttműködés érdekében fontos, hogy a munkaadók támogassák a fiatalok folyamatos fejlődését képzésekkel és mentorprogramokkal, elősegítve karrierjük felépítését. A cégek legyenek átláthatóak és fogadják el az őszinte visszajelzéseket, mivel a Z generáció számára az egyértelmű kommunikáció és az értékeik tisztelete kulcsfontosságú.”
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: Getty Images Hungary)