A szakma már évtizedek óta emeli piedesztálra az Oscar-díjas rendezőket, akik idejük nagy részében játékfilmeken dolgoznak és akikről nem is gondolnánk, hogy reklámokkal is színesítették izgalmas karrierjüket. Scorsese, Spielberg, Glazer, Fincher csak néhány név azok közül, akik úgy gondolták, van az a pénz, amiért...

Nyakunkon a 96. Oscar-gála, amelyen több produkció is tarolhat, köztük az Oppenheimer és a Szegény párák – utóbbi filmnek köszönhetően magyar jelöltje is van az idei díjátadónak Mihalek Zsuzsa berendező személyében. Az aranyszobrok lehetséges nyertesein kívül viszont érdemes egy kisebb kitérőt tenni a jelenlegi, illetve korábbi jelöltek reklámipari tevékenysége felé. A legjobb rendező és egyéb kategóriák idei esélyesei, illetve a korábban Oscar-díjat bezsebelő rendezők között ugyanis szép számmal találni olyanokat, akik valamikor egy-egy világmárka kampányán dolgoztak.

MARTIN SCORSESE

Az egyik legizgalmasabb közülük az immáron tízszeresen Oscar-jelölt Martin Scorsese, akinek lenyűgöző életműve ellenére mindössze egyszer sikerült megkaparintania az elismerést, A tégla című filmért, aminek főszerepében az Oscar iránti vágyából mémmé nemesült Leonardo DiCapriót láthattuk. Scorsese-nek filmrendezői munkássága mellett többször is volt kitekintése a reklámipar felé, hiszen az álomgyár bozontos szemöldökű ikonja időről időre tiszteletét teszi ezen a területen.

Legutóbb az idei Super Bowlra készített egy 30 másodperces hirdetést a Squarespace weboldal-tervező cég felkérésére, amelyben ő maga is szerepel. A reklámban a 81 éves rendező elakad a forgalomban, miközben földönkívüliek érkeznek a Földre, de mindenki túlságosan elfoglalt a képernyők bámulásával ahhoz, hogy ezt észrevegye. Az idegenek csak akkor ragadják meg az emberek figyelmét, amikor meghekkelik a rendszert, és a „Hello, ti odalent” nevű weboldalt nyitják meg minden készüléken. Scorsese eközben finoman jelzi sofőrjének, hogy megmondta, hogy inkább a Broadway-en menjen.

Egy weboldal, ami valósággá válik

– olvasható a reklám végén.

A hirdetéssel kapcsolatban a Squarespace kreatív igazgatója, David Lee korábban arról számolt be, hogy az egyik legelképesztőbb dolog, amit tavaly látott, azok az UFO-észlelések voltak. Mint kifejtette, valami furcsa okból kifolyólag úgy tűnik, hogy senki sem beszél róluk, holott már évtizedek óta próbálják felkelteni a figyelmünket, ezidáig sikertelenül. A Lee által elmondottakkal egyébként maga Scorsese is egyetértett, kiemelve, hogy New York-i származású, így mindennap azt tapasztalja, hogy az emberek állandóan úton vannak, így valóban kérdéses, hogy egyáltalán észrevennék-e, ha földönkívüliek járnának köztük.

Scorsese egyébként az idei Super Bowl-os Squarespace reklám mellett sok másikat is rendezett, többek között a Dolce&Gabbanának, a Chanelnek, az Armaninak és az AT&T-nek.

Jonathan Glazer

A legjobb rendező kategória idei Oscar-jelöltjei között csak egyvalaki akad, aki hasonló tapasztalattal bír a reklámkészítésben, mint Scorsese. Ő nem más, mint Jonathan Glazer, aki az Érdekvédelmi terület című film miatt esélyes az aranyszoborra, ráadásul életében először – két BAFTA-díjat már sikerült is vele bezsebelnie. A 90-es évektől kezdve sok márkával dolgozott együtt, köztük a Stella Artois-val, a Nike-val, a Levi's-szel, a Volkswagennel, az Apple-lel és a Guinness-szel – utóbbihoz fűződnek a legemlékezetesebb alkotásai. A sörgyártó céggel való közös munkájának egyik koronaékszere a Surfer című reklám, ami 1999. március 17-én jelent meg.

A fekete-fehér hirdetést Walter Crane 1892-es, Neptunusz lovai című festménye ihlette. Hawaii-on forgatták, és azt ábrázolja, amint egy polinéz szörfös épp az egyik ügyfelére figyelve várja a tökéletes hullám megérkezését, ám a habokból lovak törnek elő. Glazert karrierje kezdetén az különböztette meg a többi reklámszakembertől, hogy játszi könnyedséggel ötvözte a CGI-t a valódi képekkel, és amit azóta is zseniálisan alkalmaz. A Guinness Surfer hirdetése ráadásul annyira betalált, hogy egy 2002-es szavazáson elnyerte a minden idők legjobb reklámjának járó címet.

Ridley Scott

A 86 éves Ridley Scott már igazi nagyágyúnak számít, ha reklámokról van szó, és annak ellenére, hogy négyszer is kapott már Oscar-jelölést élete során (a Thelma és Louise, a Gladiátor, A Sólyom végveszélyben és a Mentőexpedíció filmekért), a díjat végül egyszer sem neki ítélték oda. Olyan kultikus alkotásokat is köszönhetünk neki, mint a Szárnyas fejvadász, ám azt is érdemes tudnunk, hogy filmes rendezői közegéből kilépve számtalan márkának segített megvalósítani aktuális kampányát. Chanel, Prada, Hennessy reklámokat is rendezett és nem utolsó sorban az Apple leghíresebbjét, amivel egy korábbi cikkünkben is foglalkoztunk.

Ridley Scott Apple-reklámja, az 1984 uán örökre megváltozott a reklámvilág. A hirdetés egy disztópikus világot mutat be, amelyben az emberek, mint egyéniségek megszűntek létezni, az önálló akarat fölött pedig a Nagy Testvér vette át az irányítást. A reklámban katonák módjára vonuló kopasz férfiakat láthatunk, akik egy piros nadrágba és fehér felsőbe öltözött, kalapáccsal a kezében menekülő nőt követnek, aki végül egy csarnoknyi ember közé érkezve belevágja a szerszámot a képernyőbe, amelyen keresztül a Nagy Testvér prédikál. Az elpusztítása, és a reklám végén látható fénykitörés pedig az új számítógép, a Macintosh érkezését szimbolizálja, amely végül valóban átírta az általunk ismert világot.

David Fincher

A megnyert Oscar-díjakkal hadilábon álló, de reklámozás szempontjából annál termékenyebb rendező David Fincher azon kevés direktorok közé tartozik, akik nem a filmiparból egy kisebb mellékvágányra tévedve kezdtek foglalkozni a reklámokkal, hanem ezzel indították pályafutásukat.

A Nike, a Coca-Cola, a Chanel, a Pepsi, a Budweiser és Levi's mind az ügyfelei közé tartozott, legemlékezetesebb munkáját mégis egy dohányzásellenes kampánynak köszönheti. A 80-as években a tévékben debütáló reklámban egy újszülöttet mutattak be, aki éppen cigarettázik, majd azt a kérdést tették fel a nézőknek, adnának-e dohányt magzatuknak. A hirdetés képi megvalósítása akkoriban vizuálisan különlegesnek számított, nem beszélve az abszurd jelenetekről a cigarettázó babákról, amelyekről hetekig beszéltek az amerikaiak, így a reklám elérte célját: megmaradt a fogyasztói fejekben.

Wes Anderson

A legjobb élőszereplős rövidfilmek között versenyez az idei Oscar-gálán a Wes Anderson által írt és rendezett Henry Sugar csodálatos története, ami a rendező nyolcadik jelölése. A díjak tekintetében eddig ugyan hoppon maradt – korábban a Holdfény királyság, A Grand Budapest Hotel és a Kutyák szigete filmekkel volt esélye aranyszobrot nyerni –, de talán idén nagyobb szerencséje lesz. Anderson tipikusan az a rendező, akinek egyáltalán nem derogál a filmes karrierje mellett más területekre átevezni, így olykor reklámok elkészítését is elvállalja.

A Stella Artois mellett direktorként részt vett már a Prada és az American Express egyes kampányainak megvalósításában is. 36 éves volt, amikor 2006-ban először belekóstolt a reklámgyártás szépségeibe, akkor az American Express kérte őt fel a My Life. My Card. hirdetés megalkotására, amelyben maga Anderson is feltűnik, és miközben a forgatás helyszínén sétál, elmeséli, hogyan is készül egy reklámfilm. Betekintést enged a saját életébe is kicsit, majd a kétperces reklám utolsó másodperceiben megtudjuk, hogy vásárlásainál American Express kártyát használ.

 Spike Jonze

Nem számít új arcnak a reklámszakemberek között a már négyszeres Oscar-díj jelölt Spike Jonze sem, aki a 2014-es A nőért zsebelhette be élete eddig egyetlen akadémiai elismerését. Hirdetései a 90-es években váltak szélesebb körben ismertté, amikor több világmárka is potenciált látott benne, és felkérte egy-egy kampányfilm megrendezésére.

Az IKEA 2002-es kampányával különösen megérintette a közönség szívét, később a KENZO Worldnek készített hirdetést, ám a Gap egyik leghíresebb, 2005-ben készült reklámja, a Pardon Our Dust is az ő nevéhez köthető. A másfélperces videóban azt kísérhetik nyomon a nézők, amint a vásárlók és a dolgozók együttesen kezdik el rongálni a márka egyik üzletét. Leverik a tárgyakat, kocsival és motorral hajtanak be, illetve egy láncfűrész is előkerül, majd a reklám végén derül ki, hogy mindezt ezért teszik, mivel egy új korszak köszönt be a ruhamárka életébe. A Gap vezetősége nem repesett attól, amit a reklámban látott, így csak néhány városban lehetett látni, mielőtt teljesen eltűnt volna az éterben.

Steven Spielberg

A 77 éves Steven Spielberg Hollywood igazi nagyágyúja, akit idén már 23. alkalommal jelöltek Oscar-díjra a Maestro című filmért a legjobb film kategóriában, amelynek ő az egyik producere. Rengeteg jelöléséből eddig hármat tudott díjra váltani, amelyeket a Schindler listája és a Ryan közlegény megmentése alkotásokért kapott. Ugyanakkor a reklámvilág sem ismeretlen terep a számára, több alkotást is jegyez a területen pályafutása során.

1994-ben a British Petroleumnak készített egy reklámot, amelybe belecsempészte saját stílusát és a gyermeki képzelőerőre fókuszáló talentumát. A hirdetésben egy pizza futárt látunk, amint épp lifttel megy fel a British Petroleum központjába, miközben több emeleten is megáll, ahol különleges kalandokban lesz része. A képet pedig Spielberg állandó zeneszerzőtársa, John Williams szerzeményének akkordjai teszik teljessé. 

Spike Lee

Nem kell a szomszédba mennie az Oscar-díjakért a 66 éves Spike Lee-nek sem, akit eddig hatszor jelöltek az aranyszoborra különböző kategóriákban, amelyek közül kettőt zsebelt be. Egyet a Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads, a másikat pedig a Csuklyások – BlacKkKlansman filmért. 2016-ban pedig Oscar-életműdíjat is kapott. A rendező egy Nike-nak készített reklámmal tette le névjegyét a marketing szakma asztalára, és ma már kijelenthetjük; a cipőmárka jól döntött, amikor őt választotta.

Lee ugyanis az 1991-es Is It the Shoes? reklámmal járult hozzá ahhoz, hogy Michael Jordan és a Nike legendás szövetségesre leljenek egymásban és ezzel oroszlánrészt vállalt a jelenlegi sneakermánia kialakulásában. A hirdetésben Spike Lee és Michael Jordan látható, amint előbbi kérdezgeti a kosarast, minek köszönhető a sikere – vajon a cipőjének?! Ezt a hirdetést egyébként továbbiak is követték a Nike együttműködés keretében és amelyek hozzájárultak Lee rendezői stílusának formálódásához.

Az idei Oscar-gála itthoni idő szerint vasárnap éjjel a vörös szőnyeges bevonulásokkal indul, a díjátadó pedig március 11-én hajnali egy órától élőben követhető a Disney+-on. Addig is még belefér egy kis esélylatolgatás, tehát aki arra kíváncsi, hogy matematikai súlyozás alapján ki nyerhet idén aranyszobrot, olvassa el a Port.hu cikkét.

(Borítókép: Michael Buckner / Getty Images)

Címkék